شیوع بیماری کرونا کلیه برنامه‌های فرهنگی، هنری، اقتصادی و حتی خدمات درمانی را نیز دستخوش تغییر قرار داده تا جایی که برخی خدمات درمانی تخصصی عملاً ناگزیر از ارائه خدمات شدند.
کد خبر: ۸۸۵۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۱ 10 August 2020

به گزارش تابناک قم، این روزها سخن از ایثار تلاشگران عرصه سلامت در همه جای دنیا بر سر زبان‌هاست؛ عوامل درمانی که از ابتدای مسیر مبارزه با بیماری در خط مقدم مراکز بهداشتی و درمانی قرار داشته و با عزم و همتی ستودنی و قدم‌هایی مقاوم و استوار برای نجات جان بیماران از هیچ‌گونه تلاشی مضایقه نکرده و با حفظ روحیه جهادگرانه خویش به قوت قلبی برای بیماران مبدل شدند.

شیوع و تکثیر بیماری منحوس کرونا و در پی آن تعطیلی مراکز آموزشی و بسیاری از مجامع و مراکز عمومی تنها کادر درمان را پنجه در پنجه بیماری کشاند؛ در این شرایط مراکز درمانی فقط با تغییر برخی مواضع کاری به‌صورت شبانه‌روزی و با قوت به فعالیت خود ادامه داده و رسیدگی به بیماران کرونایی را اولویت اهمیت و کار درمان خود قرار دادند.

درمانگاه فرهنگیان قم نیز علارغم تنگناهای بسیار با قوت برای مقابله با این بیماری منحوس در کنار دیگر مراکز درمانی مسئولیت خدمات‌رسانی به همشهریان را بر عهده داشتند؛ بر همین اساس و به‌منظور بررسی وضعیت این مجموعه به گفت‌وگو با مدیرکل آموزش و پرورش استان قم پرداختیم.

بهره‌برداری فضای جدید درمانگاه فرهنگیان قم

حمیدرضا شیخ‌الاسلام در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به نحوه ارائه خدمات در درمانگاه فرهنگیان اظهار داشت: درمانگاه فرهنگیان استان قم باهدف ارائه خدمات درمانی به خانواده بزرگ فرهنگیان 20 سالی است فعالیت خود را آغاز کرده و به‌منظور ارائه خدمات بهتر و رفاه حال مراجعین فضای جدیدی روبروی ساختمان فرمانداری در دست تجهیز و بازسازی قرار دارد که با عنایت خداوند کمتر از یک سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم فعالیت این مرکز درمانی را به‌صورت شبانه‌روزی دانست و تصریح کرد: این درمانگاه روزانه در سه نوبت‌کاری از ساعت 7 تا 24 و در روزهای جمعه در دو نوبت خدمات ارائه می‌دهد به این صورت که در طول روزهای هفته 14 پزشک متخصص در زمینه‌های مختلف و 20 نوبت‌کاری پزشک عمومی به ارائه خدمات درمانی می‌پردازند.

وی خدمات درمانی ارائه‌شده را در دو بخش عمومی و تخصصی دانست و گفت: 70 درصد مراجعین این مرکز درمانی از همکاران فرهنگی بوده و 30 درصد باقی‌مانده نیز عموم اقشار جامعه هستند که خدمات مختلف در حوزه‌های دندانپزشکی، بینایی و شنوایی‌سنجی، خدمات مامایی و تست ورزش، کاردیوگرافی و نوار قلب، داروخانه، آزمایشگاه و خدماتی از این قبیل را دریافت می‌کنند.

شیخ‌الاسلام با اشاره به میزان تعرفه این مرکز در ارائه خدمات خاطرنشان کرد: تاکنون درمانگاه غیردولتی فرهنگیان با تعرفه مناسب، خدمات باکیفیتی را به مراجعین خود ارائه کرده است و به‌منظور رفاه حال مراجعین برای پرداخت هزینه‌های درمانی با بیمه‌های تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح، سلامت و خدمات درمانی و بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ و اخیراً با بیمه دی نیز قرارداد داریم.

ارائه خدمات ویژه به بازنشستگان فرهنگی

وی از ارائه خدمات ویژه به بازنشستگان فرهنگی در این مرکز درمانی خبر داد و افزود: از همکاران بازنشسته و همسران آن‌ها در مراجعه به پزشک عمومی و متخصص هزینه‌ای دریافت نمی‌شود همچنین در بحث سنجش نوآموزان بدو ورود نیز در صورت مشاهده مشکل شنوایی و بینایی، بخش تخصصی سنجش پایگاه‌ها به این مرکز درمانی ارجاع داده می‌شود.

این مسئول فرهنگی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تبعاتی که در جامعه و خاصه مراکز درمانی به وجود آورد گفت: قبل از شیوع بیماری روزانه حدود 350 مراجعه‌کننده به بخش‌های درمانی و تشخیصی وجود داشت اما بعد از بروز کرونا بخش‌های تخصصی به‌ویژه دندانپزشکی مجاز به ادامه فعالیت نبودند و همین امر برنامه مراکز درمانی را نیز تحت‌الشعاع خود قرارداد.

به نظر می‌رسد با وقوع بحران‌هایی چون بلایای طبیعی و خاصه بیماری، نیازمند کاربرد برنامه‌ریزی‌های منسجم در اداره امور و تقویت زیرساخت‌های مناسب در مواجهه با چنین شرایط تنش‌زایی خواهیم بود؛ چراکه آمادگی و پیش‌بینی تمهیدات لازم در این مقوله می‌تواند در تسهیل رویارویی با شرایط بحرانی بسیار مؤثر و راهگشا باشد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار