حسن شیخ حایری
کد خبر: ۹۰۴۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۱ 28 September 2020

از معبر جبهه تا راهرو بیمارستان، از سنگر تا ایستگاه پرستاری، از بوی باروت تا بوی ماده ضدّعفونی کننده، از ماسک نظامی تا ماسک شهری، از سوت خمپاره تا صوت مانیتور علائم حیاتی، از لباس خاکی تا گان، از کلاه خود تا شیلد، از گلوله تا ویروس، از ستاد فرماندهی جنگ تا ستاد مبارزه با کرونا، از دلتنگی های دوری از خانواده تا دلتنگی های دوری از خانواده، از اسارت تا آزادگی، از جانبازی تا ایثارگری و از شهید مجاهدت تا شهید خدمت.

عبور دفاع مقدس از چهل سالگی اش علاوه بر گرامیداشت شهدای انقلاب، شهدای ترور، شهدای جنگ تحمیلی و شهدای مدافع حرم یادآور شهدای مدافع سلامت هم هست، یعنی همان قریب 200 شهیدی که از آغازین روزهای اسفند ماه 1398 تاکنون و در عملیات «شکست کرونا» با رمز نمادین «یا صاحب الزّمان (عج)» مظلومانه به ملکوت رسیدند و نام خود را برای دفاع از هموطن و وطن، در کنار جاودانان تاریخ ماندگار کردند.

آمار نشان می دهد حدود 60 درصد از این شُهدای خدمت، پزشک، حدود 20 درصد پرستار و حدود 20 درصد نیز از سایر کادر درمانی و پشتیبانی بوده اند.

همین چند ماه پیش بود که سعید نمکی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای به محضر رهبر حکیم انقلاب درخواست کرد تا عنوان زیبای «شهید»، پیشوند نام این ایثارگران قرار گیرد و البته حضرت آقا هم با این درخواست موافقت کردند تا بر اساس آئین نامه های موجود، عنوان «شهید خدمت و در حُکم شهید» در پرونده آنان ثبت شود.

گزارش ها حاکیست نهایی شدن این روند و تحقق آن هنوز در پیچ و خم اداری گیر است، اگرچه این ملکوتیان از همان لحظه عروج و حتی بدون پیشوند و پسوند، «أحیاء عند ربّهم یُرزقون» بوده، هستند و خواهند بود، همان ها که با آگاهی از همه خطرات احتمالی، لباس خدمت به مردم را در خط مقدم بهداشت و سلامت کشور از تن بیرون نکردند و با عشق جان دادند.

و قُم نیز در این جمع ملکوتیان نمایندگانی دارد که نامشان برای همیشه ماندگار است.

و «دفاع مقدس»ی که همچنان ادامه دارد

اکنون شاهدِ آشکارِ تداومِ این دفاع مقدس و عاشقانه، حدود 5 هزار ایثارگر سربلند ایرانی و بیش از 60 ایثارگر سرافراز قمی است که در این کارزار عاشقانه، به کووید 19 مبتلا شده اند و إن شاء الله با رهایی از این بیماری باز هم به خط مقدم دفاع از سلامت کشور باز خواهند گشت.

در تداوم این دفاع مقدس در قم اگرچه به طور متوسط روزی یک پزشک یا پرستار به کرونا مبتلا می شود، اما کادر درمانی قم همچنان همپای دیگر ایثارگران سلامت در کشور، پا پس نگذاشته و نشان داده اند که در راه خطیر خدمت همراه با خطر به مردم ثابت قدم می ایستند و حتی حاضرند جان خود را تقدیم کنند.

البته دریغ است که در این ایام، یادی از نیروهای جهادی مبارزه با کرونا اعم از طلاب، دانشجویان و صاحبان دیگر مشاغل نشود، همان ها که داوطلبانه به وادی محبت و ایثار پیوسته و در کنار کادر درمانی اعم از پزشک و پرستار و دیگر کادر خدماتی و پشتیبانی، از هیچ کوششی دریغ نکرده اند.

و اکنون عبور دفاع مقدس از مرز 40 سالگی و پیوند آن با مجاهدان و ایثارگران «مدافع سلامت» حال و هوایی دیگر به این ایام بخشیده است ... .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار