مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم گفت: برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، شهروندان باید در ساعت‌های پرتردد از وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه اتوبوس‌های درون‌شهری استفاده نکنند.
کد خبر: ۹۰۸۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹ 13 October 2020

به گزارش تابناک قم، محمدتقی سلطانی‌ افزود: با توجه به این‌که در شرایط خاصی از نظر شیوع ویروس کرونا قرار داریم، به همه شهروندان توصیه می‌شود از وسایل حمل‌ونقل عمومی به خصوص اتوبوس‌ها کمتر استفاده و بیشتر از وسایل شخصی استفاده کنند.

وی با بیان این‌که استفاده از ماسک الزامی است، اضافه کرد: اگر فردی علایم مشکوک به بیماری را در خود احساس می‌کند،‌ به ‌هیچ ‌عنوان از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده نکند و در اماکن عمومی حاضر نشود، زیرا به‌طور حتم بیماری را به افراد بسیاری انتقال خواهد  داد.

وی با تاکید بر عدم استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در ساعت‌های پرتردد، خاطرنشان کرد: ساعت‌هایی که ازدحام جمعیت کمتر است، خطر ابتلا به ویروس کرونا نیز کمتر می‌باشد.

سلطانی ادامه داد: شهروندان هنگام استفاده از اتوبوس و تاکسی باید حتی‌المقدور سطوح وسایل حمل‌ونقل عمومی را لمس نکنند و در غیراینصورت از دستکش و یا دستمال کاغذی استفاده کنند.

وی با اشاره به این‌که مسافران در وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌هیچ‌عنوان چشم‌ها، ‌بینی و دهان را لمس نکنند، تصریح کرد: در زمان استفاده از این‌گونه وسایل رعایت فاصله ایمنی بسیار مهم است و باید حداقل ۱.۵ متر از دیگر مسافران فاصله داشته باشیم.

به گفته وی، در صورتی‌که ظرفیت اتوبوس‌های درون‌شهری تکمیل شده باشد، نباید مردم برای سوار شدن هجوم آورند و سلامت خود را به خطر بیاندازند.

مدیرگروه آموزش مرکز بهداشت قم خاطرنشان کرد: در اتوبوس‌های مسافربری باید حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت تکمیل باشد و فاصله اجتماعی رعایت شود.

وی گفت: رانندگان تاکسی نیز باید از تکمیل ظرفیت وسیله نقلیه اجتناب کنند و طبق دستورالعمل‌های بهداشتی به‌جز شخص راننده، ۲ نفر دیگر می‌توانند در تاکسی حضور داشته باشند.

وی افزود: تجهیزات حفاظت فردی برای رانندگان الزامی است و تخلفات باید به سامانه ۱۳۷ شهرداری گزارش تا با رانندگان متخلف برخورد شود.

سلطانی تاکید کرد: رانندگان با علایم بیماری نباید در محل کار حاضر شوند و مسافرانی که علایم بیماری دارند را نیز نباید بپذیرند.

به گفته وی، گندزدایی مکرر سطوح و محل‌های تماسی خودرو روزانه در چند نوبت باید توسط راننده‌ها انجام شود و به‌صورت مرتب دست‌ها را بشویند، از دریافت و پرداخت وجه نقد خودداری نمایند و برای تهویه مناسب پنجره‌های خودروها را باز بگذارند.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل‌توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد،  ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار