نسبت استان قم در کشور به لحاظ قرار گرفتن در بافت فرسوده نسبت به سایر استان‌ها مطلوب نیست و حدود ۱۵۸۰ هکتار بافت فرسوده در قم وجود دارد و ۷۵ درصد شهروندان در مناطق نیازمند بازآفرینی زندگی می‌کنند؛ در این مناطق خانه‌ها قدیمی بوده و به دلیل زلزله‌خیز بودن شهر قم لازم است بافت‌های فرسوده نوسازی شود.
کد خبر: ۹۳۰۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۹ 10 January 2021

به گزارش تابناک قم، با پیشرفت و تغییر شکل شهرها، یکی از مهمترین موانعی که مردم و مسئولین با آن مواجه میشوند، قسمت‌هایی از شهر و بافت‌هایی است که حالا با نوساز شدن دیگر قسمت‌های شهر، بافت فرسوده نامیده میشوند. خیابان‌ها و کوچه‌هایی که برای عبور و مرور وسایل نقلیه امروز کمی مشکل درست میکنند و زندگی در آن‌ها بخاطر امنیت شدیداً پایینشان رعب آور است و ظاهر و چهره شهر را هم بهم ریخته‌اند.

استان قم از این کوچه خیابان‌هایی که بافت فرسوده نامیده میشوند، کم ندارد متأسفانه آمار بالای بافت فرسوده شهر قم و زندگی بسیاری از شهروندان قمی در این خانه‌ها یک مورد نگران کننده برای مسئولین است. نسبت استان قم در کشور به لحاظ قرار گرفتن در بافت فرسوده نسبت به سایر استان‌ها مطلوب نیست و حدود ۱۵۸۰ هکتار بافت فرسوده در قم وجود دارد و ۷۵ درصد شهروندان در مناطق نیازمند بازآفرینی زندگی می‌کنند؛ در این مناطق خانه‌ها قدیمی بوده و به دلیل زلزله‌خیز بودن شهر قم لازم است بافت‌های فرسوده نوسازی شود.

البته به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم این مناطق در حال حاضر دارد خالی از سکنه می‌شود. گویا قرار است بسیاری از تخریب‌های بافت فرسوده و نوسازی با هدف ساخت و ساز پروژه‌های مسکن ملی انجام شود.

یکی از موضوعات مطرح‌شده در طرح اقدام ملی این بوده که علاوه برساخت واحد‌های جدید در شهرک پردیسان قم در بافت‌های فرسوده شهرهم بتوانیم واحد‌های مسکونی ساخت، بنابراین تفاهم‌نامه‌ای در استان تهیه شده مبنی بر اینکه تقریباً همه دستگاه‌های اجرایی به کمک هم آمده و در خصوص بافت فرسوده ورود پیدا کنند. این تفاهم‌نامه آماده شده و برای اجرا در دفتر وزیر است.

طی این تفاهم‌نامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم و دستگاه‌های اجرایی به‌عنوان پایلوت در منطقه خاکفرج که حدود ۶۰ هکتار و سه هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی است ورود پیدا کنند و البته به مردم در زمینه آواربرداری کمک کرده، نظام‌مهندسی هم ۵۰ درصد تخفیف بدهد، زمینی برای کسانی که در نوسازی، خانه‌هایشان تخریب می‌شود اختصاص یابد و همچنین بانک هم تسهیلات بافت فرسوده به این اشخاص اختصاص دهد.

هرچند با سکونت اتباع خارجی در این مناطق، شرایط برای انجام این کار سخت‌تر می‌شود. موانع بر سر راه بهسازی بافت‌های فرسوده فقط این نیست و عدم جذابیت برای سرمایه‌گذاران هم مشکلی به مشکلات احیای این بافت‌ها افزوده.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با بیان اینکه ۱۳۵۰ هکتار از ۱۵۸۰ هکتار بافت فرسوده، مساحتی است که می‌تواند مشوق‌هایی دریافت کند، خاطرنشان کرد: مشوق‌های بافت فرسوده پاسخگوی هزینه‌های امروز پاسخگو نیست و طبیعتاً برای سرمایه‌گذار و ساکنان همان منطقه نیز جذابیت ندارد.

غلامرضا جانقربان تصریح کرد: تا زمانی که سرمایه‌گذار سود چندبرابری بیرون از بافت فرسوده دریافت می‌کند و از طرفی می‌تواند با سهولت بیشتری کار را انجام دهد، حاضر به ورود به بافت فرسوده نیست.

وی محدودیت ارتفاع را یکی دیگر از موانع جذب سرمایه‌گذار دانست و گفت: بیشترین ارتفاع در بافت تاریخی همکف و اول و در بافت فرسوده حداکثر در بهترین شرایط ۴ طبقه است که معمولاً اتفاق نمی‌افتد و نمی‌افتد و متوسط ۹۰ درصد پروانه‌های این مناطق تا ۳ طبقه می‌توانند مشوق دریافت کنند.

مشکلات در مسیر بهسازی مناطق فرسوده کم نیست و اگر قرار باشد تسلیم این مشکلات شد، اصلا آینده خوبی در انتظار استان قم و شهروندانش نیست؛ لذا با پیدا کردن جذابیت‌های متفاوت برای جذب سرمایه‌گذار در مرمت این نواحی باید برای ساخت و ساز در این مناطق تلاش کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار