رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بابیان این‌که اموال کشور و بیت‌المال مسلمین باید علی السویه در اختیار همه مردم قرار بگیرد گفت: یکی از مسائلی که امروز متاسفانه شاهد آن هستیم عدم برخورداری عموم مردم شریف از امکانات عمومی است.
کد خبر: ۸۸۴۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴ 05 August 2020

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی طی سخنانی در همایش ملی فقرزدایی در سیره امام علی(ع) که به‌صورت مجازی برگزار شد، افزود: بسیار برای ما روحانیان و مراجع بزرگ سخت است که در این کشور یک جوانی که ازدواج کرده، قدرت گرفتن یک وام مختصر را ندارد اما وام‌های میلیاردی را بدون وثیقه در اختیار افرادی خاص قرار می‌دهند. این خیانت بزرگی است، امیدواریم با رهنمودهایی که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند، مسئولان کشور پیگیری کنند تا این معضل جوانان حل شود.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) نسبت به توزیع اموال عمومی عنایت خاص داشتند که بیت‌المال مسلمین باید بین مردم آن‌هم به‌طور مساوی تقسیم شود.

وی گفت: سیره امیرالمؤمنین(ع) رسیدگی به فقرا، برطرف نمودن فقر و اختلاف طبقاتی در جامعه است. مسئولان نظام باید این مشکلی را که امروز وجود دارد حل کنند. اساسا یکی از آرمان‌های بزرگ امام خمینی(ره) این بود که فقر در جامعه از بین برود، اختلاف طبقاتی در جامعه نباشد، مزایا و امتیازات فقط در اختیار گروهی از اغنیا و افراد خاص قرار نگیرد.

فاضل لنکرانی افزود: امام راحل می‌فرمودند مردم ولی‌نعمت ما هستند، امکانات کشور باید برای همه مردم باشد، این حقیقت نظام اسلامی است. اگر به سمت این حقیقت پیش برویم ان شاء الله روز به روز نظام ما تحکیم پیدا می‌کند.

وی گفت: البته روشن است برای رشد و رونق اقتصاد نسبت به آن کسی که امکانات تولیدی بیشتری دارد، باید بیشتر توجه شود، ولی نه به این نحو اختلافی که امروز با آن مواجه هستیم و افرادی به غارت ذخایر ارزی کشور می‌پردازند که نه‌تنها نقشی در رشد اقتصاد کشور ندارند، بلکه همسو با دشمنان به اقتصاد کشور ضربه زده و یا در مضیقه قرار دادن مردم موجب نارضایتی آنان نسبت به نظام جمهوری اسلامی می‌شوند.

وی ادامه داد: بیان این نکات و معیارها برای این است که مردم بدانند امیرالمؤمنین(ع) در آن مدت کوتاه از حکومت خود، چقدر نسبت به اقتصاد مردم دقت داشت و مراقب وضع مالی و معیشت مردم بود تا گرسنه و فقیری در جامعه نباشد و تبعیض در تقسیم امکانات وجود نداشته باشد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به این‌که یکی از وظایف و شئون حاکم مسلمین نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌هاست افزود: امیرالمؤمنین(ع) شخصا نسبت به کنترل قیمت‌ها در بازار مسلمین نظارت می‌فرمود.

وی بابیان این‌که نجات و حل مشکلات کشور در گرو رشد تولید و کار است، جامعه و مسئولان را به نصب العین قرار دادن فرمایش‌های امام علی(ع) توصیه کرد و افزود: برای ما بسیار سخت است که دولت‌ها می‌آیند و می‌روند اما وقتی می‌خواهند از فعالیت‌های کارکنان آمار ارائه کنند، می‌گویند متوسط زمان کار مفید کارمندان کمتر یک ساعت است! چرا باید این‌طور باشد؟ چرا نباید برای حل این مشکل فکری کنیم؟ ما با این شرایط اقتصادی حتی باید بیش از هفت ساعت تلاش مفید داشته باشیم، حالا اگر هفت ساعت به کمتر از یک ساعت تقلیل پیدا می‌کند فاجعه است.

بورس ازمصادیق تجارت نیست

فاضل لنکرانی گفت: امیرالمؤمنین(ع) نسبت به تجارت و رونق تولید و کسب‌وکار توصیه اکید فرموده‌اند. در جامعه تجار باید کار کنند، سرمایه‌داران سرمایه‌هایشان را به میدان آورده و در مسیر تجارت صحیح و مفید برای اقتصاد خود و جامعه به کار گیرند که این امر در  اسلام بسیار مورد تشویق و ترغیب قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: متأسفانه در این زمان و در نظام جمهوری اسلامی شاهد این هستیم که تجارت و تولید رونق خود را ازدست‌داده و مردم را تشویق به بازار بورس می‌کنند. من اکنون وارد بحث فقهی آن نمی‌شوم، ولی اطلاع پیداکرده‌ایم که بسیاری از افراد کارهای دیگرشان را رها کرده و در منزل نشسته و از طریق اینترنت دنبال مسائل بورس هستند، این‌که تجارت نیست! تجارت در ذاتش تکثیر در تولید و عرضه‌ محصولات موردنیاز مردم نهفته است، اما می‌بینیم سهام‌ها با افزایش قیمت‌های حبابی مورد خریدوفروش واقع می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار