معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم گفت: طرح بازنگری و به‌روزرسانی طرح تفصیلی قم در قالب طرح جامع ساختار راهبردی تهیه‌شده و در دست اجراست.
کد خبر: ۹۰۱۶۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶ 21 September 2020

به گزارش تابناک قم، غلامرضا جانقربان با اشاره به طرح تفصیلی این شهر اظهار داشت: قم با گذشت ده سال به طرح تفصیلی دست‌یافت، به‌طوری‌که طرح جامع قم در سال 76 شروع شد و ده سال بعد در سال 86 به تصویب رسید و در سال 88 ابلاغ شد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم افزود: طرح جامع در قالب ساختار راهبردی به تصویب رسید و طرح تفصیلی از سال 88 به‌محض ابلاغ ، روند اجرای آن آغاز شد.

وی تصریح کرد: در سال 92 دو بخش طرح تفصیلی پهنه‌بندی و شبکه ابلاغ شد و در دستور کار شهرداری قرار گرفت و ضوابط و کاربری‎ها نیز به‌صورت بخش بخش و منطقه‌ای در طول 6 سال قبل از طریق کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرسازی و استانداری پیگیری شد.

جانقربان بیان کرد: امروز کل طرح تفصیلی شهر قم و ضوابط و نقشه یکپارچه آن به تصویب رسیده است و در نیمه دوم سال 98 به شهرداری ارائه شد و در واقع شهر قم دارای طرح جامع و هم طرح تفصیلی است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه بیش از ده سال از طرح جامع گذشته است مکاتبه‌ای با اداره کل راه و شهرسازی انجام داده‌ایم تا آن را بازنگری کنیم چراکه طرح جامع باید هر ده تا 15 سال موردبازنگری قرار بگیرد و این موضوع در دستور کار راه و شهرسازی است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم خاطرنشان کرد: طرح بازنگری و به‌روزرسانی طرح تفصیلی قم در قالب طرح جامع ساختار راهبردی تهیه‌شده و در دست اجراست.

وی گفت: هر طرحی دارای اشکالاتی است، این طرح تفصیلی نیز دارای اشکالات زیادی است و نسبت به پهنه‌بندی و شبکه معابر و ضوابط اشکالاتی واردشده و کمیسیون ماده 5 این اشکالات را در دست بررسی دارد و به‌طور به‌صورت موضعی درخواست‌ها را در مناطق مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

جانقربان افزود: وقتی اشکالات را به کمیسیون ماده 5 می‌برند،  از طریق شورای شهرسازی مشکل را تا جایی که شود حل می‌کنیم، به‌طورکلی پس‌ازآنکه طرح تفصیلی تصویب می‌شود، طرح‌های موضعی باید برای محدوده و حریم تعیین شود.

وی اظهار داشت: طرح‌های موضعی برای بافت تاریخی و فرسوده تعریف‌شده و پنج سال قبل در حدود 8 طرح و تهیه‌کرده‌ایم که در ذیل طرح تفصیلی قرار دارند و دراین‌باره 300 هکتار طرح موضعی تهیه‌شده است که به‌صورت نقطه‌ای هستند که طرح‌های سوم خرداد و امام‌زاده ابراهیم و باغ پنبه و دروازه ری از آن جمله است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم عنوان کرد: مناطق و محلاتی که نیاز به بررسی دارند تا مشخص شود در آن کمترین خدمات را برخوردار هستند برای آن‌ها طرح‌های موضوعی تهیه می‌شود تا بتوانیم در آنجا کیفیت‌بخشی کنیم و در ارتباط با تأمین اعتبار این محلات که مشاورین ارائه داده‌اند و مراحل تصویب نیز پیموده شده بتوانیم بهتر خدمات بدهیم و براین اساس طرح‌های موضعی و موضوعی تهیه می‌شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار