یک متخصص ریه گفت: کرونا لزوما با مشکلات ریوی همراه نیست و درصورت درگیری ریه با این ویروس مدت زمان ابتلا به آن وابسته به بیماری‌های زمینه‌ای فرد و ژنتیک او خواهد بود.
کد خبر: ۹۱۹۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰ 29 November 2020

به گزارش تابناک قم، دکتر حسن عادلی بیان کرد: بیماری کرونا دارای عوامل و علائم متفاوتی است و در برخی موارد نیز بدون علائم رشد پیدا می‌کند و تمام نقاط بدن بیمار درگیر می‌شود.

وی علائمی همچون تب، سرفه، بی‌اشتهائی و بدن درد را از عوامل این بیماری برشمرد و افزود: کرونا ممکن است ریه فرد را نیز درگیر کند و علائم ریوی را هم شامل شود، اما قطع به یقین نباید گفت که حتما ریه هم درگیر می‌شود، چراکه در بسیاری از موارد فرد مبتلا به کرونا هیچ علائم ریوی را مشاهده نکرده و ریه درگیر نشده‌است.

عادلی اظهار کرد: ریه الزاما درگیر نمی‌شود اما اگر هم درگیر شد ممکن است علائمی مثل تنگی‌نفس، درد قفسه سینه، کبودی لب و کبودی انگشت‌ها را بیمار پیدا کند.

وی درخصوص افرادی که بیشتر در معرض خطر کرونا هستند گفت: افراد بالای ۶۵ سال، مبتلایان به دیابت و افرادی که بیماری زمینه‌ای ریوی دارند بیشتر در معرض مرگ‌ومیر هستند، اما برخلاف تصور عامه مبتلایان به آسم چندان مستعد برای کرونا نیستند، در مقابل ناراحتی کلیه، مشکلات قلبی و مشکلات کبد و چاقی مفرط احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهند.

این متخصص ریه خاطرنشان کرد: درصورت درگیر شدن ریه در جریان کرونا، بیماری ریه تا آخر عمر همراه فرد نخواهد بود و حتی آن دسته از بیمارانی که شدت و وخامت کرونا را تجربه کردند اکثر قریب به اتفاق آنها نیز به مرور زمان بهبودی پیدا می‌کنند و ریه به حالت قبل برمی‌گردد، شاید تنها یک درصد این بیماران با این ویروس تا آخر عمرشان دست و پنجه نرم کنند.

عادلی علت مراجعه دیرهنگام بیماران مبتلا به مشکلات ریوی به پزشک مربوطه را ماهیت این بیماری برشمرد و اظهار کرد: مواردی همچون سرطان ریه تا پیشروی بیشتر آنها علائم ایجاد نمی‌کنند و از طرفی چون این بیماری علائمی غیراختصاصی مثل سرفه دارد اکثر مردم به آن توجهی نمی‌کنند و به عوامل دیگری مثل سیگارکشیدن نسبت می‌دهند.

وی افزود: اگر کسی خلط خونی که از دیگر عوامل این بیماری است داشته‌باشد، سریع‌تر به پزشک مراجعه می‌کند اما در مواقع سرفه کردن صبر را مراجعه به درمانگاه ترجیح می‌دهند.

عادلی در رابطه با مدت درگیری مشکل ریوی در کرونا گفت: مدت درگیری ریه بستگی به ابتلا به بیماری زمینه‌ای دیگری دارد که اگر شخص سابقا مشکل ریه یا دیابت داشته زمان این درگیری افزایش می‌یابد، همچنین ژنتیک افراد نیز موثر است که بدن چه واکنشی و یا چه علائمی بروز دهد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار