کتاب «سبک‌های زندگی و خرده‌ فرهنگ‌ها» به همت پژوهشکده سبک زندگی اسلامی روانه بازار نشر شد.
کد خبر: ۹۱۸۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱ 24 November 2020

به گزارش تابناک قم، دو مفهوم سبک زندگی و خرده‌فرهنگ از مفاهیم کلیدی حوزه‌های مختلف علمی به شمار می‌روند. این مفاهیم چارچوبی تحلیلی را برای مطالعه نمودهای بیرونی فرهنگ در رفتارهای فردی و جمعی و گرایش‌ها به دست می‌دهند. از طریق سبک‌ها و خرده‌فرهنگ‌هاست که می‌توان جامعه و جایگاه فرد را در آن تحلیل کرد و در این بین، با یافتن شباهت‌ها و تفاوت‌های افراد و گروه‌ها، به فهم باورها و کنش‌های آن‌ها نائل شد.

به‌رغم وجود مطالعات متعدد در زمینه سبک زندگی و خرده‌فرهنگ‌ها، اکثر آن‌ها تمرکز صریح و آشکار به مدل‌های تحلیلی ندارند و به‌ندرت، فرض تلاقی این دو چشم‌انداز را مدنظر قرار می‌دهند.

کتاب «سبک‌های زندگی و خرده‌فرهنگ‌ها» اثر لوئیجی برزانو و کارلو جنوا و ترجمه امیر قربانی از یک‌سو، رویکردهای عمده تحلیلی به سبک‌های زندگی و خرده‌فرهنگ‌ها را صورت‌بندی می‌کند و از سوی دیگر، با ارائه مفهومی جدید از سبک زندگی، رویکردی نوین به این مفهوم ارائه می‌کند که حاصل گنجاندن مطالعات خرده‌فرهنگی در مطالعات معطوف به سبک‌های زندگی است.

مباحث این اثر پژوهشی در سه بخش کلی و به‌صورت ده فصل سامان گرفته است. بخش نخست این کتاب که مشتمل بر چهار فصل است، افزون بر بررسی مفهومی سبک زندگی، به واکاوی نسبت آن با تفکر و کنش می‌پردازد و درنهایت، مفاهیمی را به‌عنوان بدیل مفهوم سبک زندگی مطرح می‌کند.

بخش دوم نیز در قالب چهار فصل، به سیر تکاملی رویکردها به مطالعه خرده‌فرهنگ‌ها اختصاص یافته است. بخش پایانی کتاب، طی فصل‌های نهم و دهم، به ترسیم دیدگاهی مشخص از مفهوم نوین سبک زندگی و هم‌زمان، الگویی جدید و مرجع برای تحلیل سبک‌های زندگی اختصاص یافته است.

این کتاب توسط نشر تیماس وابسته به موسسه فرهنگی هنری دین و معنویت آل یاسین در آبان ماه 1399 به زیور طبع آراسته شده است.
علاقمندان جهت تهیه این اثر، می توانند از طریق سایت اینترنتی timaas.ir یا تلفن ۰۲۵۳۲۶۰۳۰۹۱ داخلی ۱۰۵ اقدام نمایند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار