رئیس پارک علم و فناوری قم گفت: قم با برخورداری از ۲۱ شرکت فناور دارای گواهینامه صنایع خلاق در رتبه پنجم کشور قرار دارد که این استان با توجه به ظرفیت‌های موجود، امکان ارتقا به رتبه دوم کشوری را دارد.
کد خبر: ۹۰۸۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶ 12 October 2020

به گزارش تابناک قم، سید حسین اخوان علوی افزود: استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و یزد رتبه‌های نخست از نظر تعداد شرکت های دارای مجوز صنایع خلاق را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: مجوزهای صنایع خلاق درحوزه علوم انسانی معادل مجوزهای دانش بنیان درطرح‌های فنی و مهندسی است اما برند صنایع خلاق برخلاف مجوز دانش بنیان که سابقه حداقل ۱۰ ساله دارد، کمتر از ۳ سال سابقه دارد ومجوز آن از سوی دبیرخانه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صادر می‌شود.

اخوان علوی با بیان اینکه گواهی‌نامه صنایع خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صادر می‌شود، اظهار داشت: از ۲۱ شرکت برخوردار از گواهی صنایع خلاق ۱۵ شرکت عضو پارک علم و فناوری استان قم می‌باشند.

وی با تاکید بر اینکه فناوری‌های حوزه علوم انسانی بیشتر جنبه نرم و ناملموس دارد ادامه داد: زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های گسترده قم در حوزه علوم انسانی و اسلامی بستر لازم برای ارتقای جایگاه این استان در حوزه صنایع خلاق را فراهم کرده‌است.

اخوان علوی با تاکید براینکه بسیاری از فناوری‌های حوزه علوم انسانی به راحتی قابل کپی‌برداری نیستند، گفت: این نوع فناوری‌ها از جنس کالا نیستند و صاحبان آن افراد خلاق با ذهن پویا هستند.

وی افزود: برخی تصور می‌کنند که بسیاری از ایده‌های حوزه علوم انسانی سریع تکثیر و کپی می‌شوند اما به دلیل اینکه ذهن‌های خلاق می‌توانند سریع ایده‌های خود را تکمیل و روزآمد سازی کنند، کپی برداری از آنها چندان راحت نیست.

رئیس پارک علم و فناوری قم با اشاره به اهمیت ورود فناوری به حوزه‌های علمیه بیان داشت: کاربردی سازی و ثروت آفرینی در مراکز علمی و حوزوی از برنامه های مهم پارک علم فناوری و مرکز رشد علوم انسانی قم است.

اخوان علوی با اشاره به اهمیت کاربردی سازی پژوهش های دانشگاهی و حوزوی در حوزه علوم انسانی افزود: نحوه ثروت آفرینی از علوم انسانی شفاف و مشخص نیست به همین دلیل سعی شده است تا پژوهش‌ها و دستاوردهای علمی، پروژه‌ها و پایان نامه‌ها را به سمت عینی سازی، کاربردی کردن و تجاری شدن سوق داده شود.

وی با اشاره به حمایت‌های مادی و معنوی پارک علم و فناوری استان قم از شرکت‌های فناور عضو مرکز رشد علوم انسانی اسلامی گفت: برگزاری نشست‌ها و برنامه‌هایی برای دست‌یابی به مجوزهای صنایع خلاق و برگزاری دوره های آموزشی کسب و کارهای نوین وایجاد امکان استقرار برای شرکت های عضو از جمله این خدمات و حمایت‌هاست.

مدیر مرکز رشد علوم انسانی اسلامی در پایان با اعلام اینکه ارزش افزوده شرکت‌های فناور دارای مزیت صنایع خلاق و فرهنگی بسیار بالاست گفت: مرکز رشد علوم انسانی اسلامی به شرکت های عضو خود می‌تواند از ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با ویژگی‌های مطلوب ارایه نماید.

با اعلام گروه برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق، در حال حاضر ۹۵۷ شرکت فناور در ۱۰ گروه صنایع خلاق از جمله کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی، بازی، اسباب بازی و سرگرمی، صنایع دیداری و شنیداری، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، طراحی و معماری، گیاهان داروئی و طب سنتی، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی، نشر، چاپ و یادگیری الکترونیک وخدمات زیرساخت صنایع خلاق حائز دریافت گواهی صنایع خلاق شده‌اند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار