چه دستگاهي مسوول جان شهروندان است؟
علیرغم پایان یافتن ماه های محرم و صفر و شروع ماه شادی اهلبیت(ع) و همچنین بالا رفتن آمار شیوع کرونا در قم و وضعیت قرمز شهر، اما عزاداری جریان شیعه انگلیسی همچنان ادامه دارد و جالب تر آنکه هیچ دستگاهی برخورد جدی با کسانی که جان مردم را به خطر می اندازند، ندارد.
کد خبر: ۹۱۱۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹ 22 October 2020

به گزارش تابناک قم، محرم و صفر امسال در حالی سپری شد که به دلیل شرایط ویژه ای که ویروس منحوس کرونا ایجاد کرده بود، کسانی که مقید به آداب و شئون اسلامی بودند و با حضرت محمد(ص) و خاندان ایشان سر دوستی داشتند، تبعیت از ایشان را بر خود لازم دیدند و ضرر رساندن به نفس را جایز ندانستند.

برهمین اساس بسیاری از حسینیه‌ها و تکایا فرمایشات رهبری را برای خود حجت شرعی دانستند و همان گونه که نذر غذا و اطعام داشتند، نذر ماسک، دستکش و وسایل ضد عفونی کننده را در سبد خود قرار دادند و از این طریق هم به مبارزه با این بلا پرداخته‌اند و برگزاری مراسمات عزاداری خود را لغو کردند.

برخی دیگر از هیئت ها نیز با مراعات نمودن اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی، مراسم عزاداری را برگزار کردند زیرا می دانستند که سلامتی و تندرستی مردم برای اهل بیت(ع) مهم است و این وظیفه شرعی آن هاست تا از منابع انسانی اسلام حفاظت کنند و آنچه که موجب ضرر رساندن به ایشان می‌شود را از آنها دور کنند.

در واقع می توان گفت که ولایتمداران همچون تمامی صحنه‌ها در عزاداری محرم و صفر خودش درخشیدند و عزاداری به یاد ماندنی همراه با منطق و عقلانیت را رقم زدند.

اما در این میان برخی جریان ها هم بودند که دعوت به انسجام، وحدت، منطقت و عقلانیت که از اهداف امام حسین(ع) است را نادیده گرفتند و همچنان مرتکب تندروی شدند و به رعایت اصول بهداشتی هم توجهی نکردند که از جمله آنان می توان به عزاداری های فرقه شیرازی در قم اشاره کرد.

گزارش خبرنگار خبرگزاری آریا حاکی است که این جریان از اولین شب محرم در یک ساختمان نیمه کاره در حدفاصل میدان نظامی گنجوی و میدان شهریار شهرک قدس قم نسبت به برگزاری مراسم عزاداری بدون رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله الزام در زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی اقدام کرده اند که جمعیت نزدیک به هزار نفری در برخی از شب ها در این هیئت حضور داشته اند و حتی مداح هیئت، عزاداران را به عدم زدن ماسک دعوت کرده است!

چه کسی مسوول است؟

جالب آنکه علیرغم پایان یافتن ماه های محرم و صفر و شروع ماه شادی اهلبیت(ع) و همچنین بالا رفتن آمار شیوع کرونا در قم و وضعیت قرمز شهر، اما عزاداری جریان شیعه انگلیسی همچنان ادامه دارد و جالب تر آنکه نیروی انتظامی و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قم در پی تماس های تلفنی و گزارشات مردمی از عدم مسوولیت شان در این خصوص سخن گفته و اداره کل تبلیغات اسلامی نیز تا این لحظه برخوردی را برای پایان دادن به افراطی گری این جریان که موجب به خطر افتادن جان همشهریان می شود، نداشته است.

آنچه به نظر می رسد آنکه این گروه شاید عزاداری برای حضرت محسن(ع) را بهانه استمرار محافل و مجالس عزاداری خود قرار دهند و باید توجه داشت که شهادت حضرت محسن(ع) حقیقتی انکارنشدنی است و مظلومیت شیعه و مظلومیت خاندان نبوت تا روز قیامت است اما باید بدانیم که برگزاری مراسمی با عنوان دهه محسنیه مورد انتقادی بسیاری از علما و حتی مراجع است و برگزاری آن بویژه در ایام شیوع گسترش کرونا و نارضایتی اهالی محل قطعا محل بحث است.

تاکید آیت الله مکارم شیرازی بر پرهیز از ایامی که در شیعه سابقه ندارد

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی از جمله این مراجع معظم بود که در سخنانی نسبت به آن واکنش نشان داده و با تأکید بر اصل عزاداری برای خاندان اهل بیت(ع) بر لزوم پرهیز از برنامه‌ها و ایامی که در شیعه سابقه نداشته، تاکید کردند.

تاکید آیت الله شبیری زنجانی بر پرهیز از افراطی گری

همچنین آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی نیز در این باره بیان می کنند که افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد و جامعه نمی‌تواند نسبت به همه عزاداری‌های پیاپی مراقبت داشته باشد.

این مرجع تقلید می افزایند: همین‌طور پشت سر هم دهه درست‌کردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان، زمینه انکار مجموعه عزاداری‌ها را به وجود می‌آورد. افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد.

عدم عزاداری موجب هتک حرمت اهل بیت(ع) نیست

دفتر آیت الله وحید خراسانی نیز برخی این ایام را منتسب به مراجعی همچون ایشان معرفی می کنند، سال گذشته در خصوص عزاداری در هفته اول ماه ربیع بیانیه ای صادر کرد که در این بیانیه آمده است: پیرو سوالات مکرر مؤمنین به اطلاع می‌رساند، طبق نظر آیت الله العظمی وحید خراسانی، عزاداری برای حضرت محسن بن علی علیهماالسلام از افضل قربات است، منتهی «عدم‌عزاداری» در هفته اول ماه ربیع الاول موجب «هتک‌حرمت» اهل‌بیت علیهم‌السلام نمی‌باشد.

درست کردن ایام محسنیه برای عزا درست نیست

آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی، از استادان برجسته تاریخ اسلام در این زمینه می گوید: ایام محسنیه سابقه‌ای تاریخی نداشته و درست کردن زمان‌هایی مانند آن برای اقامه عزا درست نیست.

تلاش جریان شیعه انگلیسی برای ارائه چهره غیرعقلانی از قم

به نظر می رسد که همچون روزهای اول شیوع کرونا و هتک حرمت به حرم کریمه اهلبیت که جریان سنی افراطی و شیعه انگلیسی کمر همت بست تا به بهانه شیوع کرونا چهره جهانی شهر مقدس قم و روحانیت اصیل را خدشه دار کند، این جریان اکنون تلاش دارد تا چهره هیئت های عزاداری را هم خدشه دار کرده و یک چهره غیر واقعی و افراطی را از شهر کریمه اهل بیت(ع) و شاگردان امام صادق(ع) به جهانیان نشان دهد که این امر هوشیاری بیشتر مردم انقلابی و نهادهای مسؤول را می طلبد.

طرفداران این جریان وابسته انگلیسی، در گذشته هم با اقدامات بسیاری از جمله لیسیدن ضریح های حرم مطهر امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) سعی کرده اند که چهره ای غیر عقلانی از تشیع را نشان دهند و با این اقدام خلاف عرف مذهبی، خوراک رسانه های معاند را تهیه کنند.

انتظار می رود تا با توجه به شرایط ویژه کرونا در قم و نارضایتی اهالی شهرک قدس از برگزاری این هیئت و مزاحمت هایی که برگزاری آن برای ساکنین داشته است، از استمرار برگزاری آن توسط نهادهای مسئول جلوگیری بعمل آید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار