عضو هیات انتخاب جشنواره ملی فیلم نامه نویسی هشت نوشت گفت: آثار ضعیف در سینما ناشی از نبود فیلم نامه های ارزشمند است که این جشنواره می تواند خلاء فیلم نامه های دفاع مقدس را جبران کند.
کد خبر: ۸۹۹۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸ 14 September 2020

به گزارش تابناک قم، فاطمه علیمرادی با تاکید براینکه فیلم نامه پایه و اساس یک فیلم خوب را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: ضعف فیلم نامه‌ها موجب شده است تولید آثار سینمایی اعم از کوتاه و بلند از ارزش‌ها و فرهنگ ایرانی فاصله گرفته و به سمت ابتزال برود.

وی سینمای جنگ را یکی از ژانرهای سینمای دنیا ذکر کرد و گفت: در تمام دنیا سینمای جنگ جایگاه خاص خود را دارد که در این راستا می توان به فیلم‌های درجه یک که از سوی کشورهای اروپایی با موضوع جنگ جهانی به تولید می‌رسد اشاره کرد.

عضو هیات انتخاب سومین جشنواره ملی فیلم نامه نویسی هشت نوشت با بیان اینکه جنگ یک مسئله مخاطره آمیز است، بیان کرد: جنگ ایران یک فرهنگ ارزشی و معنوی را به دنبال داشت که برای ما بسیار دارای ارزش است و با دیگر جنگ‌های دنیا متفاوت است.

وی با بیان اینکه تولیدات سینمایی با موضوع دفاع مقدس می‌تواند بسیاری از ابعاد گوناگون این واقعه را برای نسل‌هایی که جنگ را ندیده اند تبیین کند، گفت: در حالی که چندان با دوران جنگ فاصله ای نداریم اما این مسئله رو به فراموشی است و سینما در بازنگری تاریخ دفاع مقدس نقش موثری دارد.

علیمرادی با تاکید براینکه جنگ یک واقعه مخاطره آمیز است و تکرار آن را برای کشورمان و سایر کشورهای جهان نمی‌پسندیم، عنوان کرد: جنگ تحمیلی تنها به صرف جبهه و دفاع خلاصه نمی شود و تبعاتی را برای جامعه به وجود آورد که همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد: وجود جانبازان اعصاب و روان، مادران چشم انتظار، فرزندان شهدا، همسران شهدا و ... از مسائلی است که بعد از گذشت چند سال از جنگ همچنان آثار آن در جامعه وجود دارد و نمی شود این مسائل را مورد انکار قرار داد.

وی اضافه کرد: اینها مسائلی است که می‌‌توان در ابعاد مختلف به آن پرداخت و با شخصیت پردازی‌های شایسته مانع از فراموش شدن دفاع مقدس و تبعات آن بر جامعه شد.

این فیلم ساز قمی با اشاره به اینکه در سینمای ایران پرداختن به جنگ کمرنگ شده است، تصریح  کرد: این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که کشورهای اروپایی از جنگ جهانی و بازماندگان آن با تولید آثار مختلف یک اسطوره ساختند.

علیمرادی با اشاره به ضرورت برگزاری جشنواره‌های سینمایی به ویژه « هشت نوشت» عنوان کرد: با برگزاری اینگونه جشنواره‌ها می‌توانیم لحظه‌های ناب را در فیلم نامه‌های فیلم کوتاه به تصویر بکشیم و خاطرات را از صندوقچه‌های خاطرات در خانه‌ها بیرون بیاوریم.

 وی اضافه کرد: با جست و جو در خاطرات بازماندگان دفاع مقدس می‌توانیم به انعکاس لحظات ناب جنگ بپردازیم و این فرهنگ را برای جامعه کنونی بازنگری کنیم.

عضو هیات انتخاب جشنواره ملی فیلم نامه نویسی هشت نوشت گفت: چند سالی است که فیلم‌های جشنواره‌های سینمایی از مسائل ارزشی فاصله گرفته و به سمت و سوی ابتذال رفته در حالی که ما هیچ فیلمی از بازخوردهای جنگ و روانکاوی‌های جنگ نداریم که ضرورت دارد جشنواره‌ها به صورت موضوعی به دفاع مقدس نیز توجه داشته باشند.

وی آثار ارسالی به این جشنواره را آثاری با کیفیت ذکر کرد و گفت: آثار ارسالی از نظر محتوایی بسیار زیبا و با موضوعاتی بسیار ناب بود که داوران را شگفت زده کرد.

علیمرادی با اشاره به اینکه در بسیاری از فیلم نامه‌ها به تاثیر جنگ بر زندگی افراد مختلف پرداخته شده است، بیان کرد: این آثار باید در قالب کتاب منتشر شود تا در دسترس سینماگران قرار بگیرد و بتوانند به تولید برسانند.

وی گفت: فرهنگ جنگ در ایران فرهنگ گذشت و فداکاری است که مورد غفلت قرار گرفته است و جشنواره‌هایی مانند هشت نوشت به دنبال احیا کردن این فرهنگ است.

عضو هیات انتخاب سومین جشنواره فیلم نامه نویسی هشت نوشت از مسوولان درخواست کرد تا با حمایت از این جشنواره 40 اثر ناب در قالب یک کتاب منتشر شود و 8 اثر برگزیده نیز به تولید برسند تا هنرمندان برای تولید این آثار که با فرهنگ ما عجین شده است بیش از پیش ترغیب شوند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار