عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در مقابله با کرونا که یک بلای الهی است کارهای غیر کارشناسی بسیاری انجام شده، گفت: دستورات بهداشتی و فاصله‌ها باید رعایت شود اما نباید دستان مردم را از حرم، مساجد، نماز جماعت، دعا و تضرع کوتاه کنیم.
کد خبر: ۸۸۰۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۲ 28 July 2020

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله سید رحیم توکل در محفل سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه خداوند حقیقت‌های ملکوتی را با مثال مادی برای ما بیان کرده تا ما درک کنیم، گفت: خداوند می‌فرماید که تنها اهل دقت و اندیشه مثال‌های ما را درک می‌کنند و افراد فاقد اندیشه نمی توانند این مثال‌ها را درک کنند.

وی با بیان اینکه ما در هر مسافرت به چهار چیز نیازمندیم، افزود: اول خود فرد مسافر است، دوم مرکب، سوم توشه برای خرج سفر و چهارم راهنما و بلد راه برای رسیدن به مقصد نیاز است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در سفرهای معنوی هم به این چهار چیز نیازمند هستیم، بیان کرد: افرادی اهل تقوا هستند اما به دنبال سیر معنوی نیستند، عده‌ای به دنبال سیر معنوی و سلوک الی الله از راه کشف و شهود هستند که این همان اراده سفر است.

وی دومین نیاز انسان در سیر معنوی را مرکب دانست و ادامه داد: مرکب انسان همان نفس اماره و شهوات است زیرا ما انسان‌ها دو بعدی هستیم که یک بعد ما عقل است که قرآن از آن به نفس لوامه تعبیر کرده و بعد دیگر ما شهوات است که قرآن از آن به نفس اماره تعبیر کرده و اگر می‌خواهیم رشد معنوی داشته باشیم باید بر مرکب نفس اماره سوار شویم و بعد شوات را کنترل کنیم.

توکل افزود: اینکه ملائکه رشد و سقوط معنوی ندارند به خاطر این است که خداوند آنها را تک بعدی آفرید و تنها بعد عقل را دارند و شهوت ندارند بنابراین سعود و سقوط هم ندارند بنابراین اگر ما بر شهوات مسلط شویم به اوج می‌رسیم و اگر شهوات بر انسان مسلط شوند باعث سقوط انسان می‌شود.

وی سومین نیاز برای سیر معنوی را فراهم کردن زاد و راحله این سفر عنوان و اظهار کرد: خداوند در آیات آخر سوره کهف می‌فرماید هرکس بخواهد به لقاء الله دست پیدا کند باید دنبال عمل صالح باشد و شرک به خدا نداشته باشد و به اعمال خود رنگ ایمان دهد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه چهارمین نیاز ما در سیر معنوی راهنما و بلد راه است، اضافه کرد: برای مثال در آیه ۹ سوره حدید خداوند می‌فرماید ما کتاب را نازل کردیم تا شما را از وادی ظلمت خارج و به وادی نور داخل کنیم اما اینکه وادی ظلمت کجاست و شرایط خروج چیست و باید چه کارهایی انجام دهیم و وادی نور کجاست و شرایط ورود به وادی نور چیست را نمی‌دانیم و باید راهنما داشته باشیم.

وی با بیان اینکه خداوند پیامبران را راهنمای ما قرارداده است، خاطرنشان کرد: برای مثال اگر شرایط ازدواج برای جوانان سخت است قرآن مثال حضرت یوسف را زده که چگونه بر شهوات غلبه کرد و درها برویش باز شد و به عزت رسید؛ اگر انسان در راه دین به طعنه‌های دشمن برخورد کرده خداوند نیز در سوره نوح بیان کرده است که حضرت نوح ۹۵۰ سال مورد طعنه مردم بود ولی استقامت کرد و به نتیجه رسید.

توکل با تأکید بر اینکه تمام اعمال ما الگو دارد، افزود: اگر در تمام ابعاد زندگی الگو می‌خواهیم وجود پیامبر(ص) می تواند بهترین الگو برای ما باشد.

وی با بیان اینکه خداوند دو بار در قرآن با صراحت اسوه و الگو تعیین کرده است، تصریح کرد: اول در سوره ممتحنه است که در مورد حضرت ابراهیم می‌فرماید «قد کانت لکم اسوة حسنة فی ابراهیم و الّذین معه» و دوم در سوره احزاب است که در مورد پیامبر(ص) می‌فرماید «لقد کان لکم فی رسول‌اللَّه اسوة حسنة لمن کان یرجوا اللَّه و الیوم الاخر.»

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه خداوند در آیه آخر سوره فتح ملاک الگو بودن پیامبر(ص) را بیان کرده است، افزود: خداوند می‌فرماید پیامبر(ص) و کسانی که با ایشان بودند با کفار با شدت برخورد می‌کردند و بین خودشان مهربان و دلسوز بودند و در جای دیگر می‌فرماید پیامبر(ص) دارای اخلاق عظیم است و همچنین خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید اگر نامهربان و سنگ‌دل بودی مردم از تو دور می‌شدند ولی همین پیامبر با کفار سخت بود و به آنها رحم نمی‌کرد.

وی با اشاره به مسأله برجام تأکید کرد: انسان مسلمان نباید با دشمنان اسلام و مسلمین بگو و بخند داشته باشد و پشت یک میز بنشیند و با آنها دست بدهد و در مرحله اجرا هم چرا ما باید به همه تعهدات خود عمل کنیم و آنها هیچ کدام از تعهدات خود را عمل نکنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در مقابله با کرونا که یک بلای الهی است کارهای غیر کارشناسی بسیاری انجام شده، گفت: دستورات بهداشتی و فاصله‌ها باید رعایت شود اما نباید دستان مردم را از حرم، مساجد، نماز جماعت، دعا و تضرع کوتاه کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار