مدیرکل انتقال خون قم گفت: در ۶ ماه نخست امسال، حدود ۲۱ هزار واحد خون در این استان اهداشده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱.۲ درصد افزایش‌یافته است.
کد خبر: ۹۰۲۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰ 23 September 2020

به گزارش تابناک قم، مرتضی نوریان افزود: در این مدت ۲۵ هزار و ۱۹۵ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کرده‌اند که این آمار نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۲ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: از ۲۰ هزار و ۷۲۱ شهروند نوع‌دوستی که در ۶ ماه نخست امسال موفق به اهدای خون خود شدند،‌ بیش از ۵۷ درصد آن‌ها ازجمله اهداکنندگان مستمر بوده‌اند.

مدیرکل انتقال خون قم با اشاره به روند افزایشی سهم بانوان قم در اهدای خون اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه ۸۳۸ نفر از بانوان استان اقدام به اهدای خون نموده‌اند که این آمار چهار درصد کل اهدای خون استان را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: در ۶ ماهه نخست امسال ۲۹ هزار و ۴۵۰ واحد خون به مراکز بیمارستانی استان ارسال‌شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد افزایش داشته است ضمن اینکه در این مدت ۶ هزار و ۳۰۶ واحد خون به شبکه خون‌رسانی قم ارسال‌شده که این آمار چهار درصد کمتر از تعهد استان است.

نوریان افزود: بر اساس نامه معاونت فنی ستاد انتقال خون کشور، تعهد استان به شبکه خون‌رسانی کشوری سالانه  ۱۳ هزار و ۱۱۳ واحد، ماهانه یک هزار و ۹۳ و این تعهد به‌صورت هفتگی ۲۷۴ واحد است.

مدیرکل انتقال خون قم گفت: با توجه به اثربخشی پلاسمای خون بهبودیافتگان کرونا در درمان بیماران مبتلا به این بیماری، از بهبودیافتگان کویید ۱۹ درخواست داریم تا به شکرانه این سلامتی، برای کمک به سایر مبتلایان پلاسمای خود را اهدا کنند.

نوریان اظهار داشت: تاکنون ۱۴۱ نفر از بیماران بهبودیافته کرونا در این استان با مراجعه به مرکز انتقال خون روح‌الله قم پلاسمای خون خود را اهدا کرده‌اند.

مدیرکل انتقال خون قم اظهار داشت: تمام بیماران بهبودیافته بین ۱۸ تا ۶۰ سال و همچنین بانوانی که سابقه بارداری ندارند، می‌توانند با همراه داشتن کارت ملی برای اهدای پلاسمای خون به مرکز انتقال خون روح‌الله قم مراجعه نمایند.

نوریان ادامه داد: طرح پلاسما درمانی با استفاده از پلاسمای بهبودیافتگان، یکی از روش‌های مداوای بیماران کرونایی است که با کمک سازمان انتقال خون کشور در استان‌های مختلف ازجمله قم درحال انجام است.

وی با تاکید بر این‌که وضعیت ذخیره خون استان به‌صورت لحظه‌ای پایش می‌شود، گفت: به دلیل این‌که زمان ماندگاری خون محدود است، امکان ذخیره خون در مدت طولانی وجود ندارد به همین دلیل باید اهدای خون به‌صورت مرتب و مستمر صورت گیرد.

مدیرکل انتقال خون قم با تأکید بر این‌که خون و فرآورده‌های آن جایگزین مصنوعی ندارد افزود: با توجه به نیاز مستمر بیماران مختلف ازجمله بیمارانی دیالیزی و تالاسمی و مجروحان ناشی از تصادف‌های رانندگی، از مردم نوع‌دوست استان که از سلامت برخوردار هستند، درخواست داریم تا این بیماران را در این ایام تنها نگذارند.

مدیرکل انتقال خون قم با تأکید بر رعایت مسائل بهداشتی در مراکز انتقال خون این استان گفت: این مرکز به‌صورت مستمر ضدعفونی و گندزدایی می‌شود ضمن این‌که پیش از ورود اهداکنندگان به این مراکز، وسایل مراقبتی فردی شامل دستکش و ماسک نیز در اختیار آنان قرار داده می‌شود.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار