رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با نظارت کارشناسان پهنه این سازمان مطابق برنامه تعیین‌شده در سال جهش تولید،‌ در کشت پاییزه استان،‌ تولید محصولات راهبردی همچون غلات،‌ گندم،‌ جو و دانه‌های روغنی کلزا دنبال می‌شود.
کد خبر: ۹۱۰۹۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲ 21 October 2020

به گزارش تابناک قم، عباس پورمیدانی‌ بیان کرد: روند کشت پاییزه استان از ابتدای مهرماه آغاز شده و زمین‌های کشاورزی قم با تلاش بهره‌برداران به زیر کشت محصولات مورد نظر رفته‌است.

وی افزود: از جمله مشکلات پیش‌روی کشاورزان استان در این نوبت کشت، قیمت بالای کودهای فسفاته است که برای کمک به رفع این مساله در جریان همکاری علمی با مراکز تحقیقات کشاورزی، تصمیم بر این شد که کودها همزمان با کشت مورداستفاده قرار گیرد تا مقدار فسفات اولیه مورد نیاز گیاه تامین شود.

وی ادامه داد: درکشت پاییزه استان به اندازه موردنیاز بذرهای اصلاح‌شده، کودهای شیمیایی و همه نهاده‌های لازم برای فعالیت کشاورزان قمی تامین شده‌است و امیدواریم با تلاش‌های صورت گرفته سطح برداشت محصول در این نوبت فراتر از حد انتظار باشد.

پورمیدانی بیان کرد:درهمین رابطه درکشت پاییزه سال‌جاری ۲۲هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع قم به کشت جو و چهارهزار و ۵۰۰ هکتار نیز برای کشت گندم اختصاص دارد که پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۱۰۰ هزار تن جو و ۲۲هزار و ۵۰۰ تن گندم از زمین‌های کشاورزی استان برداشت شود.

وی همچنین با اشاره به این‌که در کشت پاییزه سال جاری،‌ ۲هزار و ۵۰۰ هکتار کلزا در قم کشت می‌شود، ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم بیش از پنج‌هزار تن محصول از مزارع کلزا استان برداشت شود که این رقم در مقایسه با دوره‌های قبلی رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.

اراضی زراعی زیر کشت قم بیش از ۴۳ هزار هکتار است و با اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت، محصولات این بخش ازنظر کمی و کیفی روند رو به رشدی دارد.

۳۲ هزار هکتار از مزارع استان به کشت گندم،‌ جو، کلزا و ذرت اختصاص‌یافته است که در تامین امنیت غذایی مهم‌ترین نقش را دارد.

همچنین در مزارع قم،‌ یونجه، پنبه، صیفی‌جات و محصولات دیگر به‌تناسب شرایط آب و هوایی مناطق مختلف استان کشت می‌شود و کشاورزان قمی مهارت بالایی در فرآیند تولید محصولات زراعی دارند.

هم‌اکنون از مجموع بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار قمی در حوزه کشاورزی، یک هزار و ۱۰۰ تن خانم هستند،‌ همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار