سید محمد مهدی موسوی
کد خبر: ۹۱۴۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸ 04 November 2020

نگاهی به وضعیت حال حاضر ایالات متحده گواه این واقعیت است که رؤیای آمریکایی بر باد رفته است؛ رؤیایی که به خصوص هالیوود و به طور کلی ابزار رسانه و هنر در تبلیغ و بزرگ نمایی آن در گستره ی جهانی، نقشی خاص و کلیدی را در طول دهه های متمادی ایفا کرده اند.

قبل از ورود به اصل بحث، ذکر این نکته ضروری است که بدانیم وضع امروز آمریکا ریشه در سال ها و بلکه دهه های گذشته این کشور دارد اما با این حال اگر ما تنها سال جاری را مورد توجه قرار دهیم باید بگوییم که بیش از 5 ماه است که شهرهای مختلف ایالات متحده درگیر اعتراضات ضد نژادپرستی است، تا آن جا که" نیک برایانت"، گزارشگر شبکه جهانی بی بی سی، ناآرامی‌های آمریکا را در پنجاه سال اخیر بی‌سابقه توصیف کرده است

آن گونه که خبرنگار نیویورک‌تایمز گزارش کرده در طول این پنج ماه، اعتراضات در حداقل 140 شهر آمریکا گسترش یافته و وضعیت در بیش از 20 ایالت به گونه ای بوده که کار به استقرار گارد ملی انجامیده و این همه در حالی است که بعد از این همه مدت، هنوز آمار دقیقی از تعداد بازداشت‌شدگان و قربانیان خشونت پلیس وجود ندارد و این برای ابرقدرتی که خود را کشوری شفاف و مدافع حقوق بشر قلمداد می کند، یک نقطه ضعف بسیار بزرگ و مشهود است.

اعتراضات وسیع در آمریکا در حالی است که مردم این کشور همچون دیگر مردم ساکن کره زمین با ویروس کرونا نیز دست به گریبان بوده اند، با این تفاوت که به اذعان بسیاری از کارشناسان و نخبگان دنیا، سوءمدیریت سران کاخ سفید، ایالات متحده آمریکا را در وضعیت بسیار سخت و بی سابقه ای از حیث اقتصادی و اجتماعی قرار داده تا آن جا که کارشناس شبکه CNBC مقابله با کرونا در کشورش را تشبیه به افتضاح ملی کرده که باعث شرمندگی هر آمریکایی در جهان است.

همین دو روز پیش بود که این کشور به رکورد بسیار نگران کننده بیش از 100 هزار مبتلا آن هم تنها در یک شبانه‌روز دست یافت و حال آن که بنا بر اذعان انجمن داروسازان سیستم بهداشتی آمریکا به بیش از 70 درصد داروهای مرتبط با کرونا در این کشور با کمبود مواجه شده است.

در چنین شرایط دشواری، رقابت های انتخاباتی و تشدید نزاع های سیاسی برای کسب قدرت در کاخ سفید بر انبوه مشکلات آمریکایی ها افزوده است.

توصیف فرید زکریا، مجری و تحلیلگر شناخته شده شبکه تلویزیونی CNN در توصیف این شرایط شنیدنی است: "ما کشوری هستیم که به دو شقه تقسیم شده ایم."

در این بین بگذریم از حواشی و تبعات نخستین مناظره تلویزیونی ترامپ و بایدن که بسیاری از فعالان رسانه ای و نخبگان سیاسی آمریکا ، آن را "شرمساری ملی" برشمردند.

با این همه، آن چه در روزهای اخیر مایه نگرانی بسیاری از نخبگان و به خصوص رسانه های آمریکایی شده، نگرانی شدید از بابت احتمال بروز جنگ داخلی در این کشور است تا آن جا که به تصریح یواس‌ای تودی، چندین روز است که بسیاری از مردم از ترس همین موضوع به ذخیره‌سازی مواد غذایی و خرید اسلحه روی آورده اند.

سال هاست که برخی از متفکران و آینده پژوهان مستقل جهان از این مساله سخن به میان آورده اند که دوران گذار آمریکا از یک کشور ابرقدرت به کشوری معمولی شروع شده و ایجاد گسل های جدی در درون جامعه آمریکا و تشدید فساد و ناکارآمدی در این کشور، زمینه تسریع در این روند را فراهم کرده است و این ها همه یعنی این که دیگر رؤیاپردازان هالیوودی به کمک کمپانی های صهونیستی نمی توانند از رؤیای آمریکایی سخن به میان آورند... شاید استفاده از تعبیر"کابوس آمریکایی" در این باره صحیح تر باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار