معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به مساحت 1580 هکتاری بافت فرسوده و 300 هکتاری بافت تاریخی، گفت: به دلیل شرایط خاص ساخت‌وساز در بافت به‌ویژه محدودیت ارتفاع سرمایه‌گذاران برای ورود به بافت جذب نمی‌شوند.
کد خبر: ۹۳۰۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶ 06 January 2021

به گزارش تابناک قم، غلامرضا جانقربان با اشاره به ۱۵۸۰ هکتار بافت فرسوده مصوب در شهر قم، اظهار کرد: ۳۰۰ هکتار از این مقدار بافت تاریخی است که ضوابط ویژه‌ای برای آن دیده شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم بابیان اینکه ۱۳۵۰ هکتار از این بافت فرسوده مساحتی است که می‌تواند مشوق‌هایی دریافت کند، خاطرنشان کرد: مشوق‌های بافت فرسوده پاسخگوی هزینه‌های امروز پاسخگو نیست و طبیعتاً برای سرمایه‌گذار و ساکنان همان منطقه نیز جذابیت ندارد.

جانقربان بابیان اینکه محدودیت ارتفاع در بافت فرسوده و بافت تاریخی مانع مهمی است که از جذب سرمایه‌گذار جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: بیشترین ارتفاع در بافت تاریخی همکف و اول و در بافت فرسوده حداکثر در بهترین شرایط ۴ طبقه است که معمولاً اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: با شرایط عرض معبر بالای ۱۰ متر و عرصه بالای ۲۵۰ متر و تأمین پارکینگ سازنده و سرمایه‌گذار می‌تواند تا ۴ طبقه بسازد که معمولاً اتفاق نمی‌افتد و متوسط ۹۰ درصد پروانه‌های این مناطق تا ۳ طبقه می‌توانند مشوق دریافت کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم تصریح کرد: این در حالی است که هزینه ساخت بنا تفاوتی نمی‌کند و حتی به دلیل شرایط و مشکلات حمل‌ونقل در بافت ساخت‌وساز در این مناطق هزینه بالاتری هم به همراه دارد.

جانقربان تأکید کرد: تا زمانی که سرمایه‌گذار سود چندبرابری بیرون از بافت فرسوده دریافت می‌کند و از طرفی می‌تواند با سهولت بیشتری کار را انجام دهد، حاضر به ورود به بافت فرسوده نیست.

وی تصریح کرد: باوجود اینکه این محدوده در عوارض تقریباً تا ۷۵ درصد و در کاربری اقامت معاف هستند و باوجود طبقات تشویقی هنوز کسی را به سرمایه‌گذاری جذب نمی‌کند چراکه سود بیرون از بافت به‌صورت غیرمتعارفی بالاتر است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار