یکی از ایرانیان ساکن کربلا گفت: استفاده مردم از ماسک و مواد ضدعفونی‌ کننده در اینجا بسیار کم بوده و حرم مطهر امامان هنوز با جمعیت عظیمی از زائران روبرو است.
کد خبر: ۹۲۰۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹ 01 December 2020

به گزارش تابناک قم، مهدی پورمحمدی از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا امروز پنج ماهی را در کنار مردم عراق سپری کرده است. وی در رابطه با نحوه همزیستی مردم عراق به خصوص کربلا با ویروس کرونا بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا از اسفند سال گذشته همکاری مردم با وزارت بهداشت و پلیس جهت رعایت محدودیت ها بسیار خوب انجام گرفت و عراق به طور کامل قرنطینه شده بود.

این ایرانی ساکن عراق افزود: اوایل شیوع این ویروس برخی از مردم از ماسک و مواد ضدعفونی کننده استفاده  می‌کردند اما هیچوقت کسی به خاطر نزدن ماسک جریمه نشد. در حال حاضر نیز استفاده از ماسک به حداقل رسیده است و حتی مواد ضدعفونی کننده‌ای که اطراف حرم فروخته می‌شد دیگر به فروش نمی‌رسد.

وی تصریح کرد: در اینجا در روابط اجتماعی کاری یا غیر از آن نیز محدودیتی دیده نمی‌شود. با وجود این‌که عراق از نظر زیرساخت‌ها ممکن است کمی ضعیف باشد آمار ابتلا و فوتی‌های این کشور کمتر از بسیاری از کشورها است؛ همچنین محدودیت تست و مشکلاتی در تامین دارو نیز وجود ندارد.

او که خود یکی از خادمین حرم امام حسین (ع) است اظهار کرد: عراقی ها در خصوص محدود کردن زیارت اعتقادشان با ایرانیان کمی متفاوت است به همین دلیل تمام اماکن مذهبی باز هستند و حتی نماز جماعت نیز با جمعیت بسیاری در حرم برگزار میگردد.

پورمحمدی ادامه داد: در ماه محرم نیز از شب اول که مراسم تعویض پرچم سیدالشهدا (ع) برگزار می‌شود و مردم از جای جای عراق به کربلا می‌آیند مانند سال گذشته مراسمات عزاداری پابرجا بود و موکب‌هایی هم برای پذیرایی از زائران و پخش غذای نذری برپا شد. این مراسمات تا عصر روز عاشورا ادامه داشت و در بین‌الحرمین و اطراف آن به قول معروف جای سوزن انداختن نبود.

وی عنوان کرد: گیت‌های تشخیص کرونا نیز در ورودی‌های حرم حسینی نصب شده بود پس از اربعین هم چشم های زیادی به عراق بود تا آمار غیر قابل کنترل کرونایش را به تمام جهانیان نشان دهد اما برخلاف همه این تصورات اتفاقی برای زائران نیفتاد و حتی آمار کرونا در آن روزها کاهش نیز داشت.

خادم حرم امام حسین (ع) در پایان ابراز کرد: در خصوص اربعین و آمار پایین ابتلائات مردم پس از دو هفته از اربعین هم مباحث مختلفی عنوان شده است ولی بعید میدانم که در عراق سعی شد که آمار پیاین اعلام شود. از نظر مردم هم اینکه میلیون ها انسان در این شرایط در یک جا جمع شوند و آمار کرونا افزایش که هیچ، کاهش هم داشته باشد نامش را چیزی جز معجزه نمیتوان گذاشت؛ معجزه ای که برای برخی ها غیرقابل باور است اما هضم آن برای عده ای به سبب اعتقاداتشان کار دشواری نیست.

البته هنوز عده ای از تحلیلگران درمانی و اپیدمی بر این باور هستند که در برخی از کشورها آمار ها دقیق نیست. چنانچه این مساله در کشور ترکیه نیز جنجال بسیاری پیدا کرده به نحوی که عنوان شده اگر امارها واقعی باشد رکیه به راس کشورهای کرونایی اروپا تبدیل می شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار