رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم از رتبه اول استان قم در زمینه تولید و ذخیره منگنز خبر داد.
کد خبر: ۹۰۰۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶ 17 September 2020

به گزارش تابناک قم، محمدتقی کاظم‌زاده  با بیان اینکه استان قم یک درصد مساحت کشور و دو درصد ذخایر کل کشور را داراست، اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال 91 تراکم جمعیتی استان قم رتبه پنجم را پس از استان‌های البرز، گیلان و مازندران دارد.

وی خاطرنشان کرد: تراکم جمعیتی بالا در استان به توسعه، اشتغال و سرمایه‌گذاری نیاز دارد بنابراین باید توجه ویژه و خاص به بخش توسعه معدن و صنایع معدنی استان داشته باشیم.

رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به مواد معدنی شناخته شده در استان قم گفت: آهک، گچ، سنگ لاشه، سنگ‌های ساختمانی، منگنز، مس، نمک‌های آبی و سنگی، سولفات سدیم، زئولیت، انواع خاک‌های صنعتی مانند کائولن، فلدسپات، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از جمله مواد معدنی استان هستند که اکنون در حال حاضر اکتشاف آهن، طلا، مس، سرب، روی و سایر مواد معدنی فلزی با اهمیت را در برنامه پیش رو داریم.

وی از رتبه اول استان قم در برخی از ذخایر و تولیدات معدنی خبر داد و افزود: به عنوان مثال استان قم در بحث ذخیره و تولید منگنز دارای رتبه اول کشوری است و همچنین در زمینه نمک‌های آبی در بحث ذخیره رتبه اول کشوری و رتبه پنجم در تولید را دارد.

کاظم‌زاده خاطرنشان کرد: رتبه چهارم در تولید سولفات سدیم کشور وجود دارد. رتبه زیر پنج در ذخایر سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و در تولید رتبه بالای پنج وجود دارد.

وی با اشاره به موارد مقرر در جلسه شورای معادن در 23 مرداد امسال گفت: در این جلسه مقرر شد شرکت سرمایه‌گذار و بهره‌بردار نسبت به جانمایی کارخانه استحصال شورابه‌های دریاچه نمک در محدوده جغرافیایی استان قم اقدام کند.

رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم عنوان کرد: به دلیل تفیض اختیاری که در سال‌های قبل در ارتباط با اکتشاف، استخراج و فراوری شورابه‌های دریاچه نمک به استان قم انجام شده تأکید مقامات و مدیران این است که این سرمایه‌گذاری در محدوده استان قم صورت گیرد.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های متعدد در زمینه تأمین زیرساخت‌ها اعلام آمادگی کردند و استان همه ظرفیت‌های خود را در زمینه تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز دریاچه نمک برای اجرای این طرح ملی در محدوده استان قم به کار می‌‌گیرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار