به گفته کارشناسان جهش ایجادشده در بورس موجب می‌شود تا تولیدکنندگان برای تامین مالی و اجرای طرح‌های موردنظر خود به بازار سرمایه نظر داشته باشند و از ظرفیت آن برای رونق بخشی به فعالیت‌های تولیدی در دست اقدام استفاده کنند.
کد خبر: ۸۸۳۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ 04 August 2020

به گزارش تابناک قم، در ماه‌های اخیر با تشدید تحریم‌های ظالمانه دشمنان و فشار اقتصادی ناشی از آن و همچنین درگیر شدن کشور با شیوع ویروس کرونا،‌ نیاز به ظرفیت‌های مالی جدید برای مقابله با این مشکلات به‌خوبی احساس و به بازار سرمایه به‌عنوان عنصری مهم در این رابطه،‌ توجه شد.

بر اساس نگاه کارشناسان،‌ بازار سرمایه این قابلیت را دارد که با جمع‌آوری سرمایه‌های خرد مردم،‌ منابع مالی موردنیاز برای اجرای طرح‌های کلان اقتصادی را فراهم کند و از این طریق به فعالیت‌های تولیدی و صنعتی رونق بخشد.

در همین رابطه خبرنگار ایرنا با شماری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی در قم به گفت‌وگو پرداخت و نظر آنان را در خصوص ظرفیت‌های بازار سرمایه برای رونق هرچه بیشتر فعالیت‌های تولیدی جویا شد.

جهش ایجادشده در بازار سرمایه اجرای طرح‌های صنعتی را سرعت می‌بخشد

رییس دانشگاه صنعتی قم و تحلیلگر اقتصادی در این خصوص گفت: جهش ایجادشده در بازار سرمایه بهترین فرصت برای تامین مالی طرح‌های صنعتی در دست اقدام کشور است و اجرای آن‌ها را سرعت می‌بخشد.

جلال رضایی نور بیان کرد: تحریم و کرونا برای اقتصاد کشور مشکل ایجاد کرد اما در کنار آن موجب استفاده از ظرفیت‌هایی همچون بازار سرمایه شد که می‌تواند نقش مهمی در مسیر پیشرفت و توسعه ایران به‌خصوص در بخش صنعت داشته باشد.

وی افزود:‌ جمع شدن سرمایه‌های خرد در بورس و به‌کارگیری آن برای اجرای طرح‌های صنعتی،‌ سطح تولید داخلی را افزایش می‌دهد و این همان راهبردی است که می‌تواند فشار ناشی از تحریم‌های ظالمانه را تا حد زیادی کاهش دهد.

وی ادامه داد: همچنین سرمایه‌گذاری در بورس علاوه بر رونق بخشیدن به فضای صنعت و تولید کشور،‌ سودآوری خوبی نیز در پی دارد و بسیاری از مردم می‌توانند با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه،‌ درآمدزایی مطلوبی را تجربه کنند.

رضایی نور گفت: با رونق گرفتن بازار سرمایه اکنون بسیاری از جوانان به‌جای استفاده سرگرمی محور از فضای مجازی،‌ وقت خود در این فضا را برای آشنا بیشتر با بورس و فعالیت در آن اختصاص می‌دهند که این مساله نتایج اقتصادی و اجتماعی خوبی به همراه دارد.

وی بیان کرد: تسهیل شدن حضور هرچه بیشتر اقشار مختلف جامعه در بازار سرمایه به‌منظور فعالیت در آن،‌ عامل موثری برای جلوگیری از هدر رفتن سرمایه‌های خرد و مدیریت آن در راستای پیشبرد اهداف موردنظر اقتصادی است.

وی ادامه داد: نگاه حمایتی دولت به بازار سرمایه نقش موثری در استقبال هرچه بیشتر مردم از این ظرفیت و جهش یافتن شاخص‌های بورس داشته است و ادامه این روند،‌ موجب رونق یافتن هرچه بیشتر بازار سرمایه و افزایش توان تامین مالی طرح‌های کلان ملی به‌ویژه در حوزه تولیدات صنعتی از این طریق می‌شود.

توان شرکت‌های دانش‌بنیان با ورود به بورس تقویت می‌شود

همچنین مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری کریمه و تحلیلگر اقتصادی در این رابطه گفت:‌ در راستای عمل به شعار جهش تولید، توان علمی و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع نیازهای کشور به محصولات راهبردی با ورود به بورس و تامین‌ مالی بهتر طرح‌ها تا حد زیادی تقویت می‌شود.

علیرضا باباخان بیان کرد: بازار سرمایه ظرفیت خوبی برای تامین اعتبارات موردنیاز طرح‌های مهم و راهبردی در شرکت‌های دانش‌بنیان دارد و اکنون شرایط استفاده از این ظرفیت با توجه به جهش صورت گرفته در بورس به‌خوبی مهیا شده است.

وی با اشاره به تولید محور بودن فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و مزایای اقتصادی آن،‌ افزود:‌ به‌طور حتم تعداد زیادی از افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و مدیران این شرکت‌ها با جذب سرمایه‌گذاران می‌توانند نقش موثری در ارتقا هرچه بیشتر شاخص‌های بازار سرمایه داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس علاوه بر تامین مالی طرح‌ها،‌ فعالیت علمی و پژوهشی جوانان نخبه کشور با رشد چشمگیری روبه‌رو می‌شود.

باباخان گفت: ارتقا یافتن توان مالی شرکت‌های دانش‌بنیان موجب می‌شود تا نیازهای کشور به محصولات راهبردی با سرعت بیشتری داخلی سازی و رفع شده و سطح تأثیرگذاری تحریم و فشارهای اقتصادی دشمنان کاهش یابد.

وی بیان کرد: متخصصان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان کشور توان خنثی ساختن فشار تحریم‌ها و تقویت اقتصاد ملی را دارند که در این رابطه ورود به بازار سرمایه نقش مهمی در حمایت از این جریان تأثیرگذار دارد.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری کریمه ادامه داد: تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمند شدن کشور در رفع نیازهای داخلی به‌ویژه محصولات راهبردی،‌ تحریم‌ها را  بی‌اثر می‌کند و موجب تقویت تعاملات اقتصادی سایر کشورها با ایران می‌شود.

رونق بورس سیاست درست دولت برای مهار نقدینگی است

استاد اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم نیز سیاست دولت برای رونق بورس به‌منظور هدایت نقدینگی به تولید را درست و اصولی دانست و گفت: رونق بورس امتیازهای متعددی ازجمله جذب نقدینگی، جلوگیری از ورود نقدینگی به بازارها غیرمولد و همچنین توزیع درآمد را به همراه دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید رضایی دوانی با بیان اینکه اگر سرمایه‌های زیادی به سمت بازار بورس هدایت شود این بازار می‌تواند نبض اقتصاد کشور تلقی شود، گفت: به دلیل اینکه شرکت‌های متعددی به‌صورت سهامی در بورس وجود دارند و در آن اوراق بهادارمالی منتشر می‌شود، رونق بورس موجب هدایت نقدینگی جامعه به سمت تولید می‌شود.

وی ادامه داد: رونق بورس و ادامه داشتن عرضه سهام شرکت‌ها به این بازار، موجب جذب نقدینگی به سمت تولید و درنهایت رونق تولید می‌شود که در این صورت فرصت برای ایجاد خط‌های جدید تولید در واحدهای تولیدی عرضه‌شده در بورس فراهم می‌شود که رشد اقتصادی و افزایش اشتغال‌زایی را در پی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه مفید، افزود: سود ده بودن شرکت‌ها و افزایش ارزش سهام شرکت‌های عرضه‌شده در بورس نشان‌دهنده این است که آن واحد تولیدی توانسته است محصولات خود را به‌خوبی فروخته و سود مناسبی نیز کسی کرده است که این موضوع خود موجب جلب اعتماد مردم برای خرید سهام و همچنین محصول آن شرکت می‌شود.

وی، ادامه داد: رشد صعودی شاخص بورس که یا به‌واسطه عرضه اولیه و یا دست‌به‌دست شدن سهام در بازار بورس است، نشان از استقبال مردم از این بازار و همچنین علامت این است که اقتصاد کشور وضعیت مناسبی دارد.

رضایی دوانی، جذب نقدینگی از بازار و هدایت آن به بخش‌های تولید را مهمترین دستاورد بورس برای مهار نقدینگی در کشور دانست و تاکید کرد: بخش زیادی از نقدینگی که می‌توانست به بازارهایی مانند طلا، ارز و زمین وارد و این بازارها و به‌تبع آن بخش زیادی از اقتصاد کشور را دچار التهاب کند، توسط بورس جذب‌شده است که این اقدامی ارزشمند است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار