معاون فرهنگی حوزه هنری قم با اشاره به جایگاه ممتاز شعر قم در کشور گفت: با تمام ظرفیت‌های مهم شعر قم این استان از وجود انتشارات تخصصی در این زمینه بی‌بهره است.
کد خبر: ۹۰۱۳۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰ 20 September 2020

به گزارش تابناک قم، محمد غفاری افزود: یکی از چالش‌های مهم شاعران در قم نبود انتشارات تخصصی ادبیات و شعر در این استان است که این موجب شده تا چاپ آثار فاخر و برجسته شاعران قمی در خارج از استان انجام شود.

وی با انتقاد از نادیده گرفتن ظرفیت‌های شعر قم در این استان گفت: درحالی‌که شعر قم جایگاه بسیار ممتازی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و متولی بسیاری از محافل ملی شعر در کشور شاعران قم هستند ولی این ظرفیت در استان کمتر موردتوجه قرار گرفته است.

غفاری با تاکید بر لزوم افزایش تعامل میان نهادهای فرهنگی استان به‌منظور استفاده جدی‌تر از ظرفیت شعر قم، ادامه داد: متاسفانه در استان کمترین تعاملات در این زمینه وجود ندارد که این موضوع نیاز به بازنگری اساسی دارد.

معاون فرهنگی حوزه هنری قم تاکید کرد: اینکه قم به‌عنوان پایگاه اصلی شعر کشور، فاقد انتشارات تخصصی در این زمینه است به‌عنوان یک خلاء جدی باید در دستور کار متولیان و مسئولان امر باشد.

غفاری افزود: قم ازنظر ادبیات و شعر به‌ویژه شعر آئینی و طنز به جایگاه ویژه و ممتازی در سال‌های اخیر دست‌یافته است که این موجب شده تا شاعران و محافل ادبی در این استان موفق به جریان سازی در سطح کشور شوند.

وی ادامه داد: وجود حوزه‌های علمیه و مرکزیت قم به‌عنوان مرجعیت علوم انسانی اسلامی و دینی و همچنین انجمن‌ها و محافل ادبی قوی موجب شده است تا سطح ادبیات و فرهنگ در این شهر بالاتر از شهرهای دیگر باشد که این موضوع تاثیر مستقیمی بر جایگاه شعر و ادب قم داشته باشد.

معاون فرهنگی حوزه هنری قم اظهار داشت: وجود شاعران برجسته و نام‌آشنای شعر آئینی و برگزاری مستمر جلسات شعرخوانی پشتوانه‌ای برای شعر این استان است به‌گونه‌ای که برخی از این اساتید چندین دهه است که به‌صورت مستمر و هفتگی جلسات شعرخوانی و نقد شعر دارند که این موضوع بر غنای شعر قم افزوده است.

غفاری ادامه داد: جایگاه شعر قم به حدی افزایش‌یافته است که هم‌اکنون هیچ کنگره،‌ جشنواره و محفلی با محوریت شعر و ادبیات در کشور وجود ندارد که شاعران این استان در آن ندرخشیده باشند و رتبه‌های برتر آن را کسب نکرده باشند.

وی، ‌قم را پایگاه اصلی شعر آئینی در کشور دانست و تاکید کرد: شعر قم در تمام گونه‌ها به‌ویژه آئینی، طنز، اجتماعی و ‌دفاع مقدس در ۱۰ سال اخیر با رشد بسیار زیاد کیفی و کمی مواجه بوده است و این موجب شده که در حدود یک دهه اخیر این استان حرف‌های زیادی در حوزه شعر در کشور داشته باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار