مدیرکل انتقال خون قم ‌گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، ۳۱ هزار و ۱۴۵ نفر در این استان موفق به اهدای خون شدند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲.۳ درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۹۳۰۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷ 09 January 2021

به گزارش تابناک قم، مرتضی نوریان افزود: در این مدت ۳۸ هزار و ۷۴ نفر برای اهدای خون مراجعه کرده‌اند که این تعداد نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۲ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: از ۳۱ هزار و ۱۴۵ شهروند نوع‌دوستی که در ۹ ماه امسال موفق به اهدای خون خود شدند،‌ حدود ۵۸ درصد آن‌ها ازجمله اهداکنندگان مستمر بوده‌اند.

مدیرکل انتقال خون قم اظهار داشت: افزایش مصارف بیمارستانی و از طرفی کاهش اهدای خون ناشی از شیوع کرونا موجب شده تا اداره کل انتقال خون استان با همراهی اهداکنندگان نوع‌دوست به کمک بیماران استان‌های دیگر شتافته به‌گونه‌ای که از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان آذرماه سال جاری ۱۰ هزار و ۱۶۳ واحد خونی از قم به شبکه خون رسانی کشور ارسال‌شده است.

نوریان اظهار داشت: تا کنون ۱۸۰ تن از بیماران بهبود یافته کرونایی در این استان به شکرانه سلامتی و به منظور کمک به درمان سایر بیماران مبتلا به ویروس کووید ۱۹ اقدام به اهدای پلاسمای خون خود کردند.

وی با تأکید بر این‌که ذخیره خونی استان باید همواره در یک سطح استاندارد قرار داشته باشد، افزود: با توجه به اینکه در فصل سرما به طور معمول با کاهش میزان اهدای خون مواجه هستیم و از طرفی به دلیل اینکه نیاز به اهدای خون، امری مستمر است به همین دلیل از داوطبان و مردم نوع دوست قم درخواست داریم تا همچنان در امر خداپسندانه اهدای خون مشارکت داشته باشند.

وی با تاکید بر این‌که وضعیت ذخیره خون استان به‌صورت لحظه‌ای پایش می‌شود، گفت: به دلیل این‌که زمان ماندگاری خون محدود است، امکان ذخیره خون در مدت طولانی وجود ندارد به همین دلیل باید اهدای خون به‌صورت مرتب و مستمر صورت گیرد.

مدیرکل انتقال خون قم با تأکید بر این‌که خون و فرآورده‌های آن جایگزین مصنوعی ندارد افزود: با توجه به نیاز مستمر بیماران مختلف ازجمله بیماران دیالیزی و تالاسمی و مجروحان ناشی از تصادف‌های رانندگی، از مردم نوع‌دوست استان که از سلامت برخوردار هستند، درخواست داریم تا این بیماران را در این ایام تنها نگذارند.

نوریان ادامه داد: توصیه و درخواست ما به اهداکنندگان و مردمی که از سلامت برخوردار هستند و علائم بیماری ندارند، این است که جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون قم مراجعه و نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

مدیرکل انتقال خون قم با تأکید بر رعایت مسائل بهداشتی در مراکز انتقال خون این استان گفت: این مرکز به‌صورت مستمر ضدعفونی و گندزدایی می‌شود ضمن این‌که پیش از ورود اهداکنندگان به این مراکز، وسایل مراقبتی فردی شامل دستکش و ماسک نیز در اختیار آنان قرار داده می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم به همراه داشتن کارت ملی توسط داوطلبان اهدای خون، افزود: تمام افراد بالای ۱۸ سال که از سلامت کامل برخوردار بوده و هیچ‌گونه علامتی از آنفلوانزا یا سرماخوردگی ندارند، امکان اهدای خون‌دارند.

مدیرکل انتقال خون قم ادامه داد: افراد علاقه مند برای مشارکت در این امر خدا پسندانه ضروری است با به همراه داشتن کارت ملی به مراکز انتقال خون استان مراجعه کنند ضمن اینکه شهروندان برای تسهیل در اهدای خون می‌توانند برای دریافت زمان نوبت در سامانه www.IBTO.ir ثبت‌نام تا در زمان معین به پایگاه انتقال خون مراجعه کنند.

در شهر قم ۲ مرکز انتقال خون واقع در میدان روح‌الله و بلوار ۱۵ خرداد وجود دارد. علاوه بر بیماران نیاز به عمل جراحی و مجروح‌های ناشی از تصادف‌ها، بیش از یک هزار بیمار دیالیزی و حدود ۲۰۰ بیمار تالاسمی در قم وجود دارند که نیازمند دریافت مستمر خون هستند.

وضعیت کرونا در قم از روز ۲۰ دی‌ماه از زرد به حالت آبی درآمده است.

ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار