بعد از ده سال که ساخت پل پردیسان شروع شده، همچنان بخش اتصال به جاده اصفهان و نیز بخش‌هایی از مسیر کندروی تقاطع باقی و نیمه‌کاره است.
کد خبر: ۸۷۹۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۲ 26 July 2020

به گزارش تابناک قم، یکی از آفات اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر قم، نیمه‌کاره رها شدن آنها به دلایلی از جمله مشکل تأمین اعتبار، بروز مشکلات حقوقی، کم‌کاری پیمانکار و یا عدم تحقق وعده‌های کارفرما و نیز وجود ایرادات فنی است که این امر در مجموع نارضایتی شهروندان را به دنبال دارد.

مصداق‌های متعددی از پروژه‌های نیمه‌کاره شهری از جمله پروژه عمار یاسر، مجموعه پل‌های نه دی و تقاطع غیر همسطح پردیسان را می‌توان مثال زد که با معضلات یادشده مواجه بوده‌اند و تاکنون تکمیل نشده‌اند.

تخمین زده می‌شود روزانه بیش از ۲۵ هزار دستگاه خودرو از مسیر بلوار الغدیر به سمت پردیسان و بالعکس تردد کنند که احداث تقاطع غیر هم سطح پردیسان توانسته بخشی از حجم ورودی خودروها به پردیسان را به طرف بلوار امام صادق (ع) هدایت کند که این امر موجب کاهش ترافیک ورودی پردیسان شده، اما متأسفانه با گذشت چندسال از بهره‌برداری ناقص تقاطع غیر همسطح پردیسان، هنوز قسمت‌هایی از این پروژه نیمه‌کاره رهاشده است.

احداث این تقاطع از سال ۸۹ آغاز و در مقطعی به دلیل مشکلات فنی متوقف و مجدد با فعال شدن پروژه در سال ۹۴، بخش‌هایی از آن تکمیل شد که به دلیل فرسایشی شدن پروژه و اینکه تصور می‌شد؛ بهره‌برداری ناقص آن می‌توانست کمک شایانی به کاهش بار ترافیکی در انتهای بلوار الغدیر و ورودی پردیسان داشته باشد، این اقدام صورت گرفت اما با گذشت نزدیک به یک دهه از شروع این پروژه، هنوز به صورت کامل تکمیل نشده است.

یکی از مشکلات اساسی در مسیر تکمیل این پروژه، موضوع آزادسازی زمین‌های اطراف آن بود که این امر به طور کامل اتفاق نیفتاد و در اختیار پیمانکار قرار نگرفت؛ با وجود آنکه احداث این تقاطع بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان قم بوده، اما شهرداری قم متعهد شد تا برای تسریع در اجرای این پروژه موضوع تملکات را پیگیری کند که تاکنون این امر به طور کامل محقق نشد.

در مسیر اجرای این پروژه، در نهایت لوپی که از سمت قم به پردیسان تملک زمین‌هایش صورت گرفته بود بازگشایی شد اما همچنان بخش اتصال به جاده اصفهان و نیز بخش‌هایی از مسیر کندروی تقاطع باقی و نیمه‌کاره است.

شهرداری قم عنوان می‌کند که تملکات مربوط به اجرای این پروژه مشکل ثبتی دارد و این مسئله نیز می‌بایست از سوی اداره کل ثبت‌اسناد و املاک استان حل شود تا بتوان موانع حقوقی اسناد ملکی را انجام داد و از طرفی بخش‌هایی از زمین‌های اطراف این پروژه نیز می‌بایست تملک شود که ورثه‌ای است و جلب رضایت آنان در این شرایط با توجه به انتظاراتی که از شهرداری دارند سخت به نظر می‌رسد.

با این اوضاع نابسامان اقتصادی و وضعیت بودجه عمرانی شهر و استان قم، حل شدن مشکل تملکات این پروژه در آینده‌ای نزدیک دور از انتظار به نظر می‌رسد که امیدواریم مسئولان برنامه‌ای برای تکمیل این پروژه داشته باشند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
انشااله
20 یا 30 دیگه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار