معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم با بیان اینکه برای تردد میان شهری از مبدا زرد به مقصد نارنجی و یا قرمز نیاز به مجوز است گفت: با توجه به قرار گرفتن قم در جمع شهرهای زرد از نظر شیوع کرونا، تردد از قم به شهرهای زرد نیاز به مجوز ندارد.
کد خبر: ۹۳۰۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲ 06 January 2021

به گزارش تابناک قم، بیژن سلیمان پور روز چهارشنبه در جلسه پاسخ به بحران استان در سالن کرامت استانداری قم، افزود: هم اکنون بسیاری از شهرهای کشور جزو شهرهای زرد و نارنجی از نظر شیوع کرونا محسوب می شوند که تنها تردد از مبداء زرد به مقصد نارنجی و قرمز نیاز به مجوز دارد.

وی  با اشاره به کاهش آمار شیوع کرونا در کشور و تغییر وضعیت شیوع کرونا در استان های کشور ادامه داد: افراد و نهادهایی که نیاز به سفر ضروری از قم به شهرهای نارنجی و قرمز دارند باید مجوز لازم را دریافت کنند.

وی ادامه داد: پس از تهران، قم دومین استان کشور است که با ایجاد سامانه های مشترک میان بخش های مختلف ، صدور مجوز تردد میان شهری به صورت الکترونیکی انجام می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در ادامه این جلسه با تاکید بر ضرورت استمرار دستورالعمل های بهداشتی در این استان گفت: اگر چه روند آمار بیماران کرونایی بستری، آمار فوتی ها و همچنین بیماران بدحال بستری در بیمارستان های قم همچنان روند کاهش دارد ولی این موضوع به معنای عادی انگاری شرایط نیست.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در قم گفت: کمتر از ۱۱۵ بیمار بستری در قم داریم ضمن اینکه بین صفر تا ۲ نفر فوتی روزانه و کمتر از ۱۵ بیمار بدحال در بیمارستان های قم بستری هستند.

فرماندار قم نیز در این جلسه با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح شهید سلیمانی گفت: با توجه به اینکه فعالیت های این قرارگاه متناسب با گزارش های مرکز بهداشت است، سیر نزولی شیوع ویروس در استان موجب شده تا به همان نسبت فعالیت این قرارگاه نیز کاهش یافته است.

مرتضی حیدری با بیان اینکه شبکه و ساختار بهداشتی قرارگاه شهید سلیمانی در قم تکمیل شده است گفت: به دلیل کامل شدن شبکه و ساختار این قرارگاه در استان، در صورت بروز شیوع مجدد کرونا، امکان آمادگی تیم های این قرارگاه در کمترین زمان ممکن وجود دارد.

وی ادامه داد: در هفته گذشته ۲۳ مورد از طرف مراکز سلامت برای دریافت خدمات حمایتی به بسیج معرفی شدند که تاکنون ۳۹ بسته معیشتی میان آنها توزیع شده است ضمن اینکه در این مدت بیش از ۲۰۰ مورد پخت غذای گرم در میان این خانواده ها توزیع و۵۰ میلیون ریالی برای تامین دارو کمک شده است.

فرماندار قم افزود: از ابتدای ایام فاطمیه تا کنون بیش از ۳ هزار بسته معیشتی توسط سپاه علی بن ابی طالب(ع) قم توزیع شده است.

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه وضعیت رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط هیات های عزاداری ، مساجد و اماکن مقدس استان به صورت روزانه پایش می شود گفت: هیات ها، مسجاجد و اماکن مقدس استان از جمله مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه(س) همکاری های لازم در این زمینه را دارند.

یونس عالی پور در پاسخ به انتقاد مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قم پیرامون رعایت نشدن دستورالعمل های بهداشتی در حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: تصور رعایت نشدن این دستورالعمل ها به دلیل افزایش حجم برنامه های این مکان مقدس است که به دلیل تغییر وضعیت قم به زرد انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه بازگشایی‌های بخش مختلف حرم مطهر باید با مجوز باشد گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان ایام فاطمیه جلسه های هماهنگی با هیات ها، مساجد و اماکن مقدس استان به صورت مستمر برگزار و در این زمینه نگرانی خاصی وجود ندارد.

پس از چند ماه وضعیت قرمز و فوق قرمز کرونایی در قم، این استان از نیمه آذرماه امسال در شرایط نارنجی کرونایی قرار گرفته بود که‌ با اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم، از ۶ دی‌ماه جاری در وضعیت «زرد» قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌ عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به ‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.                  

همشهریان قمی در صورت مشاهده هر گونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار