رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: همراستا با راهبرد جهش تولید و به منظور افزایش سطح تولید و اشتغال در بخش‌ کشاورزی قم، شهرک‌های گلخانه‌ای در مناطق مختلف استان ایجاد خواهد شد.
کد خبر: ۹۳۱۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹ 11 January 2021

به گزارش تابناک قم، عباس پورمیدانی بیان کرد: با ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای در مناطق مختلف استان،‌ فرصت‌های متعدد شغلی برای علاقه‌مندان به فعالیت‌های کشاورزی در محل زندگی خود فراهم می‌شود و دیگر نیازی به مهاجرت کشاورزان برای دسترسی به آب و زمین مناسب در مناطق اطراف نیست.

وی افزود: در همین رابطه شهرک تخصصی گلخانه‌ای در نزدیکی شهر قنوات قم با درنظر گرفتن زمین و چاه‌ آب مناسب ایجاد می‌شود که نقش موثری در اشتغال کشاورزان منطقه، گسترش تولید محصول و درآمد حاصل از فعالیت‌های کشاورزی در این بخش استان، خواهد داشت.

وی ادامه داد: کشت‌های گلخانه‌ای به دلیل امکان مدیریت مناسب فضا و شرایط کشت، در مقابل تنش‌های محیطی مقاوم‌تر است و به آب کمتری نیاز دارد،‌ به همین دلیل توسعه آن در قم یک ضرورت به شمار می‌آید و باید روز به روز بر وسعت گلخانه‌های استان افزوده شود.

پورمیدانی گفت: در کشت‌های گلخانه‌ای نظارت‌ مورد نیاز بر نحوه رشد گیاه در مراحل مختلف توسط کارشناسان صورت می‌گیرد،‌ بنابراین محصولات تولید شده به این روش کیفیت و استاندارد لازم را دارد و به همین دلیل با فروش مناسبی در بازار مواجه است.

وی با اشاره به ایجاد ۲۰‌ هکتار گلخانه جدید در قم طی سال جاری بیان کرد: روند گسترش گلخانه‌ها در استان با کوتاه کردن زمان صدور مجوزهای لازم و ارائه تسهیلات بانکی مورد نیاز سرعت بیشتری می‌گیرد و در راه رسیدن به این هدف، سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت اقتصادی در این بخش مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

کشاورزی در قم روند رو به گسترشی دارد و با توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، سهم این بخش مهم اقتصادی در حوزه تولید و اشتغال استان ارتقا قابل توجه‌ای خواهد یافت، همچنین فرآوری محصولات گلخانه‌ای نقش مهمی در موفقیت طرح‌های ارائه شده برای تجاری سازی فعالیت‌های بخش‌ کشاورزی قم دارد و موجب کاهش تلفات تولید و زیان‌های ناشی از آن‌ می‌شود.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم فعالیت می‌کنند که در این میان بیش از یک هزار تن خانم هستند.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار