نگاهی گذرا به معضل نبود اورژانس زنان:
تقریبا هر هفته در رسانه‌های قم شاهد خبر وضع حمل یک مادر قمی در خودروی اورژانس و در حال انتقال به بیمارستان هستیم؛ با این اوصاف جای سوال است که چرا مسئولین قم با وجود آمار بالا زایمان در اورژانس و بافت مذهبی قم، اصلا به فکر استفاده از نیروی زن حداقل در مواردی که موضوع آن، زایمان بانوان است؛ نیستند!؟
کد خبر: ۸۶۴۵۶۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۱ 20 June 2020

به گزارش تابناک قم، تقریبا هر هفته در رسانه‌های قم شاهد خبر وضع حمل یک مادر قمی در خودروی اورژانس، در حال انتقال به بیمارستان هستیم.

اتفاقی که اگرچه برای تکنیسین‌های زحمت‌کش فوریت‌های پزشکی افتخار به شمار می‌رود تا جایی که خبر آن با آب و تاب نیز پوشش داده می‌شود اما این اتفاق برای بسیاری از شهروندان قمی نوعی نگرانی است؛ چرا که انجام زایمان توسط تکنسین‌ فوریت‌های پزشکی مرد صورت می پذیرد. به عبارتی دیگر، اصلا تکنیسین زنی در فوریت‌های پزشکی وجود ندارد و جای خالی آن در خدمات اورژانس کشور نیز کاملا ملموس است.

چرا در قم «اورژانس زنانه» نداریم!؟

این تازه بخشی از ماجراست، به عنوان نمونه در خرداد ماه سال گذشته در یکی از استخرهای قم، گاز کلر باعث مسموميت تعدادی از بانوان حاضر در استخر شد و جهت امداد رسانی پرسنل مرد مجبور به ورود به استخر شدند که این موضوع اصلا زیبنده قم نیست.

با این اوصاف جای سوال است که چرا مسئولین قم با وجود آمار بالا زایمان در اورژانس و بافت مذهبی قم، اصلا به فکر استفاده از نیروی زن حداقل در مواردی که موضوع آن، زایمان بانوان است؛ نیستند!؟

حدود نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند و فراتر از بحث زایمان‌های فوری، نیاز به تکنیسین زن در فوریت‌های پزشکی امری لازم و جدی است. در سالهای گذشته اگرچه از طرف وزارت بهداشت، وعده‌هایی در درخصوص پذیرش و فعالیت زنان در رشته فوریت‌های پزشکی داده شده است؛ با این حال به نظر می‌رسد این موضوع تا عملی شدن فاصله زیادی داشته باشد.

برخی دلیل این که زنان نباید در رشته فوریت‌های پزشکی پذیرفته شوند را محدودیت‌های فیزیکی و قوت جسمانی آنان تلقی می‌کنند که با توجه به حضور گسترده زنان در بخش‌های مختلف بیمارستانی، دلیل موجه و قانع کننده‌ای به حساب نمی‌آید.

از سوی دیگر در بسیاری از کشورهای خارجی، زنان در فوریت‎های پزشکی مشغول به فعالیت هستند و از این بابت محدودیت خاصی نیز گزارش نشده است.

مضاف بر موارد ذکر شده حضور یک تکنسین خانم نیازی است که در مواقع اورژانسی مشاهده می‌شود؛ چرا که مسلماً حضور تکنسین فوریت‌‌های پزشکی زن در زمان ارائه خدمات به بیماران و حادثه‌دیدگان اورژانسی که زن هستند، از نظر روحی می‌تواند بر آنان تاثیر مضاعفی داشته باشد.

علاوه بر این حضور یک زن در تیم اورژانس فوریت‌های پزشکی در صحنه تصادف و دیگر حوادث می‌تواند کمک شایانی به کاهش استرس بیمار و همراهانش داشته باشد.

با همه این تفاصیل پیشنهاد می‌شود با توجه به آمار بالای زایمان بانوان در منزل یا خودروهای اورژانس، تا زمان به کارگیری زنان در رشته فوریت‌های پزشکی، دست کم در خصوص بحث زایمان زنان، در هر مرکز اورژانس شهر قم، یک خودرو با تکنیسین‌های «ماما» به مادران قمی اختصاص داده شود و شهروندان قمی انتظار دارند مسئولین استانی هرچه سریع‌تر مقدمات حضور کادر فوریت‌های پزشکی زن را در بخش‌های اورژانس فراهم کنند.

منبع: قم نا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار