کارگروه پژوهشی «تمدن نوین اسلامی» در دفتر قم سازمان مطالعه و تدوین علوم انسانی دانشگاه ها(سمت) راه اندازی شد.
کد خبر: ۹۱۱۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴ 24 October 2020

به گزارش تابناک قم، نخستین نشستِ هم‌اندیشی اعضای «کارگروه پژوهشیِ تمدن نوین اسلامی» بود با رویکرد معرفی اعضا، تبیین مأموریت‌ها و اهداف تأسیس این کارگروه در قم سی‌ام مهرماه با حضور حمیدرضا خادمی معاون پژوهشی سازمان و مدیر دفتر قم، حجت الاسلام حبیب الله بابایی مدیر کارگروه و دیگر اعضا و کارشناسان در دفتر قم سازمان مطالعه و تدوین علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) برگزار شد.

در این جلسه پس از معرفی سوابق اعضای حاضر، طرفین به بحث و تبادل نظر در خصوص فلسفۀ تأسیس، مأموریت‌های کارگروه، ساختار، دورنمای فعالیت‌ها و همچنین تدوینِ نقشۀ راه پرداختند.

حمیدرضا خادمی، معاون پژوهشی و مدیر دفتر قم سازمان سمت از اهمیتِ راهبردی کارگروه تمدن نوین اسلامی، نسبتِ آن با فعالیت‌ها و مأموریت‌های سازمان، تلاش روشمند و اقدام در راستای جذب طرح‌های پژوهشی مبنایی، درسی و کمک درسی و نیازسنجی برای انتخابِ اولویت‌های پژوهشی را برشمرد.

مدیر دفتر قم سازمان سمت ضمن اشاره بر تدوین سرفصل برای تألیف منابع درسی جدید و مکاتبه با شورای گسترش وزارت علوم در جهتِ تأسیس رشته‌هایی تازه در زمینۀ مطالعات تمدنی بر حمایت همه جانبۀ سازمان و معاونتِ متبوع خود از فعالیت‌های کارگروه تأکید کرد.

در ادامۀ جلسه حجت‌الاسلام بابایی، مدیر کارگروه تمدن نوین اسلامی، بر استفاده از ظرفیت‌های سازمان برای توسعه، تعمیق و نهادینه کردن ادبیاتِ مطالعاتِ تمدنی تأکید و خاطر نشان کرد که همیشه نمی‌توان بر اساس نقشۀ راه پیش رفت، بلکه گاه این مُجری و پژوهشگر است که به مدد توانایی علمی و ارائۀ دیدگاهی نو، مانع رکود پروژه و خروج آن از تنگناهای پیش‌بینی‌نشده می‌شود و گاه نیز پروژه‌ها مکمّل یکدیگرند.

حجت‌الاسلام بابایی، رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ ضمن تأکید بر اهمیت مطالعات تمدن نوین اسلامی و ابعاد گسترده آن و تولید ادبیات علمی متناسب با سطوح مختلف در دانشگاه‌ها به نقش مهم سازمان «سمت» در ارتباط با سایر مراکز آموزش عالی، مؤسسات پژوهشی و دانشگاه‌های کشور و در تولید و عرضه آثار فاخر به این مراکز اشاره نمود.

حجت‌الاسلام امیدی، قائم مقام گروه فلسفه سیاسی دائرة المعارف علوم عقلی اسلامی و عضو این کارگروه؛ اهداف کارگروه را به دو رویکرد راهبردی و کاربردی تقسیم و پژوهش‌ها را در سه سطح مقدماتی (مباحثِ تاریخ تمدن)، میانه (مباحث قرآنی و روایی) و پیشرفته (مباحثِ فلسفی و کلامی) دسته‌بندی کرد.

عضو دیگر کارگروه تازه تأسیس سازمان، مختار شیخ حسینی؛ سخنانِ خود را ذیلِ مباحثِ تعیین حدود و ثغور و قلمرو فعالیت‌های کارگروه، اهمیتِ پژوهش‌های بینارشته‌ای در مطالعاتِ تمدنی، ضرورتِ هم‌افزایی با نهادهای پژوهشی فعال در قم به منظور ساماندهی پروژه‌های مشترک، تسریع در به انجام رسیدن طرح‌ها، کاهش هزینه‌ها، و بهره‌مندی از ظرفیتِ علمی این نهادها صورت‌بندی کرد.

مدیر کارگروه پژوهشی تمدن نوین اسلامی، تشکیل جلساتِ کارگروه از این پس هر دو هفته یک‌بار به صورتِ مجازی یا حضوری را مناسب دانسته و اشاره نمودند با توجه به موضوع جلسات آینده از اساتید صاحب اثر در این حوزه جهت تبادل نظرات و تقویت آثار دعوت خواهد خواهد شد.

اسامی اعضای کارگروه «تمدن نوین اسلامی» عبارتنداز:
حجت‌الاسلام حبیب‌الله بابایی؛ رئیس مرکز مطالعاتِ اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگِ اسلامی؛
حجت‌الاسلام مهدی امیدی؛ عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
سیّدضیاء‌الدین میرمحمدی؛ عضو هیئت علمی و معاون آموزشی دانشگاه معارف اسلامی؛
مختار شاه حسینی؛ مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگِ اسلامی؛

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار