رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر قم گفت: بیشترین سوانح و تصادفات درون‌شهری در ارتباط با موتورسواران است و فقدان کلاه کاسکت در جوانان در هنگام ترددهای شهری سبب بروز حوادث جبران‌ناپذیری می‌شود.
کد خبر: ۸۸۳۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳ 03 August 2020

به گزارش تابناک قم، حسن مالکی نژاد با اشاره به‌ ضرورت کاهش آمار تصادفات درون‌شهری اظهار داشت: راهکارهای فرهنگی و هنری در جهت رعایت قوانین ترافیکی و ارتقای سطح آگاهی شهروندان دارای اهمیت زیادی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم ابراز کرد: آموزش‌های ترافیکی و رعایت حقوق شهروندی باید از سنین کودکی و در سطح مدارس آغاز شود و آموزش و پرورش نیز همراهی لازم را برای آموزش‌های مؤثر داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ‌سازی در جهت رعایت مقررات ترافیکی و تردد با وسایل نقلیه در خیابان‌ها باید کاری زیربنایی و اساسی شکل بگیرد تا فرهنگ شهروندی متناسب با رعایت قوانین به‌خوبی نهادینه شود، افزود: تغییرپذیری برای موتورسواران جهت رعایت قوانین، کاری سخت و دشوار است و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق فرهنگی دارد تا بتوانیم فرهنگ ترافیکی را تبیین کنیم.

مالکی نژاد خاطرنشان کرد: هر چه فرهنگ ترافیکی بیشتر رشد و توسعه داشته باشد و شهروندان به قوانین و مقررات اهمیت بیشتری بدهند، آمار تصادفات و تلفات نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: در شورای فرهنگ عمومی، یکی از مصوبات مهم وضعیت ترافیک و تصادفات شهر قم و رعایت حقوق شهروندی و اعلام راهکارهای فرهنگی است که امیدواریم متولیان امر به این مصوبات توجه داشته باشند تا آمار تلفات ناشی از تصادفات کاهش یابد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: برنامه خط سفید در قم، یکی از برنامه‌های فرهنگی ویژه خط زندگی پیرامون عبور ایمن عابران پیاده بود که با همت سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم و پلیس راهنمایی و رانندگی قم برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه یکی دیگر از اقدامات شایسته و جالب فرهنگی، اهدای کلاه‌کاسکت به همراه یک شاخه گل به موتورسواران شرکت‌کننده در نماز جمعه بود که بسیار ارزشمند و اثرگذار است، اضافه کرد: بیشترین سوانح و تصادفات درون‌شهری در ارتباط با موتورسواران است و فقدان کلاه کاسکت در جوانان در هنگام ترددهای شهری سبب بروز حوادث جبران‌ناپذیری می‌شود.

مالکی نژاد خاطرنشان کرد: اهدای کلاه‌کاسکت در کنار راهکارهای فرهنگی، در کاهش تصادفات اثربخش است، چراکه اگر روی مقوله آموزش و فرهنگ به‌خوبی تلاش نشود، موتورسواران از همان کلاه کاسکت نیز استفاده نمی‌کنند.

وی اظهار داشت: مدیریت شهری با توجه به کمبود اعتبارات و بودجه به‌تنهایی نمی‌تواند در تأمین هزینه‌های کلاه کاسکت و یا تولید محتوا در مدیریت ترافیک انجام‌وظیفه کند و بهتر است بخشی از بودجه‌های فرهنگی دستگاه‌های اجرایی در این مسیر هزینه شود تا شاهد کاهش تصادفات و سوانح باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم گفت: آموزش‌های ترافیکی یکی از رویکردهای مهم مدیریت شهری است که دراین‌باره برنامه‌های خوبی در سطح شهر عملیاتی شده است اما در جهت توسعه آموزش‌ها نیاز به همراهی همه دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی در کنار مدیریت شهری داریم.

وی با اشاره به اینکه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری قم نیز اقدامات فرهنگی زیادی را در عرصه آموزش و ترویج فرهنگ شهروندی در رعایت قوانین و انجام داده است، افزود: در حوزه فرهنگ ترافیکی و کاهش حوادث، نیاز به سرمایه‌گذاری داریم و همه نهادها و سازمان‌ها باید پای‌کار بیایند تا به معنای واقعی بتوانیم آمار تلفات را کاهش دهیم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار