مسئول امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: هنرمندان قمی ترجیح می‌دهند برای بهتر دیده شدن به تهران بروند.
کد خبر: ۹۱۰۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹ 19 October 2020

محمد کاظم رضوانی عنوان کرد: درحال حاضر ۲۷ موسسه فیلم سازی رسمی در استان قم در زمینه تهیه و ساخت فیلم‌های غیرسینمایی همچون سریال و انیمیشین فعالیت دارند.

وی ادامه داد: به غیر از این ۲۷ انجمن، سه انجمن سینمایی در استان تحت عنوان انجمن سینما جوانان قم، خانه سینما مستند قم و انجمن پویانمایی وجود دارد که در این انجمن‌ها دوره‌های مختلف فیلم سازی برگزار می‌شود و افراد زیادی در این حوزه فارغ التحصیل می‌شوند.

مسئول امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم توضیح داد: باتوجه به اینکه خانه مستند استان به تازگی تاسیس شده حدودا ۱۵۰ عضو فیلم ساز دارد و همچنین انجمن پویانمایی حدود ۱۰۰ نفر عضو دارد، در مجموع اعضای فعال فیلم ساز این موسسات نزدیک به هزار نفر است.

وی درخصوص انجمن‌های فیلم ساز دفاع مقدس افزود: فیلم سازان در حوزه انقلاب اسلامی زیرمجموعه ارشاد نیستند و به طور مستقل کار می‌کنند، بنابراین رقم‌ مشخص و ثابتی برای تعداد فیلم سازان استان نمی‌توان بیان کرد اما به طور تقریبی ۵۰۰ نفر در این زمینه فعالیت دارند.

رضوانی تصریح کرد: انجمن سینما جوان یکی از تشکل‌های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سابقه ۳۰ ساله در استان قم است که دوره‌های یک ساله فیلم سازی را برای هنرجویان برگزار می‌کند و تخصص‌های مختلف در این زمینه را آموزش می‌دهد، حدود ۱۴۰۰ نفر تا به الان در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند.

وی ادامه داد: سینماگران شاخصی در استان هستند که به صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت دارند و کیفیت کار این افراد از خروجی‌های آن در جشنواره‌ها کاملا مشخص است، در همین راستا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت‌های لازم را از افرادی که استعداد دارند به عمل می‌آورد.

مسئول امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم اظهار کرد: سه ژانر فیلم کوتاه، نماهنگ و مستند در استان قم بیشتر مورد توجه است و موضوع فعالیت‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: مهمترین مسئله در فعالیت‌های سینمایی مربوط به سرمایه و منابع مالی مناسب برای تولید یک محتوا است، بدین معنا که نهادهای مختلف استان بر اساس نیازی که دارند روی موضوعات فیلم سازی سرمایه گذاری می‌کنند به طور مثال شهرداری در حوزه شهروندی و میراث فرهنگی نیز در حوزه میراث فرهنگی و ماندگار حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد تمامی این موارد در صورتی است که یک فیلم نامه برای نهادهای مربوطه موضوعیت داشته باشد.

رضوانی بیان کرد: اما اینکه علاقه مندی یک فرد در حوزه‌ای باشد که در دستور کار هیچ نهادی نیست، اگر فیلم نامه‌ای قوی در حوزه مستند داشته باشد مرکز گسترش مستند تجربی ازآن حمایت می‌کند، اگر در حوزه فعالیت‌های انجمن سینما جوان باشد و موضوع جذابی داشته باشد این انجمن از آن حمایت می‌کند. همچنین در حوزه فیلم‌های بلند بنیاد سینمایی فارابی برای فیلم اولی‌ها تسهیلاتی را درنظر می‌گیرد که اگر فیلم سازان استان بتوانند به آن مرحله برسند می‌توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

وی ادامه داد: فیلم سازی حوزه‌ای بسیار قوی و تخصصی است و در استان قم نیز موسسات فیلم سازی قوی فعالیت دارند اما متاسفانه در رسانه و نشریات آنچنان که باید ظهور و بروز پیدا نکرده ‌اند و همین باعث ناشناس ماندن آنها می‌شود.

مسئول امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیکی قم به استان تهران هنرمندان آن برای بهتر دیده شدن ترجیح می‌دهند به تهران بروند و برای این استان فعالیت کنند، بنابراین وظیفه ما این است تا شرایط بهتری را برای دیده شدن هنرمندان قمی فراهم کنیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار