منادی حق، سفیر نور و کشتی‌بان هدایت
منتظران واقعی مهدی(عج) در طول تاریخ انتظار و هم‌اکنون به دنبال تحقق عدالت راستین درونی و بیرونی هستند که لازمه این چنین عدالتی، امید، تحرک، شور، حماسه، مقاومت، نفی باطل و طلب حق، خروش، صلابت و قیام (ضد قعود و سکون) به همراه اعتقاد صحیح توحیدی، محمّدی، علوی و عمل به واجبات و ترک محرمات است.
کد خبر: ۹۱۱۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۱ 26 October 2020

به گزارش تابناک قم، نهم ربیع الاول هر سال هجری قمری، مصادف با آغاز امامت خورشید درخشانِ جهانِ بشریّت و مرواریدِ فروزانِ اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام احیاگر معالمِ دین و نابود کننده یظلم و ستم و شوکتِ تجاوزکاران و برقرار کننده ی حکومت عدل در سرتاسر جهان و بزرگ منادی توحید و عدالت و وارث راستین پیـامبر اعـظم صلی الله علیه و آله و ائمـه معصـومین علیهم السلام حضرت حجت بن الحسن العسکری، مهدی موعود علیه السلام است.

شیعه در ماه ربیع الاول بلافاصله بعد از محرم و بعد از اربعین روبه خونخواه اباعبدالله الحسین مهدی فاطمه علیها السلام دارد و اعلام می کند «وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّه» برای آن که این توانایی را اظهار کند و نشان بدهد در عهد بستن و انعکاس عهد آن را نشان می دهد. منتظران واقعی مهدی علیه السلام در طول تاریخ انتظار و هم‌اکنون به دنبال تحقق عدالت راستین درونی و بیرونی هستند که لازمه این چنین عدالتی، امید، تحرک، شور، حماسه، مقاومت، نفی باطل و طلب حق، خروش، صلابت و قیام (ضد قعود و سکون) به همراه اعتقاد صحیح توحیدی، محمّدی، علوی و عمل به واجبات و ترک محرمات است.

اندیشه پیروزی حق بر باطل که برگرفته از متن قرآن کریم است، بارقه ای از نور امید در دل ها تابانده و همگان منتظر کسی هستند که منادی حق و سفیر نور و کشتی بان هدایت است. قافله‌سالار رهایی، این شخصیت بزرگ را در روایات اسلامی مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌نامد. چنین انتظاری، افضل عبادات شمرده شده است. منتظران واقعی، در حال مهیای جامعه مطلوب هستند. ازاین رو، برای حضور حضرت شرایطی لازم است که زمینه ساز قدومش باشد. پذیرای حکومت عدل او.

سیمای حضرت مهدی(عج) در کلام ائمه(ع)

ائمه علیه السّلام راجع به حضرت مهدی (عج) احادیث فراوانی به ما رسیده است. از صد‌ها حدیثی که در مباحث مختلف مهدویت وارد شده، به این احادیث اکتفا می‌کنیم.

حضرت علی علیه السّلام می‌فرمایند: «قائم ما غیبت طولانی خواهد داشت، شیعیان را چنان می‌بینم که برای پیدا کردن او دشت و دمن را زیر پا گذارده، ولی او را پیدا نکنند، بدانید آن‌ها که در غیبت وی در دین خویش ثابت بمانند و در طول مدّت غیبتش منکر وی نشوند روز قیامت با من خواهند بود.» [۱]

امام حسن علیه السّلام می‌فرمایند: «مگر نمی‌دانید که هیچ یک از ما ائمه نیست جز اینکه بیعت با سلطان و گردنکش زمانش را بر گردن دارد. جز آن قائمی که عیسی بن مریم پشت سرش به نماز می‌ایستد و خداوند متعال تولّدش را مخفی می‌دارد، وجودش را غایب می‌فرماید تا هنگام خروج بیعت هیچ کسی بر گردنش نباشد و او نهمین فرزند برادرم حسین است. خداوند عمرش را در غیبتش طولانی می‌کند پس او را به قدرت خود در صورت جوانی کمتر از ۴۰ سال ظاهر کند تا بدانند خدا بر هر چیز قادر است.» [۲]

امام حسین علیه السّلام می‌فرمایند: در نهمین فرزند من سنّتی از یوسف و سنّتی از موسی است و او قائم اهل بیت است که خداوند امر او را در یک شب اصلاح می‌فرماید. [۳]

سیمای حضرت مهدی(عج) در کلام ائمه(ع)

امام سجّاد علیه السّلام می‌فرمایند: «در قائم ما چند سنّت از سنت‌های انبیا هست از آدم، نوح، ابراهیم، موسی، عیسی، ایوب و محمّد. امّا از آدم و نوح طول عمر است و امّا از ابراهیم ولادت پنهانی است و امّا از موسی ترس و غیبت است و امّا از عیسی اختلاف آرای مردم پس از اوست و امّا از ایوب گشایش و فرج بعد از امتحان الهی است و امّا از محمّد خروج با شمشیر است.» [۴]

امام باقر علیه السّلام می‌فرمایند: «هنگامی که اوضاع روزگار دگرگون شود و مردم گویند قائم مرده یا هلاک شده است یا بگویند به کدام بیابان رفته و آن‌ها که خواستار نابودی او هستند می‌گویند کسی که استخوانهایش پوسیده شده چگونه ظهور خواهد کرد؟ شما به ظهور او امیدوار باشید و چون بشنوید که ظهور کرده است به سوی او بشتابید ولو با خزیدن از روی برف باشد.» [۵]

امام صادق علیه السّلام می‌فرمایند: «روش غیبتی که در پیامبران بود با همه آن خصوصیات دربارۀ قائم ما اهل بیت جاری گردد و او فرزند پسرم موسی است و او پسر خاتون کنیزان است غیبتی کند که اهل باطل در آن به شگفت افتندY پس خداوند او را ظاهر نماید و شرق و غرب زمین را به دست او فتح کند.» [۶]

امام کاظم علیه السّلام می‌فرمایند: «آن قائمی که زمین را از دشمنان خدا پاک و از عدل و داد پر نماید چنانچه از ظلم پر شده بود او پنجمین فرزند من است و او را غیبتی طولانی است.» [۷]

سیمای حضرت مهدی(عج) در کلام ائمه(ع)

امام رضا علیه السّلام می‌فرمایند: «قائم ما کسی است که چون خروج کند در سن پیران و سیمای جوانان است او چهارمین فرزند من است و خداوند زمین را به دست او از عدل و داد پر کند چنانچه از ظلم و ستم پر شده باشد.» [۸]

امام جواد علیه السّلام می‌فرمایند: «قائم ما همان مهدی است؛ او کسی است که واجب است در زمان غیبتش انتظار کشیده شود و هنگامی که ظهور کرد، واجب است اطاعت نمودن از او و او سوّمین از فرزندان من است.» [۹]

عبدالعظیم حسنی به امام هادی علیه السّلام عرض کرد پس از شما چه کسی مولای من است، حضرت فرمود: پس از من فرزندم حسن سپس فرمودند مردم نسبت به جانشین پس از او چگونه اند؟ عبدالعظیم عرض کرد: برای چه‌ ای مولای من؟ حضرت فرمود: برای اینکه شخص وی دیده نشود و حرام است که او را به اسمش یاد کنند تا اینکه خروج کند و زمین را پر از عدل و داد کند چنانچه پر از ظلم و ستم شده باشد. [۱۰]

امام عسگری علیه السّلام می‌فرمایند: «شما مردم را چنان می‌بینم که بعد از من دربارۀجانشینم اختلاف پیدا می‌کنید، آگاه باشید کسی که معتقد به امامت امامان بعد از پیغمبر باشد، ولی فرزند مرا انکار کند مانند آن است که تمام پیامبران را باور دارد، ولی نبوّت پیامبر خاتم صلّی اللّه علیه و اله را منکر شود، در واقع این شخص همه پیامبران را منکر شده است، زیرا اطاعت آخرین نفر ما اطاعت اوّلین نفر ماست و هرکس اوّلین معصوم ما را منکر شود آخرین نفر ما را منکر شده است.» [۱۱]

منابع؛

۱- امام مهدی (عج) در کلام امیر المؤمنین، سیدنژاد.
۲- مهدی موعود، علی دوانی، ترجمه بحار الانوار.
۳- الغیبة، نعمانی.
۴- الغیبة، طوسی.
۵- منتخب الاثر، آیة اللّه صافی گلپایگانی.
۶- دادگستر جهان، ابراهیم امینی.
۷- مهدی کیست، تجلیل تبریزی.

پی نوشت‌ها:

[۱]شیخ صدوق قدس سرّه/ کمال الدین و تمام النعمة/ ص ۳۰۳.
[۲]شیخ حرّ عاملى/ اثبات الهداة/ ج ۵/ ص ۱۵۵.
[۳]کمال الدین و تمام النعمة/ ص ۳۱۷.
[۴]کمال الدین/ ص ۳۲۲.
[۵]کمال الدین/ ص ۳۲۶.
[۶]کمال الدین/ ص ۳۴۵.
[۷]کمال الدین/ ص ۳۶۱.
[۸]کمال الدین/ ص ۳۷۶.
[۹]کمال الدین/ ص ۳۷۷.
[۱۰]کمال الدین/ ص ۳۸۰.
[۱۱]على دوانى/ ترجمه و نگارش «مهدى موعود» / ص ۳۹۱.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار