تاثیر کرونا بر آموزش عالی از دیدگاه دانشجویان؛ همراه با ارائه گزارشی از تدوین نظام نامه جامع اخلاق آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از جمله مطالب برگزیده همایش کرونا و زندگی مومنانه بود.
کد خبر: ۹۱۰۹۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶ 21 October 2020

به گزارش تابناک قم، سعیده تقی زاده دانش آموخته دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه و دبیر وزارت علوم در تدوین نظام نامه جامع اخلاق آموزش دانشگاه‌های کشور در آییین اختتامیه همایش کرونا و زندگی مومنانه گفت: در اواخر سال 1398 جهان با شوکی باورنکردنی مواجه شد. این شوک جهانگیر ویروس کرونا  بود. ویروسی که با سرعت بسیار بالا کل جهان را فراگرفت. آموزش عالی نیز از جمله مواردی بود که چه از بعد معنوی و چه از بعد ماهیتی بر اثر کرونا آسیب دید.

وی افزود: البته تلاش‌های بسیاری در جهت به حداقل رساندن تاثیر سوء کرونا بر آموزش به ویژه آموزش عالی صورت گرفت. حال باید دید که تحت شرایط ایجاد شده دانشجویان دکتری، ارشد و لیسانس چه نظراتی نسبت به تاثیر کرونا بر آموزش عالی دارند. این نظرات در قالب 5 پرسش پاسخ داده شده که به اختصار در ادامه بیان شده است.
وی گفت: سوال اول آن بود که سختی‌های تحصیل در دوران کرونا چیست؟ دانشجویان در کل بیشتر عدم دسترسی مناسب به اساتید به ویژه برای رفع اشکال، عدم امکان استفاده از کتابخانه‌ها و منابع مورد نیاز، سرعت پایین اینترنت و انجام بعضی از پژوهش‌ها مانند پژوهش‌های آزمایشگاهی که نیاز به مداخله روی نمونه دارند و یا انجام مصاحبه‌ها را از مهم‌ترین سختی‌های تحصیل در دوران کرونا بیان کردند.
استاد دانشگاه بیان کرد: سوال بعدی آن بود که مزایای تحصیل در دوران کرونا چیست؟ دانشجویان در کل کم شدن رفت و آمد، کاهش هزینه‌های رفت و آمد، کاهش هزینه‌های چاپ برای کارهای کلاسی و ...، دسترسی در هر زمانی به فایل‌ها و صداهایی که استاد در سامانه قرار داده و دسترسی راحت تر و رایگان به پایگاه ها و سایت‌های علمی و منابع آنها را بیان کردند.
تقی زاده اظهارکرد: سوال سوم آن بو دکه چطور می‌شود آموزش را در دوران کرونا اعتلا بخشید؟ دانشجویان در کل ارتقای کیفیت و سرعت اینترنت، دادن آموزش‌های لازم در زمینه فناوری، فضای مجازی و پتانسیل‌های آن به اساتید و دانشجویان، ایجاد فرصت‌های پژوهش و حمایت از آن، ایجاد زیرساخت‌های لازم در زمینه آموزش مجازی و ایجاد پروتکل‌ها، قوانین، آیین نامه‌ها و سایر تمهیدات مورد نیاز برای چنین شرایطی را بیان کردند.

وی گفت: سوال بعدی آن بود که نگرانی‌ها در زمینه تحصیل در دوران کرونا چیست؟ دانشجویان در کل از بین رفتن روابط دانشگاهی پویا و سازنده که منبع یادگیری و گسترش روابط اجتماعی بودند، عدم کسب تجربه و مهارت از فضاهای مختلف به ویژه کارورزی و عدم امکان و یا به تعویق افتادن انجام رساله را بیان کردند.

وی اظهارکرد: آینده آموزش عالی را در دوران کرونا چطور می‌بینید؟ دانشجویان در کل تغییر و تحولات اساسی در ساختار و سیستم آموزش عالی (درون‌داد، فرآیند، برون‌داد و پیامد)، تطبیق دانشگاه‌ها با شرایط و پاسخ به نیاز جامعه و برگشت آموزش به روال قبل را در این زمینه بیان کردند.
وی گفت: با توجه به مطالبی که بیان شد و تحت شرایط حساس ایجاد شده معاونت آموزشی وزارت علوم که از چندی قبل با همکاری انجمن اخلاق کاربردی ایران در حال تدوین نظام نامه جامع اخلاق آموزش دانشگاه‌های کشور بود به فرآیند تدوین این نظام نامه سرعت بخشید.

وی اظهارکرد: در تدوین این نظام نامه جناب آقای دکتر احد فرامرز قراملکی (رئیس انجمن) به عنوان مشاور دکتر خاکی صدیق (معاون آموزشی وزارت علوم) به همراه اعضای انجمن اخلاق کاربردی ایران حضور فعال دارند. نظام نامه جامع اخلاق آموزش کشور که با همکاری خانواده بزرگ آموزش عالی کشور در حال تدوین است دارای فازهای مختلفی است (5 فاز) که در حال حاضر با برگزاری 51 کارگاه آموزشی-مشاوره‌ای تا 30 مهر ماه در فاز سه قرار دارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار