نزدیک شدن به «عیدُ الله الأکبر» در کنار محدودیت های کرونایی ایجاب می کند تا ایده هایی جدید برای پاسداشت این عید مبارک بویژه توسط نخبگان حوزوی و دانشگاهی مورد توجه و بررسی قرار گیرد.
کد خبر: ۸۸۵۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۸ 08 August 2020

به گزارش تابناک قم، هجدهم ماه ذی الحجه الحرام سالروز وقوع واقعه ای استثنایی در جهان بشریت است، همان واقعه ای که حضرت رسول الله (ص) همه خانواده ها را تا قیامت موظّف به تبلیغ آن کردند تا بر این اساس، «فرهنگ غدیر» عملا در جمع های خانوادگی شکل گیرد و خانه به خانه گسترش یابد.

اکنون به نظر می رسد با توجه به محدودیت موجود در موضوع بیماری همه گیر اخیر، ایده «هر خانه، یک محفل غدیر» می تواند محور و مبنای پاسداشت این حادثه عظیم در سال جاری قرار گیرد، به این شکل که پدران و مادران با کمک فرزندان هر خانواده می کوشند تا در محیط خانه خود، این مناسبت نورانی را جشن بگیرند و با جامه عمل پوشاندن به ایده های اعضای خانواده، گامی هر چند کوچک برای فهم و معرفت بیشتر این مناسبت بی نظیر و حادثه استثنایی و همچنین ایجاد شکوه و جلوه ای خاص به این مراسم میلیونی بردارند.

در این زمینه، متفاوت بودن در شب و روز عید مانند نصب پارچه ای رنگی بر سر در خانه، پوشیدن لباس نو در منزل، تهیه غذایی لذیذ و متفاوت به همت و با مشارکت همه اعضای خانواده و همچنین نهضت عیدی دادن از سوی والدین به فرزندان و از سوی فرزندان به پدر و مادر، می تواند این روز را به روزی به یاد ماندنی در محیط خانه و برای همه تبدیل کند.

البته بدیهی است که با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه و مُعضل معیشتی بسیاری از خانواده ها، تحقق برخی از این موارد دشوار می نماید اما قطعا همت و تلاش هر خانواده در حدّ توان و وُسع خود در کنار کمک مؤمنانه خانواده ها به یکدیگر در قالب طرح هایی مانند «هر فامیل، یک محفل غدیر» یا «هر محلّه، یک محفل غدیر» می تواند این امر را به تحقق عینی نزدیک تر سازد.

همچنین با توجه به این که هدیه دادن کتاب به یکدیگر در همه زمان ها و مکان ها، یکی از بهترین انواع هدیه ماندگار است، خانواده ها می توانند از تخفیف طرح تابستانه کتاب 99 که از عید سعید غدیر تا سی ام مرداد برگزار می شود استفاده کنند و با تهیه کتاب بویژه در موضوع غدیر، هدیه و عیدی دادن آن به یکدیگر و یا حتی خوانش جمعی کتاب در محیط خانواده، جلوه ای زیبا از بُعد فرهنگی غدیر را به نمایش بگذارند.

با همه این ها باید توجه داشت که صله رحم، یکی از مهم ترین اعمال و سنت های اعیاد است که البته در وضعیت فعلی می تواند به صورت مجازی و یا با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک، در حیاط بزرگ خانه یکی از اهالی فامیل و یا فضای مناسب و باز محله ها برگزار شود.

در عین حال بدیهی است هر کار خیر دیگری هم که در شب و روز غدیر و به یاد و نام حضرت مولا امیرالمؤمنین (ع) برگزار و سبب خوشحالی مردم شود، ارزشمند است، به شرط آن که در انجام و اجرای آن همه پروتکل های بهداشتی مورد عنایت ویژه قرار گیرد.

تأکید مراجع تقلید قم بر نامگذاری «دهه بزرگداشت غدیر»

و اما یکی دیگر از ایده هایی که می تواند فرصت مطلوبی را برای توجه به حماسه غدیر و سرمایه گذاری در حوزه مباحث حیاتبخش آن پدید آورَد، انتخاب رسمی یکی دهه به عنوان «دهه بزرگداشت غدیر» یا «دهه ولایت» است، امری که در سال های قبل از زبان برخی مراجع تقلید قم مورد تأکید بوده و افرادی نیز به صورت غیررسمی، فاصله عید قربان تا عید غدیر را به این مناسبت نامیده اند، اما این نامگذاری باید رسما در شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح و در تقویم رسمی کشور درج شود تا جلوه ای دیگر به خود بگیرد.

بر این اساس و با توجه به ده روز نبودن فاصله عید قربان تا عید غدیر و همچنین ضرورت تداوم شادمانی این سالروز خجسته در چند روز پس از آن، می توان پیشنهاد داد که ده روز حد فاصل سالروز میلاد امام هادی (ع) یعنی پانزدهم ماه ذی الحجه تا سالروز عید مباهله یعنی بیست و چهارم ذی الحجه به عنوان «دهه بزرگداشت غدیر» یا «دهه ولایت» نامگذاری شود. توجه به این نکته هم حائز اهمیت است که فاصله این دو مناسبت دقیقا 10 روز است و در عین حال سبب تجلی بیشتر دو مناسبت کمتر مورد توجه یعنی سالروز عید طلوع امام هادی (ع) و همچنین سالروز عید مباهله نیز می شود.

همچنین می توان هر سال، هر یک از روزهای این دهه را نیز نامگذاری کرد تا 10 عنوان این دهه بتواند فرصت بیشتری را برای توجه رسانه ای به آن ایجاد کند

ضرورت بازخوانی کتب معارف غدیر در خانه ها

همچنین اطلاع رسانی و برگزاری مسابقه ملّی «إکمال دین و إتمام نعمت» با محوریت کتابی در موضوت معارف متعالی غدیر مانند کتاب ارزشمند «فرهنگ نامه غدیر» نوشته حجت الاسلام و المسلمین جواد محدثی و منتشر شده توسط انتشارات بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) به عنوان یکی از فعالیت های مشترک نهادها و سازمان های فرهنگی در پاسداشت غدیر در سال جاری، پیشنهاد دیگری است که می تواند مورد دقت نظر قرار گیرد.

مسابقه ای که می تواند ضمن خوانش این کتاب در جمع اعضای خانواده و افزایش آگاهی و معرفت عمومی درباره معارف غدیر، همه اعضای خانواده را به شرکت در چند مسابقه متنوع و گوناگون به مُقتضای سنّ هر فرد فرا خوانَد.

خطبه رسول الله (ص) در غدیر، محور تولیدات رسانه ای

یکی دیگر از دلایل عظمت غدیر، بیان خطبه ای پُرمغز و سرشار از نکات و معارف دقیق از سوی حضرت رسول الله (ص) است، خطبه ای که بازخوانی محتوای بسیار مهمش در ایام بزرگداشت غدیر و بویژه توسط رسانه ملی در قالب میان برنامه های کوتاه و جذاب، یک ضرورت انکارناپذیر است و البته این خطبه و پاسخ به برخی شبهات غدیر بایستی مورد توجه اهالی منبر و وعظ هم قرار گیرد.

لزوم تمرکز نخبگان حوزه علمیه قم بر ترویج معارف غدیر

به هر حال نباید از یاد بُرد که تبیین، ترویج و تعمیق معارف متعالی غدیر و ایده پردازی درباره آن، مسئله ای نیست که به همین چند روز محدود شود، بلکه امری است که پیوسته باید مورد توجه نخبگان بویژه نخبگان حوزه علمیه قم باشد تا بتوان با بازآفرینی آثار تولید شده و یا تولید محتوای روزآمد در قالب فُرم هنری متناسب، این معارف را به اقشار مختلف مردم عرضه داشت و آنان را از این ثروت عظیم سیراب ساخت.

بدیهی آن که در همین مسیر مستمر و پیوسته بازآفرینی و تولید معنادار اثر است که می توان این معارف ناب را در بهترین شکل ممکن بویژه به مخاطبان آینده ساز یعنی کودکان، نوجوانان و جوانان عرضه کرد و آموزش داد تا آنان ضمن استفاده از این نعمت سرنوشت ساز، آن را بهتر از قبل به نسل های بعدی برسانند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار