درحالی‌که مسئولان ستاد تنظیم بازار قم بارها از افزایش تولید مرغ در قم می‌دهند مرغ دولتی به دلیل کمبود نهاده از سفرهای مردم پر کشیده است.
کد خبر: ۹۱۱۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱ 24 October 2020

به گزارش تابناک قم، صنعت مرغداری در کشور مهم‌ترین بخش صنایع تولیدی را به خود اختصاص داده است و مرغداری در استان قم جایگاه خاصی در کشور دارد. بر اساس آخرین آمارهای سبد مصرفی خانوارهای ایرانی بودجه خانوارهای شهری و روستایی به‌طور متوسط در زمینه انواع گوشت 3/5 درصد از کل هزینه‌های ناخالص سالانه یک خانوار ایرانی را تشکیل می‌دهد که  در آن مصرف گوشت مرغ با ضریب 8/1 درصد در سبد مصرفی خانوارها از اهمیت بالایی قرار دارد .

با توجه با افزایش سرانه فرآورده‌های گوشتی رفته‌رفته  مصرف مرغ در سبد غذایی مردم بالاتر رفت؛ حال بماند که برخی هم در رژیم و سبک زندگی خود گوشت سفید را ترجیح می‌دهند اما مصرف مرغ از گذشته‌های نه‌چندان دور هم در شادی و هم عزای ما ایرانیان جایگاه خاصی دارد.

در شرایطی که مردم زیر بار شدیدترین تحریم‌های اقتصادی قرار گرفته‌اند و زیر بار مشقات گرانی مسکن، خودرو، ارز و غیره قرار دارند و هرروز باید شاهد خبرهای ناگواری از وضعیت بازار سیاه این اقلام باشند اکنون در سایه شوم کرونا که ضربه‌های سنگینی بر مشاغل و کسب‌وکار مردم وارد کرده گرانی افسارگسیخته تخم‌مرغ، روغن ، برنج و انواع مواد غذایی هستند و رفته‌رفته این گرانی دامن‌گیر بازار مرغ مصرفی مردم هم شده است، تاجایی که مردم از کمبود مرغ با نرخ مصوب دولتی در بازار قم گلایه و اعتراض دارند.

با نگاهی با وضعیت کنونی بازار مرغ در کشور به‌ویژه استان ناخودآگاه خاطره یک واقعه دردآوری که در بهار رخ داد و کلیپ آن دست‌به‌دست شد در ذهن مرور می‌شود آن‌هم « تلف شدن چندین هزار جوجه یک‌روزه » به‌طور ناجوانمردانه و غیرمنطقی که به بهانه افزایش جوجه ریزی و پیشگیری از شیوع کرونا این جوجه کُشی دردناک اتفاق افتاد.

در آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار استان قم مصوب شد که مرغ در بازارهای استان باید با نرخ 15 هزار و 500 تومان به فروش برسد و در استان روزانه 33 تن باید مرغ تولید شود اکنون شاهد پرکشیدن مرغ نرخ دولتی از سفره مردم نگون‌بخت و بازار قم باشیم .

پرکشیدن مرغ دولتی

مرغی که مهم‌ترین جایگاه در سبد مصرفی خانوار ما ایرانی‌ها دارد حالا باید یک ایرانی برای یک کیلو مرغ 26 هزار تومان هزینه کند، آن‌هم در شرایط کرونایی و نفس‌گیر اقتصادی اگر هم از مسئولان امر دلیل کمبود مرغ نرخ دولتی را پرس‌وجو کنیم گرانی نهاده را متهم اصلی و مهم‌تر اینکه این گرانی و این افسانه و سریال تکراری را کاهش جوجه ریزی به دلیل محدودیت سهمیه نهاده بیان می‌کنند؟

آیا بهتر نبود مسئولان جلوی سریال جوجه کُشی جوجه‌های یک‌روزه بی‌گناه را می‌گرفتند ؟ مگر در استان 13 کارخانه تولید کنسانتره نهاده برای دام و طیور نداریم پس چرا باید در بازار مرغ بازار سیاه داشته باشیم ؟ مگر یک کارگر ساده در ماه چقدر درآمد دارد که برای یک کیلو مرغ 26 هزار تومان هزینه کند؟

با بررسی این اوضاع و چالش بازار مرغ اتاق اصناف با کمبود شدید مرغ در استان خبر می‌دهد و جهاد کشاورزی که خود مسئول سهمیه و تهیه توزیع نهاده بین مرغداران است این کمبود را تأثیر جوجه ریزی بر مقدار سهمیه عنوان می‌کند.

 در این میان‌هم مردم باید برای تهیه مرغ نرخ دولتی در فروشگاه‌های دولتی در شرایطی که استان با افزایش تعداد بستری‌ها و مرگ‌ومیرهای بیماران کرونایی درگیر بوده در صف برای تهیه مرغ مصرفی خود ایستاده و بر کوچک شدن سفره خود از صمیم قلب آهی بزنند.

در گزارش‌های میدانی از بازار قم و فروشگاه‌های قم مردم از کمبود مرغ مصوب دولتی گلایه دارند و از حذف مرغ مصرفی از سفره‌های خود در شرایط کرونایی کنونی وحشت دارند.

سریال ادامه‌دار سرگردانی مردم و افسانه‌ای به نام مرغ دولتی

در یکی از فروشگاه‌های قم که تا دیروز مرغ مصوب دولتی در آن به فراوانی یافت می‌شد، امروز تهیه یک عدد مرغ هم برای خود افسانه هزاردستان است، یک شهروند قمی می‌گوید: تا دیروز در این فروشگاه مرغ به فراوانی یافت می‌شد در یک لحظه و به‌طور غافلگیرانه‌ای مرغ‌ها از فروشگاه‌ها و بازارهای دولتی پرکشید و حال مشاهده می‌کنید برای تهیه مرغ مردم صف کشیدند هرچند در این فروشگاه صف طولانی نیست ولی این حق مردم نیست.

محمد بیطرفان که بازنشسته فرهنگی بیان می‌کند: در شرایطی که مردم کسب‌وکار آن‌ها تعطیل‌شده و آسیب بسیاری دیده‌اند آیا در بحران کرونا  اینکه مصرف پروتئین مردم باید بیشتر شود جایز است مرغ از سبد مصرفی حذف شود؟ چرا تنظیم بازار استان اقدامی نمی‌کند؟

مرغ 26هزار تومانی در بازار

یک بانوی قمی که خود سرپرست یک خانوار 5 نفره است و از راه خیاطی و تولیدی که این روزها این شغل محدود و یا تعطیل‌شده ابرار معاش می‌کند عنوان می‌کند: قبلاً مرغ مصرفی خود را از فروشگاه‌های دولتی و یا مرغ فروشی در محله خودمان تهیه می‌کردم، اکنون با گرانی مرغ تنها باید در فروشگاه‌های دولتی آن به‌طور محدود خرید کنیم مصرف گوشت مرغ ما بیشتر از گوشت قرمز است با وجود نرخ 26 هزار تومان نرخی که تعیین‌شده دیگر توان خرید مرغ نداریم.

این مشکل و سرگردانی تنها شامل این بانوی سرپرست خانوار نیست، بلکه خانوارهایی هم هستند که به دلیل سبک تغذیه و یا گرانی گوشت قرمز به مصرف گوشت سفید و مرغ روی آورده‌اند و اکنون باید از سبد غذایی خود حذف کنند.

شرایط کنونی کشور و تحریم ظالمانه برکسی پوشیده نیست و مردم هم درک مطلوبی از وضعیت موجود دولت دارند اما برخی مشکلات نه‌تنها به تحریم اقتصادی ارتباط ندارد بلکه حاصل کاهش نظارت‌ها و قطع نشدن دست دلالان و سودجویان بازار نهاده است که خنجر آن‌ها برنده‌تر از خنجر دشمن است.

طی تماسی با چند مرغدار قمی آن‌ها هم حال خوشی از وضعیت موجود بازار مرغ نداشته و از گرانی نهاده و کنسانتره مرغداری خود شکوه‌ها دارند طبق گفته آن‌ها این نهاده طبق سهمیه از جهاد کشاورزی تهیه می‌شود ولی با توجه به مصرف زیاد دان و نهاده باید نهاده را با نرخ چند برابر از بازار سیاه تهیه کنند و فروش مرغ با نرخ دولتی برای آن‌ها هم آورده ایی ندارد که هیچ زیان‌هایی هم به آن‌ها وارد شده است.

تولید مرغداران به‌اندازه سهمیه نهاده

رئیس اتاق اصناف استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به سهمیه نهاده جهاد کشاورزی برای مرغداران قمی می‌گوید: نهاده‌های دامی با افزایش قیمت روبرو شده است و جهاد کشاورزی هم بر اساس سهمیه بین مرغداران این سهمیه را توزیع می‌کند لذا مرغدارآن‌هم باید بر اساس سهمیه نهاده خود مرغ تولید و جوجه ریزی کنند.

حسن احمدلو بیان می‌کند: گرانی نهاده دامی، ترس از شیوع آنفولانزا همه باهم در کاهش و کمبود مرغ دخالت دارند طبق مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار باید روزانه در قم 33 تن مرغ تولید شود که این تولید هم به آیتم‌ها و شاخص‌های مختلفی بستگی دارد، درحالی‌که شاید مصرف مرغ در قم بیشتر از 40 تن باشد .

به گفته وی، اگر به یاد داشته باشید وقتی دو ماه گذشته اقدام به جوجه کشی شد و بهانه شیوع کرونا بود چالش‌های بازار مرغ از همان لحظه آغاز شد به بهانه گرانی نهاده و هم‌چنین هزینه‌های زیاد و اینکه احتمال شیوع ویروس بالا است این اقدام صورت گرفت و اکنون با کمبود تولید مرغ روبرو هستیم.

رئیس اتاق اصناف قم می‌افزاید: اگر به یاد داشته باشید وقتی دو ماه گذشته اقدام به جوجه کشی شد و بهانه شیوع کرونا بود چالش‌های بازار مرغ از همان لحظه آغاز شد به بهانه گرانی نهاده و هم‌چنین هزینه‌های زیاد و اینکه احتمال شیوع ویروس بالا است این اقدام صورت گرفت و اکنون با کمبود تولید مرغ روبرو هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان قم هم درباره مشکل تولید مرغ می‌گوید: تولید دارای نوسانات زیادی است و اگر نتوانیم نهاده‌های موردنیاز را تأمین کنیم در تولید با مشکلاتی مواجه شده و قادر به تنظیم بازار نیستیم باید در جهت حمایت از مرغداران قمی تلاش بیشتری کرد، تولیدکنندگان ما نسبت به دیگر استان‌ها مرغ را باقیمت کمتری می‌دهند.

عباس پورمیدانی می‌افزاید: درحالی‌که بیش از 60 درصد مرغ تولیدی در قم در چرخه تنظیم بازار عرضه شد و مرغداران قم به الگویی در کشور تبدیل شدند و در این زمینه روزانه بیش از 33 تن مرغ را تحویل داده‌اند.

وی عنوان می‌کند: ر مرغدار به میزانی که نهاده می‌گیرد می‌تواند مرغ را به بازار تحویل دهد اما درجایی که نهاده را تأمین نکرده‌ایم نمی‌توان تصمیم گرفت، در این زمینه مرغدار سهم خود را باید بتواند بقیه مرغ را آزاد بفروشد .

رئیس جهاد کشاورزی استان قم به کاهش تولید مرغ در استان هشدار داده و بیان می‌کند: جوجه ریزی این ماه کمتر از 150 هزار عدد است و در آذرماه با مشکلاتی مواجه می‌شویم و در جهت جلوگیری از کاهش جوجه ریزی باید فکری برای تولیدکنندگان کرد و مبنای ما در تنظیم بازار در حوزه توزیع مرغ، توزیع و تأمین نهاده بود و قرار بود 50 درصد تأمین شود که بیش از میانگین در تنظیم بازار موفق بوده‌ایم و حالا ما باید در حمایت از مرغداران تلاش کنیم .

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار