بهتر است اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری به جای شتاب‌زدگی در اعلام اینکه نخستین شهری هستند که با هدف زنده‌نگه‌داشتن یاد و نام دانشمند هسته‌ای شهید فخری‌زاده خیابانی ناشناس را به نامش تغییر می‌دهند، کمی صبر به خرج داده و نامگذاری دقیق برای خیابانی جدید داشته باشند.
کد خبر: ۹۲۰۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹ 02 December 2020

به گزارش تابناک قم، این روزها مردم ما باز هم زخم خورده اند؛ هنوز خیلی هامان داغ شهادت حاج قاسم را در دل داریم و درد خنجرهای از پشت خورده به نظام و انقلاب را فراموش نکرده ایم که دشمن داغی دیگر بر دلمان گذاشت و مردی از جنس حاج قاسم ناجوانمردانه ترور شد.

چند روزی از ترور ناجوانمردانه «حاج محسن» می‌گذرد و هنوز داغ دل‌هایمان سرد نشده‌ است. همه مان دنبال یک مرهمیم تا این داغ در دل هایمان آرام بگیرد. اما انگار بعضی زود فراموش می کنند داغ هایشان را و بعضی از هر فرصتی بهره می گیرند برای اینکه نام خودشان را بر سر زبان ها بیندازند، حال آنکه این خداست که نام های خدایی را بر سر زبان ها می اندازد.

همیشه بعد از این اتفاقات ناگوار و داغ دیدن مردم، در تمام کشور بین مردم و مسئولین صحبت از ادامه راه پر افتخارش و زنده نگه‌داشتن نام و یاد شهیدان است؛ خصوصا این بار در شهر قم این بحث جلوه و منظر بیشتری دارد چراکه این شهر زادگاه «حاج محسن» بوده و اکنون دغدغه مسئولان قم این است که حتما کاری صورت گیرد تا جوانان قمی هیچوقت قصه خدمات و تلاش‌ها و قهرمانی‌های علمی این شهید هسته ای را فراموش نکنند.

فردای شهادت «حاج محسن» شهردار قم اعلام کرد که یکی از خیابان‌های قم به نام این شهید والامقام نام‌گذاری می شود و چه کاری زیباتر از این که شهر تا همیشه از برکت نام این دانشمند بهره‌مند باشد؛ اما مسئله این است که این‌همه شتاب‌زدگی برای نام شهید است یا تبلیغ خودمان؟ مگر غیر از این است که تصمیم به این مهمی نیازمند صبر بیشتری است تا نام شهید بر سردر خیابانی باشد که بیشترین جلوه را در حد شان و جایگاه شهید داشته باشد؟ این اتفاق را قبلا تجربه کردیم و نتیجه‌اش را دیدیم و انگار عده‌ای تنها هدفشان اثبات نظر خودشان و مقابله با خواست و نظر عموم مردم است و عادت کرده‌اند به ظاهرسازی.

 وقتی که نام یک خیابان و یک محل از ابتدای احداثش یک چیز باشد و شهروندان سالها آن خیابان را به همان نام بخوانند، نمی‌توانند به تغییر نام‌های یک شبه شما عادت کنند. قصه محور رودخانه که سال‌ها بلوار زائر نامیدندش و تغییر نام یک‌شبه‌اش به بلوار شهید سلیمانی و بلوار مرجعیت و تغییر نامش به بلوار آیت‌الله بروجردی نمونه‌های خوبی بود تا متوجه اقدام غلط و شتاب‌زده و بی‌فکر تغییرنام خیابان‌ها و بلوارها بشویم و اجازه دهیم تا خیابانی، بلواری، محل جدیدی احداث شود و از همان ابتدا نامش را نام یکی از این افراد بزرگوار قراردهیم.

اینگونه هم به مردم احترام می‌گذاریم و هم تصمیمات عملی می‌شود و آن محل از همان ابتدا همان نامی که بخواهیم خوانده می‌شود و یادش زنده می‌ماند. هنوز هم خیلی از همان‌هایی که تصمیم به نام‌گذاری بلوار مرجعیت به نام آیت‌الله بروجردی گرفتند آن را مرجعیت می‌خوانند و بسیاری هم اصلا نمی‌دانند بلوار شهید سلیمانی کجاست...

اکنون مدت هاست که بلوار زائر به نام بلوار شهید سلیمانی تغییرنام داده و مردم با اینکه حب این شهید را در دل دارند در برابر این تغییر نام مقاومت می‌کنند، چرا که باید سالها طول بکشد تا عادت کنند و بلوار را به نام شهیدسلیمانی بخوانند.

با این وجود، سید مجتبی سبحانی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شهرداری قم روز گذشته پس از جلسه رسمی شورای شهر از نام‌گذاری یکی از خیابان‌های قم به نام شهید محسن فخری‌زاده خبر داده و گفته است: با عنایت به تاکیدات رهبری که ایشان را دانشمند نمونه نام بردند، اعضای شورای اسلامی شهر قم با پیشنهاد شهرداری و تصویب در کمیسیون خدمات شهری، نامگذاری یکی از خیابان‌های شهر  به نام ایشان موافقت کردند.

وی با اشاره به اینکه یکی از خیابان‌های اصلی شهر برای نام این شهید باید انتخاب شود افزود: بر این اساس خیابانی حدفاصل بلوار شهید عابدی و بلوار شهید بهشتی به نام دانشمند شهید محسن فخری‌زاده نامگذاری خواهد شد و شورا هم این پیشنهاد شهرداری را تصویب کرد.

البته با وجود اینکه این مصوبه ناپلئونی با اما و اگرهای زیادی همراه بوده و تنها 7 نفر از 13 عضو شورا به آن رای مثبت داده‌اند، جریان این عجله‌ها و تصمیمات بدون صبر فقط برای شهرداری قم نیست و در دیگر شهرها نیز چنین نمونه هایی قابل مشاهده است.

همیشه مردم باید در اولویت باشند و برایشان احترام قائل شویم، لذا نباید نامی که سالهاست شهروندان به آن عادت کرده‌اند را یک‌شبه تغییر دهیم و انتظار داشته باشیم همه از فردا صبح نام قدیمی را فراموش کنند و آن محل را به نام جدیدش بخوانند.

بهتر است اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری به جای شتاب‌زدگی در اعلام اینکه اولین شهری هستند که با هدف زنده‌نگه‌داشتن یاد و نام دانشمند هسته‌ای شهید فخری‌زاده خیابانی ناشناس را به نامش تغییر می‌دهند و به نوعی شان و جایگاه شهید را پایین آورند، صبر و شکیبایی به خرج داده و منتظر بمانند تا خیابانی، تقاطعی یا محوری جدید ساخته شده و از ابتدا نام شهید بر آن نهاده شود تا همیشه مردم یاد و نام و خاطره شهید فخری‌زاده را در ذهن‌ها داشته باشند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار