مردم در معاملات خود باید هوشیار باشند و از دریافت واقعی وجه اطمینان حاصل کنند. متاسفانه با وجود هشدارهای متعدد، پرونده‌های زیادی با همین روش کلاهبرداری به دادسرای جرایم رایانه‌ای ارجاع می‌شود که در برخی موارد، مدارک و مستندات لازم برای شناسایی و دستگیری متهم اصلی وجود ندارد.
کد خبر: ۹۱۴۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۶ 05 November 2020

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن غریب دادستان عمومی و انقلاب قم، با اشاره به دستگیری، صدور کیفرخواست و صدور حکم قطعی یکی از متهمان کلاهبرداری با رسید ساز جعلی، افزود: با وصول شکایات متعدد از شهروندان مبنی بر این‌که فردی در پوشش خریدار کالای آگهی شده، به منزل ما مراجعه و با نشان دادن رسید واریز جعلی در گوشی خود، کالا را اخذ کرده است، پیگیری این پرونده در دستور کار یکی از شعب جرایم رایانه‌ای قرار گرفت.

وی اضافه کرد: تحقیقات پلیس فتا، اخذ اظهارات شاکیان و استعلامات قضایی برای بررسی خطوط تلفن همراه متهم با صدور دستورات قضایی لازم صورت گرفت و طی یک قرار صوری با وی از طریق فروش کالا در سایت، متهم دستگیر شد.

وی گفت: در پی انتشار تصویر متهم در رسانه‌ها، شکایت ۱۲ مالباخته که اغلب آگهی فروش طلا، لوازم برقی و دستگاه‌های بازی را در سایت دیوار قرار داده بودند، به شعبه مربوطه واصل شد و این فرد با وجود مدارک و شواهد کامل پرونده، به کلاهبرداری از آن‌ها اعتراف کرد.

غریب ادامه داد: این متهم سابقه‌دار، با وجود گستره جرایم ارتکابی، تعدد شکات، سوءاستفاده از اعتماد مشتریان و ناامن سازی فضای مجازی، مطابق با قانون مستحق تعیین مجازات بیش از حداقل مقرر قانونی بوده و به رد مال در حق شکات، جزای نقدی در حق دولت، حبس و ۵۰۰ ساعت خدمات عمومی در شهرداری در دادگاه کیفری قم محکوم شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه با وجود هشدارهای متعدد، پرونده‌های زیادی با همین روش کلاهبرداری به دادسرای جرایم رایانه‌ای ارجاع می‌شود که در برخی موارد، مدارک و مستندات لازم برای شناسایی و دستگیری متهم اصلی وجود ندارد.

وی، اطمینان از انجام تراکنش واقعی با بررسی حساب و پیامک بانکی فروشنده کالا را در خرید و فروش‌ها ضروری دانست و گفت: در مناسبت‌ها که افراد مشغله‌های متعدد دارند و فرصت بررسی حساب ندارند و یا در فروشگاه‌ها که معاملات زیادی صورت می‌گیرد و فروشنده نمی‌تواند تمامی واریزها را چک کند، زمینه برای این نوع کلاهبرداری‌ها بیشتر فراهم می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار