در گفتگو با عکاسان و خبرنگاران قمی تبیین شد؛
تنی چند از خبرنگاران و عکاسان قمی ضمن بیان خاطرات و حس و حال خویش از سفر سال ۸۹ مقام معظم رهبری به قم، این سفر را زمینه ساز رشد و تحولی ارزشمند و مبارک برای شهر و استان قم برشمردند.
کد خبر: ۹۱۱۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹ 22 October 2020

به گزارش تابناک قم، ۱۰ سال پیش و در ایام حضور سکاندار و علمدار حکیم انقلاب اسلامی در شهر مقدس قم، یکی از اقشار و گروه هایی که حقیقتاً نقش پررنگی در انعکاس رسانه ای این اتفاق مبارک برای شهر آشیانه اهل بیت(ع) ایفا کردند، خبرنگاران و عکاسان بودند.

همزمان با دهمین سالگرد آن سفر ده روزه، خبرگزاری حوزه گپ و گفتی داشته با تنی چند از خبرنگاران و عکاسان قمی و از آن ها درباره خاطرات و حس و حالشان از آن روزهای به یادماندنی صحبت کرده و در ادامه نظرشان را در باره این سوال جویا شده که "به نظر شما مهم ترین تحولات و برکات سفر مقام معظم رهبری به قم در چه عرصه ها و زمینه هایی بوده است!؟ "

شیرین ترین خاطره ۲۰ سال عکاسی خبری

امیر حسامی نژاد، عکاس پرسابقه استان قم با اشاره به این که بهترین خاطره من از سال ها فعالیت عکاسی خبری مربوط به سفر سال ۸۹ حضرت آقا به قم و توفیق فعالیت رسانه ای در این رویداد مهم است، اظهار داشت: آن سال وقتی باخبر شدیم که مقام معظم رهبری قرار است به شهرمان تشریف بیاورند، حقیقتاً نقطه عطف مهمی در زندگی حرفه ای بنده شکل گرفت و بهترین خاطراتم هم مربوط به این سفر و ثبت و ضبط شور و شوق فراوان مردم در آن روزها در قاب رسانه است.

وی افزود: بیش از ۲۰ سال است که در قم فعالیت دارم و انواع و اقسام رویدادها و برنامه های استان را پوشش داده ام اما این سفر به معنای واقعی کلمه چیز دیگری بود و از خاطرم نمی رود روزهای قبل از تشریف فرمایی ایشان که شور و حال خاصی بر شهر حاکم بود و به خصوص روز ۲۷ مهرماه، خیل عظیم جمعیت تا ساعت ها چشم راه تماشای ایشان از نزدیک بودند.

حس و حال اهالی رسانه از ایام حضور علمدار انقلاب در آشیانه اهل بیت(ع)

آرزویی که به لطف الهی محقق شد

وی همچنین گفت: من به همراه دوستان عکاسم نیز به سهم خود نقش کوچکی در انعکاس این اتفاق بزرگ و پرخیر و برکت برای تاریخ تصویری قم داشتیم و به شخصه به عنوان عکاسی که خداوند این توفیق را به بنده داده که مرقد مطهر یازده امام معصوم را عکاسی کنم، یکی از آرزوهایم عکاسی از چهره مقام معظم رهبری در چنین سفری بود که چه زمان ورود ایشان به قم و چه زمان سخنرانی های معظم له این توفیق برایم به لطف الهی حاصل شد.

حسامی نژاد ادامه داد: روز بیست و هفتم مهرماه و در زمان سخنرانی حضرت آقا در میدان آستانه به دلایلی مجوز لازم برای عکاسی از مراسم را نداشتم اما با اتفاق هایی که رقم خورد راهی پیدا کردم و آن موقع با دو سه تا دوربین عکاسی و چند لنزی که همراه بود، از همه مسیرهایی که باید عبور کرده و خود را به چند متری ایشان در جایگاه استقرار و سخنرانی رساندم و در آن روز چند عکس خوب و تاریخی از معظم له گرفتم.

وی افزود: برایم بسیار مهم بود که در زمان سخنرانی ایشان در میدان آستانه با آن جمعیت عظیم و پس زمینه حرم مطهر حضرت معصومه(س) عکسی بگیرم و حال آن که موقعی که ایشان بر روی سن تشریف آوردند، در جایی قرار گرفتند که در سایه بود و برای من به عنوان عکاس که باید نورسنجی می کردم، چهره ایشان در سایه تاریک می افتاد و خُب این برایم به عنوان کار حرفه ای قابل قبول نبود. همان جا با خودم فکر می کردم که چه خوب می شد کسی از اطرافیان به ایشان می گفت که صورت شما در سایه است و ای کاش یک قدم جلوتر بیایید تا عکس های بهتری گرفته شود. در هنگام پاسخ به احساسات مردمی در ابتدای سخنرانی، یک لحظه دیدم که دست حضرت آقا بالا آمد و انگار عرض بنده را شنیده بودند و یک قدم جلوتر آمدند و صورت ایشان از سایه در آمده و چهره نورانی ایشان در آفتاب قرار گرفت و بلافاصله عکس های خوبی در آن لحظه گرفتم.

توفیق عکاسان قمی در مستندنگاری از یک واقعه بزرگ

وی همچنین بیان داشت: بدون اغراق عرض می کنم که در زمان حضور حضرت آقا در قم شور و شوقی خاصی بین بچه های رسانه به خصوص عکاسان حاکم بود و با خودمان در جمع های دوستانه صحبت می کردیم که چگونه بهتر عکس بگیریم و حتی یادم هست که تقسیم کاری در این باره شد که مثلاً هر کسی از کدام نقطه و از کدام زاویه عکاسی کند که خروجی کارش مطلوب تر باشد.

این عکاس قمی همچنین درباره برکات و دستاوردهای سفر مقام معظم رهبری به قم نیز گفت: بعد از سفر ایشان به همت مسئولان و البته با اختصاص اعتبارات قابل توجهی، روند توسعه شهر و استان شکل بهتری به خود گرفت ولی هنوز آن چیزی که مدنظر ایشان بوده رخ نداده و فاصله با نقطه ایده آل بسیار است و لذا امیدواریم مسئولان همت کرده و دغدغه های رهبر معظم انقلاب را جدی تر از قبل دنبال کرده و انتظارات به حق مردم را پاسخ دهند.

فرصت چند لحظه ای برای تماشای خورشید انقلاب

فخرالدین یوسف پور، سرپرست خبرگزاری تابناک استان قم نیز این گونه به بیان نظرات خویش پرداخت و گفت: در آن سال از دو طریق، کارت دعوت جهت دیدار با حضرت آقا به دست بنده رسید و عین دو دعوتنامه را به اصرار دوستان طلبه ای که تاکنون به دیدار معظم له مشرف نشده بودند در اختیار آن ها گذاشتم تا این که قبل از دیدار عمومی یکی از مسئولان استانی به من گفت که شما که کار رسانه ای خوبی در طول سفر انجام داده اید و به همین خاطر در فلان ساعت بیایید که به لطف الهی قبل از انجام دیدار عمومی نیز چند لحظه ای فرصت دست داد که از نزدیک ایشان را زیارت کنیم و خاطره بسیار شیرینی از آن دیدار برایم به این وسیله رقم خورد.

حس و حال اهالی رسانه از ایام حضور علمدار انقلاب در آشیانه اهل بیت(ع)

وی افزود: در سال ۸۹ بنده در روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی مشغول بودم و خبرنامه هر روزه ای را به مناسبت سفر حضرت آقا منتشر می کردیم که در آن هم واکنش طلاب و روحانیونی که به دیدار ایشان می رفتند را منعکس می کردیم و هم این که خلاصه بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در طول سفر را منتشر می نمودیم که به خصوص در بین کارمندان و مرتبطین با دفتر تبلیغات بازتاب خوبی داشت.

لزوم تلاش برای رفع محرومیت منطقه نیروگاه

این روزنامه نگار همچنین ابراز داشت: در سفر تاریخی رهبر فرزانه انقلاب به شهر مقدس قم در آن سال، ایشان به تنها محله ای که به شکل مستقیم در بیانات خویش اشاره فرموده و خواستار اهتمام مسئولان استان در حل مشکلات آن شدند، منطقه نیروگاه بود و این مساله نشان می دهد که مناطق محروم قم و به خصوص این منطقه همچنان از محرومیت های خاصی رنج می برد و لذا باید در این باره عزم و اراده مضاعفی در میان مسئولان شهر و استان شکل بگیرد تا زمینه رضایتمندی بیشتر مردم فراهم شود.

گنجینه عظیمی از محتوای رسانه ای تولید و منتشر شد

روح الله کریمی، خبرنگار روزنامه همشهری نیز با بیان این که همه خبرنگاران و فعال رسانه ای استان از آن سفر ده روزه خاطرات بسیار جذاب و شنیدنی دارند، ابراز داشت: بچه های خبرنگار و عکاس و نیز دوستان ما در صدا و سیما، به عنوان حلقه رابط میان مردم و مسئولان، انعکاس دهنده شور و حال خاص آن روزها بودند و به ویژه در زمان تشریف فرمایی حضرت آقا انصافاً همت خوبی از خود نشان داده اند و گنجینه ارزشمندی از فیلم ها و تصاویر و عکس ها و نیز محتواهای خبری و گزارشی تهیه کردند.

حس و حال اهالی رسانه از ایام حضور علمدار انقلاب در آشیانه اهل بیت(ع)

وی افزود: انصافاً وجود پربرکت ایشان در هر نقطه ای، محور وحدت و اقتدار جامعه است و چقدر خوب است که ما در راستای تحقق فرمایشات ایشان بتوانیم زمینه همدلی و اتحاد بیشتر را در جامعه میان مردم و مسئولان فراهم کنیم و به خصوص مدیران و مسئولان شهر و استان به منظور قدردانی از مردم شریف، ولایتمدار و بزرگوار قم همه همتشان را در جهت کاستن از حجم مشکلات و گرفتاری های مردم به خصوص در زمینه مسایل اقتصادی و معیشتی، مصروف بدارند.

به یاد روزهای خاص و شعف انگیز پاییز ۸۹

فاطمه عسگری، مدیر خبرگزاری شبستان نمایندگی استان قم با اشاره به این که همزمان با سفر رهبر معظم انقلاب به قم، مسئولیت ستاد خبری نمایشگاه دستاوردهای ١٥ ساله سفر قبلی ایشان(در سال ۷۴ به قم) را بر عهده داشته است، گفت: این نمایشگاه به همت استانداری در سال ۸۹ برپا شده بود و با استقبال خوب مردم نیز روبرو شد. آنچه که از آن دوران در ذهنم ماندگار شده، حال و هوای وصف ناشدنی قم و شور و هیجان مردم در آن روزهاست؛ صف های بسیار طولانی که مردم ساعت ها با شور و اشتیاق در انتظار دیدن ایشان سپری می کردند، طوری که انسان احساس می کرد که در آن روزها مردم قم جان تازه ای گرفته و شادی و شعف خاصی را تجربه می کنند که گویی زمان ایستاده بود و تنها یک موضوع برای مردم وجود داشت و همه تنها از یک نفر حرف می زدند ... از رهبری مهربان و فرزانه.

حس و حال اهالی رسانه از ایام حضور علمدار انقلاب در آشیانه اهل بیت(ع)

مبهوت حضور سکاندار حکیم انقلاب شدم

احمد ظهرابی، عکاس خبرگزاری ایسنا نیز این گونه به بیان حس و حال خویش از آن روزهای به یادماندنی پرداخت: واقعیتش این است که من تا آن روز(۲۷ مهرماه) مقام معظم رهبری را از نزدیک زیارت نکرده بودم. آن روز میدان جهاد مستقر شدم برای این که عبور خودروی حامل ایشان و استقبال مردم را عکاسی کنم و زمانی که خودروی مورد نظر به این نقطه رسید، یک لحظه ابهت ایشان مرا گرفت و بزرگی شان را حس کردم به گونه ای تا آن موقع، این حس و حال را در مورد هیچ کس دیگری نداشتم؛ لازم می دانم عرض کنم که بنده به اقتضای کارم در طول این سال ها، از رئیس جمهور گرفته تا هر شخصیت دیگری را از نزدیک دیده بودم اما حس و حال رؤیت ایشان با همه فرق داشت.

وی اضافه کرد: همان طور که شهادت سردار سلیمانی، قلوب مردم را تکان داد و تصاویر ایشان همه جای شهر و از درب منازل مردم تا روی شیشه خودروها و دیگر نقاط نصب شد، سفر رهبر عزیزمان نیز در آن زمان، آن قدر واقعه مهمی بود که همه جای شهر پر از تصاویر ایشان بود.

سفری که منشأ خیر و برکت بسیاری برای قم شد اما ...

این عکاس خبری همچنین گفت: به نظرم سفر رهبر معظم انقلاب به قم در محرومیت زدایی از استان در قالب به سامان رسیدن طرح ها و پروژه های متعددی، بسیار موثر بود هر چند که برای اتمام کارهای بر زمین مانده نیازمند مجاهدت انقلابی مسئولان هستیم.

وی افزود: حقیقتاً این سفر برای شهر و استان قم منشأ خیر و برکات بسیاری شد، ضمن آن که این قبیل سفرها در هر نقطه ای از کشور زمینه ساز تقویت وحدت و همدلی در کشور می شود، هر چند که در این جا متاسفانه باید گلایه مند بود از مسئولان نالایقی که با عملکرد نادرست خود زمینه ساز نارضایتی مردم شده و بسیاری از دستاوردهای نظام در خدمت به مردم را کمرنگ می کنند.

حس و حال اهالی رسانه از ایام حضور علمدار انقلاب در آشیانه اهل بیت(ع)

ظهرابی همچنین تأکید کرد: آن زمان، سفر حضرت آقا به قم تا مدت ها تأثیر بسیاری خوبی بر فضای قم داشت، اما الآن به جهت تحمیل فشار اقتصادی به مردم و از سوی دیگر، ضعف عملکرد برخی مسئولان، شرایط یک مقدار تفاوت کرده که یکی از نتایج آن را شاید بتوان در افزایش بدحجابی در این شهر مقدس دانست و این که مردم از وضع موجود ناراضی و گله مند هستند و باید به انتظارات آن ها رسیدگی کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار