مسئولان استان در سال جهش تولید، رویکرد حمایتی گسترده را نسبت به این عرصه و تسهیل حضور بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی به کار بسته اند تا بسترهای سرمایه‌گذاری در قم بیش از پیش جذاب شود.
کد خبر: ۹۱۷۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸ 19 November 2020

به گزارش تابناک قم، قم به دلیل برخورداری از زیرساخت‌های مناسب برای فعالیت‌های تولیدی و صنعتی، قرار گرفتن در مرکز ایران و دسترسی به بزرگترین بازارهای مصرف کشور، وجود نیروی انسانی ماهر و کارشناس و همچنین حمایت عملی مسئولان استان از فعالیت‌ بخش خصوصی، موقعیت ممتازی برای سرمایه گذاری دارد و این امتیازها باعث شده طی سال‌های اخیر بسیاری از تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی و خارجی برای آغاز و یا ادامه فعالیت اقتصادی خود، استان قم را انتخاب کنند.

اکنون شهرک‌های صنعتی قم میزبان سرمایه‌گذاران بسیاری است که در عرصه‌های مختلف، مشغول تولید محصولات راهبردی و مورد نیاز کشور هستند و همین استقبال خوب موجب شده‌است که مسئولان استان برای توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی در قم برنامه‌ریزی کنند تا بتوانند پاسخگوی حجم بالای متقاضیان سرمایه‌گذاری در این استان باشند.

در همین رابطه خبرنگار ایرنا نظر شماری از مسئولان استان پیرامون اقدام‌های انجام شده برای جذب بیشتر سرمایه گذاران و حمایت از آنان در تمامی مراحل مورد نیاز برای داشتن فعالیت اقتصادی مطلوب در قم را جویا شد.

توسعه نواحی صنعتی قم برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاران

استاندار قم در این رابطه گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی قم به توسعه نواحی صنعتی در بخش‌های این استان توجه جدی داشته باشند تا فرآیند جذب سرمایه گذاران در قم سرعت گیرد.

بهرام سرمست اهمیت توسعه ناحیه‌های صنعتی در بخش‌های پنج‌گانه قم را موردتوجه قرار داد و بیان داشت: نواحی صنعتی مکمل و پشتیبان شهرک‌های صنعتی استان به شمار می‌آیند و باید موردتوجه جدی مسئولان امر قرار گیرند.

استاندار قم ضمن استقبال از پیشنهادهای کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قم برای واگذاری زمین‌هایی جهت فعالیت‌های اقتصادی، بابیان اینکه زمین برای کاربری مشخص واگذار می‌شود افزود: باید بررسی‌ها و استعلام‌های لازم پیش از اعطای زمین به متقاضیان سرمایه‌گذاری انجام شود.

سرمست بابیان اینکه نحوه توسعه زیرساخت‌ها درشهرک‌ها و نواحی صنعتی طبق قانون مشخص‌ شده‌است خاطرنشان کرد: الگوی تفاهم سه‌جانبه در زمینه تامین برق در شهرک صنعتی شکوهیه با موفقیت اجرایی شد که قابل‌تعمیم به سایر نواحی صنعتی است.

استاندار قم همچنین تاکید کرد: گام‌های زیادی برای حمایت عملی از حوزه تولید و سرمایه‌گذاری استان برداشته‌شده است و این روند با قدرت بیشتر ادامه می‌یابد.

سرمست افزود: علاوه بر حضور میدانی در واحدهای تولیدی استان و بررسی مشکلات این بخش از نزدیک، در تمام روزهای هفته جلسه‌های کارشناسی لازم برای حل مسائل تولیدکنندگان فعال در قم را برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: انتظار ما از این‌گونه اقدام‌های عملی، حل مشکلات تولیدکنندگان در کمترین زمان و جذب حداکثری سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به انجام فعالیت اقتصادی در استان است.

وی تاکید کرد: تقویت ارتباط میان مدیران دستگاه‌های اجرایی استان با فعالان بخش خصوصی ازجمله نکات مورد توجه در طراحی برنامه‌های اقتصادی در قم است و بنده در تصمیم‌گیری‌های این بخش به نظرهای تولیدکنندگان به‌عنوان افسران جنگ اقتصادی توجه زیادی دارم.

استاندار قم گفت: از فعالان بخش خصوصی نیز انتظار داریم با استفاده از این امکان به توسعه سطح فعالیت واحدهای موجود خود پرداخته و شرایط را برای شکوفایی و رونق هرچه بیشتر بخش‌های اقتصادی قم فراهم کنند.

سرمایه گذاری در قم برای تولیدکنندگان جذاب می‌شود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز دراین رابطه گفت:‌ با آغاز به کار مرکز شبانه‌روزی فوریت‌های بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و طرح‌های سرمایه‌گذاری استان و تسهیل امور در این بخش، سرمایه‌گذاری درقم برای تولید کنندگان بسیار جذاب خواهد بود.

محمود سیجانی بیان کرد:‌ با افتتاح این مرکز، مسائل حوزه تولید و سرمایه گذاری استان به صورت منسجم و در کوتاه ترین زمان توسط نمایندگان دستگاه‌های متولی رسیدگی و برطرف می‌شود و شرایط جذابی برای حضور علاقه‌مندان به فعالیت اقتصادی در قم به وجود آمده است.

وی افزود: بخش صنعت قم هم اکنون به دلیل امتیازهای متنوع همچون نزدیکی به عمده بازارهای مصرف کشور و دسترسی به امکانات زیرساختی مورد نیاز،‌ در کانون توجه سرمایه‌گذاران است و ظرفیت شهرک های صنعتی استان به سرعت با ایجاد واحدهای تولیدی جدید تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی در قم برای ملاقات و گفت و گو با استاندار و دیگر مسئولان ارشد استان،‌ شرایط ویژه ای دارند و تعامل دستگاه‌های اجرایی با صنعتگران و تولیدکنندگان برای حل مشکلات مطلوب است.

سیجانی گفت:‌ امروز صنعت قم به عنوان صنعتی جوان ظرفیت تولید انواع محصولات راهبردی مورد نیاز کشور در بخش‌های مختلف را دارد و در همین رابطه واحدهای صنعتی متعددی در حوزه تولید محصولات مهم حوزه انرژی،‌ پتروشیمی، لوازم خانگی و فولاد در استان فعال است.

وی با اشاره به راهبردهای مورد توجه سازمان صنعت قم برای تحقق جهش تولید بیان کرد: همواره موضوع تکمیل زنجیره تولید در صنعت استان به عنوان یک عامل مهم در تسهیل فرآیند تولید مورد توجه بوده و به همین دلیل حجم قابل توجهی از نیازهای واحدهای صنعتی فعال در قم توسط سایر واحدهای موجود استان تامین می شود.

گفتنی است در مرکز شبانه‌روزی فوریت‌های تولید و سرمایه‌گذاری استان، نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با بخش تولید و صنعت مستقر شده‌اند و صاحبان صنایع، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران می‌توانند به صورت غیرحضوری، مشکلات خود را برای پیگیری از سوی دستگاه‌های اجرایی مطرح کنند، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مستقر در این مرکز به‌صورت هماهنگ به سامانه الکترونیکی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان دسترسی دارند که این امکان،‌ موقعیت مناسبی را برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی فراهم می‌آورد.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری قم آماده ورود متقاضیان است

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قم نیز گفت:‌ ۷۱ فرصت سرمایه‌گذاری در قم به‌روز شده و آماده ورود متقاضیان است که این امتیاز ویژه‌ای برای فعالان اقتصادی به شمار می‌آید.

سید رضا طباطبایی بیان کرد: ارتباط مسئولان ارشد استان با فعالان بخش خصوصی بسیار مطلوب است و در همین رابطه در جریان تشکیل منظم ۶ جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در قم از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه، ۶۳ مصوبه عملیاتی برای حمایت از عرصه تولید و سرمایه‌گذاری تهیه و برای اجرا ابلاغ‌شده است. 
وی افزود: همچنین طی این مدت تشکیل ۲ جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری در قم، ابلاغ ۱۱ مصوبه برای حمایت از فعالان اقتصادی استان را در پی داشته و بر همین اساس امتیازهای ویژه‌ای نیز برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در قم لحاظ شده است.
وی ادامه داد: پیگیری برای اصلاح ساز و کار تسویه حساب تعهدات ارزی واحدهای تولیدی که در سال‌های گذشته از صندوق ذخیره ارزی یا صندوق توسعه ملی استفاده کردند و هم‌اکنون موظف به تسویه با ارز آزاد شده‌اند ازجمله مهمترین مصوبه‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان است.
طباطبایی گفت: همچنین پیگیری راهکارهای قابل‌اجرا برای رفع مشکل‌های ناشی از ویروس کرونا و آسیب‌های آن به واحدهای اقتصادی و تولید فعال در قم از دیگر اقدام‌های مهم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان به شمار می‌آید.
وی تاکید کرد: تشکیل کارگروه اقتصادی،‌ اشتغال و سرمایه‌گذاری قم نیز مصوبه‌های مهمی نظیر ایجاد کمیته سیاست‌گذاری تامین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری استان،‌ استقرار مرکز خدمات سرمایه‌گذاری در محل مستقل برای کاهش بروکراسی اداری، تهیه سامانه جامع استعلامات از دستگاه‌های اجرایی برای سرمایه‌گذاران متقاضی استفاده از اراضی دولتی و انعقاد تفاهم‌نامه با برق منطقه‌ای تهران برای تامین برق شهرک صنعتی شکوهیه را درپی داشته است.
وی ادامه داد:‌ بروز نمودن ۷۱ فرصت سرمایه‌گذاری در استان و صدور ۲۱ مجوز بی‌نام از مجوزهای سرمایه‌گذاری برای تسهیل فعالیت اقتصادی بخش خصوصی در قم از دیگر اقدام‌های مهم کارگروه اقتصادی،‌ اشتغال و سرمایه‌گذاری استان است.

۲۷ طرح براساس راهبرد جهش تولید درقم اجرایی می‌شود

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز دراین رابطه گفت: درسال‌جاری ۲۷ طرح در حوزه‌های عمرانی و زیربنایی، کشاورزی،‌ صنعت و معدن،‌ گردشگری و خدمات به‌عنوان پروژه‌های جهش تولید قم به دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی کشور ارسال شده‌است.

عزیزالله قربانی ضمن اشاره به این‌که اجرای طرح‌های مورد نظر از مصوبه‌های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان است،‌ بیان کرد: ۲۴ مورد از طرح‌های یاد شده مربوط به معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم بوده که قراردادهای عاملیت اجرای آن توسط بانک‌های استان دردست اقدام است.

وی افزود: درمجموع برای این ۲۴ طرح در سه بخش گردشگری،‌ صنعت و کشاورزی ۹هزار و ۳۵۵ میلیارد سرمایه‌گذاری ریالی و ۹ و شش‌دهم میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی انجام شده‌است که موجب ایجاد اشتغال برای ۲هزار و ۲۷۹ تن می‌شود.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌ مستمر دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم برای بالابردن سرعت اجرای طرح‌های تولیدی و اشتغال آفرین،‌ گفت: در همین رابطه برای پیشبرد اهداف اقتصادی استان از ابتدای سال‌جاری تا پایان شهریورماه، ۲۴ جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با ۱۶۵ مصوبه و همچنین پنج جلسه اقتصاد مقاومتی با ۲۲ مصوبه تشکیل شده‌است.

قربانی ادامه داد: تدوین و تصویب راهبردها و برنامه‌های عملیاتی به‌منظور تحقق جهش تولید و ابلاغ آن به دستگاه‌ها، پیگیری برای امهال تسهیلات و تعویق اجراییه‌های مالیاتی،‌ تامین اجتماعی،‌ آب،‌ برق، گاز و شهرداری به‌منظور جلوگیری از اختلال در روند تولید و اشتغال به‌ویژه برای واحدهای آسیب دیده از بیماری کرونا از جمله اقدام‌های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان درسال‌جاری است.

وی بیان کرد: همچنین پیگیری برای بازگشت واحدهای تملیکی به چرخه تولید،‌ رفع مشکلات خطوط تولید محصولات سلامت محور،‌ احیای ۱۵ واحد صنعتی راکد با اشتغال ۱۳۲ تن، راه‌اندازی بیش از ۱۰ واحد صنعتی و ۱۵ واحد کارگاهی تولید ماسک و روان سازی فرآیند پرداخت تسهیلات بانکی از دیگر اقدامات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در قم برای توسعه هرچه بیشتر اقتصاد استان است.

وی ادامه داد: برای حمایت از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران، روند برگزاری جلسه‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و همچنین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در قم تا پایان سال‌جاری بر اساس دستورالعمل‌های مشخص دنبال و فرآیند اجرای مصوبه‌های آن با مشارکت دستگاه‌های اجرایی استان به جد پیگیری می‌شود.

تاکنون حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای واحدهای صنعتی استان قم فراتر از ۵۱ هزار میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در حدود ۲هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی و تولیدی استان برای بیش از ۵۸ هزار تن فرصت اشتغال ایجادشده است؛ همچنین قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است ‌که هرکدام از آن‌ها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه گذاری،‌ تولید و اشتغال دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار