رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از قوه مقنّنه خواست تا ضمن تمرکز بر امر عدالت در سطح تقنین امروزی، بررسی قوانین گذشته از منظر عدالت را نیز در دستور کار قرار دهد.
کد خبر: ۹۱۰۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴ 19 October 2020

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام و المسلمین نجف لک زایی در یک سخنرانی علمی و در موضوع شیوه رهبری و مدیریت پیامبر اعظم (ص) با بیان این که حضرت رسول الله (ص) همواره خودشان عامل نخست به دستورات دینی بودند اظهار کرد: بزرگ ترین آفت و آسیب در هر زمان و مکان می تواند به نوعی عمل نکردن به گفته ها باشد که در قرآن کریم نیز با تعبیر «لِمَ تقولون ما لا تفعلون» آمده است.

وی ادامه داد: امر ولایت ایجادکننده سه مؤلّفه اصلی است که پیوستگی مؤمنان با ولی، پیوستگی مؤمنان در بین خود و همچنین عدم پیوستگی با دشمنان و مرزبندی با آنان را شامل می شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در عین حال به پشتوانه های نظری دولت سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی پیامبر اعظم (ص) در مکه توجه داد و گفت: 90 درصد آیات قرآن مکّی است و خداوند در این آیات سختی های امت های پیشین را به پیامبر (ص) و مؤمنان گوشزد می کند و آنان را به صبر و بردباری فرا می خوانَد.

عضو هیئت علمی دانشگاه همچنین افزود: این صبر و تحمل ها و عدم جهاد مستقیم مسلمانان در آن مقطع زمانی در حالی به وقوع پیوست که آزار و اذیت های فراوانی از سوی مُشرکان بر مسلمانان تحمیل می شد که اوج آن، مسئله شعب ابی طالب بود که در تاریخ کم نظیر و یا حتی بی نظیر است.

وی اضافه کرد: از این رو یکی از معجزات پیامبر (ص) را باید «صبر» آن حضرت و سفارش دیگران به تحمل و بردباری عنوان کرد که البته این صبر به معنای سکوت نبود و معنای «مقاومت» می داد و به همین دلیل هم می بینیم که خداوند در آیات قرآن، نصرت خود را در زمانی قطعی می داند که امت در اوج صبر و تحمل باشند.

حجت الاسلام لک زایی سپس خاطرنشان کرد: پیامبر (ص) پس از مکه و در مدینه، به دولت سازی و جامعه پردازی عملی رو آوردند و کار به آن جا رسید که جزئیات قوانین بر اساس آیات مدنی قرآن با تبیین نظام اقتصادی، نظام سیاست خارجی، نظام تعلیم و تربیت، نظام خانواده و مانند آن همراه بود.

وی افزود: باید گفت دین وقتی مشخص و معین می شود که افراد بین دوراهی خدا و غیرخدا قرار گیرند که در این مقطع، سه جامعه مؤمنان، کافران و منافقان از یکدیگر تمییز داده می شوند.

این پژوهشگر معارف اسلامی و علوم سیاسی گفت: البته کافران نیز بر اساس آیات قرآن دو دسته اند که دسته اول علیه دین اقدام می کنند و می خواهند مؤمنان را از سرزمینشان بیرون کنند که دستور عدم رابطه دوستانه با آنان داده شده است.

وی اضافه کرد: دسته دوم کافران نیز افرادی هستند که ضرری به مؤمنان نمی زنند که خداوند در قرآن دستور فرموده تا با آنان با عدالت رفتار شود.

لک زایی در عین حال به تلاش حضرت رسول الله (ص) در مدینه و برای تحقق عدالت اشاره و بیان کرد: می توان عدالتخواهی نبوی (ص) را در پنج محور «عدالت در سطح قوانین»، «عدالت در سطح رفتارها»، «عدالت در سطح کارگزاران»، «عدالت در سطح ساختارها» و همچنین «عدالت در زیربنای اصل نظام اسلامی» تفکیک کرد

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: تلاش آن حضرت برای تحقق عدالت در متن نهاد خانواده و همچنین تحقق عدالت اقتصادی و مبارزه اساسی با اقتصاد ربوی از جمله مصادیق تحقق عدالت در دولت اسلامی پیامبر (ص) در مدینه است.

وی افزود: البته تحقق عدالت در سطح قضایی و همچنین عدالت تزکیه و تعلیم در جامعه اسلامی نیز از دیگر مصادیق این تلاش برجسته حضرت رسول الله (ص) تلقی می شود.

این استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه در پایان یکی از مهم ترین سرفصل های عدالت را «تحقق عدالت در قوانین» دانست و خاطر نشان کرد: شایسته است تا قوه مقننه ما نیز به شیوه ای مستمر، مسئله تحقق عدالت در قوانین را مورد بررسی قرار دهد و چنانچه قانونی نیاز به اصلاح داشت، نسبت به آن اقدام کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار