کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم گفت: به دلیل شباهت زیاد علائم سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا، تشخیص قطعی ابتلا به هر کدام از این بیماری‌ها، فقط با آزمایش مشخص می‌شود.
کد خبر: ۸۹۸۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴ 12 September 2020

به گزارش تابناک قم، فاطمه عابدی آستانه‌ افزود: برای تشخیص ابتلا به ویروس کرونا و آنفلوانزا آزمایش‌های مختلف از جمله سوآپ حلق و بینی و آزمایش خون وجود دارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر آزمایش‌های سوآپ حلق و بینی در ایران متداول و از دقت تشخیصی خوبی برخوردار است.

وی با بیان این که فصل آنفلوانزا و سرماخوردگی در راه است و امسال با کرونا همراه شده است، گفت: متعادل نگه‌داشتن دمای بدن و استفاده از لباس‌های مناسب فصل نقش زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های آنفلوانزا و سرماخوردگی دارد؛ همچنین قرار گرفتن در معرض مستقیم باد کولر در ساعات خنک، احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد.

عابدی آستانه با تاکید بر این‌که یک فرد می‌تواند هم‌زمان به چند بیماری مبتلا شود، اضافه کرد: در این روزها باید مراقبت بیشتری داشته باشیم تا سرما نخوریم، زیرا با توجه به علائم مشابه بیماری سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا، ترس و وحشت کاذب در خود و اطرافیان ایجاد می‌کنیم.

وی تصریح کرد: حساسیت‌ها، سرماخوردگی و آنفلوانزا دلیلی بر این نیست که فرد به کرونا مبتلا نشده است و همه افراد باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: افرادی که حساسیت دارند لازم است نسبت به سایرین، محافظت بیشتری را برای انتقال بیماری به دیگران رعایت کنند، چرا که سرفه‌های ناشی از حساسیت باعث خروج ترشحات دهان و بینی به محیط اطراف می‌شود که اگر این افراد، آلوده به یکی از ویروس‌های سرماخوردگی، آنفلوانزا یا کرونا باشند، ویروس این بیماری‌ها را همراه با ترشحات حلق و بینی به خارج از بدن دفع می‌کنند، ضمنا به دلیل سرفه‌های ناشی از حساسیت، تاخیر در تشخیص ابتلا به بیماری در این دسته افراد محتمل‌تر است.

کارشناس مرکز بهداشت قم افزود: با توجه به این‌که منشا ویروس کووید ۱۹ و سرماخوردگی یکی می‌باشد، لذا علائم بیماری کرونا بینابین علائم سرماخوردگی و آنفلوانزاست.

وی بیان کرد: علائم بیماری در سرماخوردگی و کرونا به تدریج و طی ساعت‌ها بروز می‌یابد، یعنی فرد ابتدا احساس کسالت و به تدریج سایر علائم در وی بروز می‌کند؛ ولی در آنفلوانزا علائم به صورت ناگهانی و به سرعت مشاهده می‌شود و در حالی‌که فرد کاملا احساس سلامت می‌کند به یکباره یک یا چندعلامت در وی بروز می‌کند و البته ممکن است به مرور شدیدتر نیز شود.

وی با اشاره به این که سردرد، لرز و اسهال در کرونا و سرماخوردگی به ندرت اتفاق می افتد، در حالیکه در آنفلوانزا شایع است، ‌افزود: سرفه در کرونا و سرما خوردگی شایع است و در آنفلوانزا به ندرت بروز می یابد؛ تب، درد عضلانی، گلودرد، احساس خستگی، تنگی نفس در کرونا و آنفلوانزا شایع است، ولی در سرماخوردگی به ندرت اتفاق می افتد؛ همچنین عطسه در کرونا و آنفلوانزا به ندرت دیده می شود.

وی ادامه داد: منظور از نادر بودن علامت بیماری، این است که از نظر آماری تعداد کمتری از بیماران علامت مذکور را بروز می‌دهند؛ ضمنا هر یک از این بیماری‌ها طیفی از شدت بیماری (از خفیف تا شدید) را در افراد مختلف بروز می‌دهند و بنا به همین دلایل در حال حاضر جز با انجام آزمایش نمی‌توان قطعا مشخص نمود که فرد به کدام یک از این بیماری‌ها مبتلا شده است.

وی تاکید کرد: واکسن آنفلوانزا از سرماخوردگی پیشگیری نمی‌کند، زیرا ویروس‌ آن متفاوت است؛‌ واکسن آنفلوانزا علیه ویروس‌هایی که بیشترین شیوع را در جامعه دارد، ساخته می‌شود.

ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد،  ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار