رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم از اجرای طرح استحصال شورابه‌های دریاچه نمک خبر داد.
کد خبر: ۹۰۹۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۴ 17 October 2020

به گزارش تابناک قم، محمدتقی کاظم‌زاده، پیگیری طرح استحصال شورابه‌های دریاچه نمک را یکی از برنامه‌های جهش تولید بخش معدن استان ذکر و اظهار کرد: دریاچه نمک حوض السلطان در کنار اتوبان قم ـ تهران است و کسانی که در این مسیر تردد می‌کنند می‌توانند این دریاچه را مشاهده کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این دریاچه تنها برداشت نمک سطحی صورت می‌گیرد و در سال حدود 100 هزار تن برداشت انجام می‌شود.

رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه تصفیه نمک به طور عمده به خارج از استان و کارخانجات پتروشیمی منتقل می‌شود، گفت: دریاچه نمک بزرگ یکی از منابع، ذخایر و پالایشگاه معدنی استان است که بین سه استان قم، سمنان و اصفهان واقع شده است.

وی عنوان کرد: دریاچه نمک با مساحتی حدود 2 هزار و 300 تا 2 هزار و 400 کیلومتر مربع پس از دریاچه اورومیه بزرگترین دریاچه نمکی کشور است.

وی گفت: ذخایر با ارزش و استراتژیک در این دریاچه شناسایی شده که به عنوان مثال 32 میلیون تن ذخایر منیزیم، 150 میلیون تن ذخایر پتاس و سایر منابع و ذخایر معدنی مانند لیتیوم، بور و سایر مواد معدنی با ارزش و استراتژیک در این دریاچه وجود دارد.

کاظم‌زاده با بیان اینکه پروانه دریاچه از سال 84 به نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی صادر شده است، گفت: پیگیری‌های متعدد صورت گرفته و در نهایت شرکت تهیه و تولید در سال 95 سرمایه‌گذاری هولدینگ معدنی را از طریق مناقصه انتخاب و به عنوان سرمایه‌گذار معرفی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار در طول دو سال گذشته مطالعات جامعی انجام داده و اکنون در مرحله احداث کارخانه است.

رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به تصمیم‌گیری در آخرین جلسه شورای معادن استان گفت: تصمیم بر این اساس بود در صورتی که سرمایه‌گذار دریاچه نمک در محدوده جغرافیایی استان قم تمایل به سرمایه‌گذاری داشته باشد فعالیت خود را ادامه دهد و در غیر این صورت از سوی استان قم نسبت به فراخوان سرمایه‌گذار اجرای طرح استحصال شورابه دریاچه نمک قم به صورت مستقل اقدام خواهد شد.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار