مدیرکل پست استان قم پُستچی گری برخی نهادها و سازمان ها را چالشی برای شرکت ملی پست عنوان کرد و از فعالیت 78 دفتر پستی دولتی و پیشخوان در استان قم خبر داد.
کد خبر: ۹۰۳۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰ 26 September 2020

به گزارش تابناک قم، بشر از دیرباز و به عنوان موجودی اجتماعی، تمایل به ارتباط با همنوع خود داشت. در عین حال پیدایش سازمان های اجتماعی و احتیاج این سازمان ها برای ارتباط گیری با مردم و با یکدیگر سبب شد تا انسان ها سامان دادن این ارتباطات را دنبال کنند.

این گونه بود که «پُست» پاسخی برای همین ساماندهی و ارتقاء و تکامل شیوه های قدیمی مانند چاپار و چاپارخانه شد.

پُست را نخستین سازمان ارتباطی در جهان می نامند، مجموعه ای که همچنان به عنوان گسترده ترین شبکه ارتباط فیزیکی در ایران و شاید بسیاری دیگر از کشورها شناخته می شود.

به این تاریخ نوستالژیک و خاطره ساز پُست در ایران، باید تداوم حسّ  «امانتداری» را نیز اضافه کرد، آن جا که پُست برای شناسایی نیازهای جدید مُشتریان و توسعه خدمات متنوّع، کوشش داشته تا این «امانتداری» همچنان حفظ شود و خدشه ای بر آن نرود.

کرونا و رونق بیشتر پست

به نظر می رسد شیوع کرونا در جهان و ایران، مردم را هر چه بیشتر به سمت و سوی ارتباطات مجازی سوق داده و «پُست» هم تلاش داشته تا در این زمینه نقشی در حدّ توان خود ایفا کند، نقشی که تشریح نسبی آن در گفت وگو با مدیرکل پست استان قم آمده است.

ابوالفضل باقری منش در این موضوع و ارزیابی خود از فعالیت پُست استان قم در دوران شیوع کرونا به خبرنگار فارس در قم گفت: از اواخر سال گذشته و با شروع ویروس کرونا و تبلیغ شعار «در خانه بمانید»، رفتار و سلیقه مردم از شیوه های حضوری به غیرحضوری (اینترنتی) تغییر کرد و این امر موجب افزایش ترافیک بسته ها و امانات پستی در سراسر کشور و از جمله در استان قم شد.

وی افزود: اینچنین بود که پُست به عنوان بزرگ ترین شبکه ارتباطی فیزیکی کشور و در شرایط کُندی صنعت حمل و نقل ناشی از شیوع کرونا، تلاش کرد تا نقش ویژه تر خود را ایفا کند و در خدمت مردم باشد.

مدیرکل پُست استان قم با اشاره به یکی از شعارهای پست در دوران شیوع کووید 19 یعنی «در خانه بمانید، پست همیشه و همه جا در کنار شماست» خاطر نشان کرد: شیوع بیماری کرونا، تولیدکنندگان و فروشگاه ها را بیش از گذشته به سمت انعقاد قرارداد با پُست سوق داد تا بتوانیم حلقه واسطی بین آنان و مردم باشیم و همچنین به کاهش تردّد، کاهش هزینه ها و البته جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری همه گیر کمک کنیم.

باقری منش در ادامه دفاتر مرکزی (15 خرداد)، میدان مطهری، پیام، بعثت، پردیسان، ناشران، کهک، دستجرد، جعفریه، سلفچگان و قنوات را به عنوان دفاتر فعال پستی در سطح استان قم معرفی و اضافه کرد: البته در کنار این مراکز، 67 دفتر پیشخوان شهری نیز خدمات پستی به مردم استان ارائه می‌دهند.

وی همچنین درباره چالش های اداره کل پست استان تصریح کرد: به نظر می رسد پستچی گری ادارات و سازمان های دولتی و خصوصی و موازی کاری آن ها در بخش توزیع یکی از مهم ترین چالش های پُستی در کشور و استان قم است، چراکه بر اساس اساسنامه شرکت ملی پست، مُصوّب مجلس شورای اسلامی، تمام بخش های قبول تا توزیع کالا در سطح شهرها و استان ها باید تحت مدیریت پست انجام و به بیان دیگر، هر نوع کالایی که آدرس مبدأ و مقصد دارد باید از کانال و درگاه پست توزیع شود.

مدیرکل پست استان قم درباره خدمات جدید این اداره کل نیز اظهار کرد: یکی از این خدمات، امکان مراجعه مردم به سامانه sina.post.ir و استفاده از سرویس مکان محور کدپستی 10 رقمی است تا خدمات ارائه کدپستی به صورت الکترونیکی و در راستای تحقق دولت الکترونیک انجام شود و نیازی به مراجعه حضوری به دفتر مرکزی پست استان نباشد.

تعرفه مرسولات خود را در سایت شرکت پست محاسبه کنید

خبرنگار فارس در قم همچنین از باقری منش پرسید «در زمینه تعرفه های پستی و این که مخاطبان می توانند قیمت آن را در سایت شرکت ملی پست محاسبه کنند، این اقدامی بسیار ارزشمند است، اما به نظر می رسد که این تعرفه ها برای مسیرهای کوتاه گران است، به طور مثال مرسوله ای 10 گرمی با پست پیشتاز از قم به تهران حدود 10 هزار و همین مرسوله با همین وزن و باز هم با پست پیشتاز از قم به مشهد حدود 11 هزار تومان است. تفسیر شما از نوع محاسبه تعرفه های پستی چیست؟»

وی در پاسخ گفت: شما درست می فرمایید، البته نرخنامه بر اساس مصوبه سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تأیید سازمان مقررات به صورت سراسری تعیین و دریافت می شود که نرخنامه فعلی حتی از قیمت تمام شده هم کمتر است.

وی درباره آخرین تفاهم نامه های منعقد شده بین اداره کل پست استان قم و دیگر نهادهای این استان نیز گفت: یکی از این موارد، امضاء تفاهم نامه با اداره کل حوزه بانوان استانداری قم در موضوع فروش محصولات بانوان شاغل خانگی در سامانه Ebazar  پست است که تبلیغات، قبول، آماده سازی، رهسپاری و توزیع محصولات این بخش را شامل می شود. در عین حال انعقاد قرارداد با سازمان فنی و حرفه ای استان برای ثبت نام آموزشی اقشار و مشاغل مختلف تا مرحله توزیع گواهینامه های صادره آموزشی برای آنان از دیگر تفاهم نامه های اخیر اداره کل پست استان قم است.

مدیرکل پست استان قم در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره ملاقات های عمومی و مردمی خود در روزهای یک شنبه و سه شنبه هر هفته و نوع درخواست های مردمی نیز گفت: این ملاقات ها همچنان برقرار است و بیشتر مراجعات مردمی به مُعضل اشتغال مربوط می شود.

وی ادامه داد: مذاکره برای انعقاد قرارداد پستی و یا رسیدگی به برخی تأخیرها در توزیع مرسولات از دیگر مواردی است که مردم و مراجعان در این ملاقات ها مطرح می کنند.

باقری منش تصریح کرد: جایگاه پست همواره جایگاهی مردمی و در خدمت مردم بوده است و امیدواریم با تلاش و همت بیشتر همه همکاران اداره کل پست استان بتوانیم خدمتگزار خوبی برای مردم شریف قم باشیم و شرمنده آنان نشویم.

پُست و ضرورت پیشرفت همه جانبه

کوتاه سخن آن که پُست برای محفوظ ماندن جایگاه خود به عنوان گسترده ترین شبکه ارتباطی فیزیکی در کشور، همچنان به افزایش کمیّت و کیفیت خدمات خود و پیشرفت همه جانبه نیازمند است تا از تحولات دنیای ارتباطات عقب نمانَد.

بدیهی است در این مسیر توسعه ای، تداوم نوستالژی و خاطره سازی پُست در کنار «امانتداری» این شبکه گسترده می تواند برگ برنده های شرکت ملی پست و ادارات کل این شرکت در استان های کشور باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار