نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم بر چاره اندیشی مدیریت استان در موضوع آلودگی هوا تأکید و اظهار کرد: زنگ خطر آلودگی هوای قم برای مسؤولان به صدا درآمده است.
کد خبر: ۹۳۱۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱ 11 January 2021

به گزارش تابناک قم، حسن بختیاری که در نشست امروز شورای اسلامی شهر قم سخن می گفت با بیان این که قم در هفته گذشته و در موضوع آلودگی هوا در رتبه نخست و یا دوم کشوری جا داشت اظهار کرد: مدیریت استان باید در این زمینه و به صورت جامع چاره اندیشی کند.

وی اضافه کرد: بدیهی است اگر به این مسئله توجه نشود، این موضوع به یک معضل اساسی تبدیل خواهد شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: آلودگی هوای قم در سال های نه چندان دور جدی گرفته نمی شد و البته گاهی فقط ریزگردها سبب این آلودگی بودند، اما امروزه شاهد این هستیم که آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی، آثار مخرّب مضاعفی برای همشهریان و بویژه در فصل سرما و در زمان پدیده وارونگی هوا ایجاد کرده است.

بختیاری ادامه داد: باید بدانیم بیشتر عوارض آلودگی هوا در بلندمدت خود را نشان می دهد و مانند پدیده ای مثل بیماری کرونا نیست که فقط در چند روز محدود بروز و ظهور داشته باشد.

وی با تاکید بر این که افزایش بیماری های تنفسی در روزهای اخیر در قم ناشی از همین آلودگی هواست بیان کرد: خوشبختانه امروز در کشور قانون هوای پاک را در اختیار داریم که جامعیتی نسبی دارد و وظایف بخش های مختلف مانند صنایع و حمل و نقل در آن دیده شده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همچنین گفت: متأسفانه همچنان برخی مقاومت ها در برابر این قانون دیده می شود.

بختیاری با ضروری خواندن شناسایی منابع تولید آلودگی هوا در قم اذعان کرد: البته این نکته به آن معنا نیست که منابع آلودگی هوا در قم شناخته شده نباشند، بلکه می توان به صورت مشخص از نیروگاه قم به عنوان مهم ترین منبع آلودگی هوا بویژه برای منطقه پردیسان نام بُرد.

وی افزود: انتظار این است که برنامه ریزی لازم برای تقویت سیستم گازرسانی به نیروگاه انجام شود تا مصرف بیشتر سوخت در فصل زمستان و توسط مردم، به ضرورت استفاده از مازوت و مانند آن منجر نشود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم منبع دیگر آلودگی هوا را در استان، خودروها دانست که حدود 40 درصد آلودگی کلانشهرها را سبب می شوند.

وی در این باره توضیح داد: البته بخشی از موضوع خودروها به مجموعه مدیریت شهری و برخی تصمیمات کلان بر می گردد و بایستی به سمت طرح های ترافیکی مانند طرح تردد خودروها به صورت زوج و فرد حرکت کنیم.

بختیاری با مهم خواندن مبحث معاینه فنی خودروها تصریح کرد: نکته دیگر این است که آلوده  کردن هوا توسط خودروهای قدیمی و فرسوده، همچنان در قم به عنوان یک تخلّف شناخته نمی شود، به بیان دیگر شاهد تردد خودروهای قدیمی و فرسوده و حتی خودروهای سنگین در شهر هستیم که آلودگی واضح دارند، اما إعمال قانون نمی شوند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر منبع دیگر آلودگی هوای قم را وجود بیش از 300 هزار موتورسیکلت در استان عنوان کرد و گفت: البته مدیریت شهری تلاش هایی در موضوع ترددها داشته که وارد کردن اتوبوس های جدید به سیستم حمل و نقل عمومی یکی از همین اقدامات است، اما تردیدی نیست که انتظار بیشتری در این زمینه وجود دارد.

وی از مجموعه شهرداری خواست تا با سالم سازی خودروهای بخش موتوری خود، نقش مهم مدیریت شهری را در این موضوع ایفا کند.

بختیاری سپس شهرک های صنعتی استان را از دیگر کانون های آلودگی هوا خواند و ابراز امیدواری کرد که مجموعه مدیریت استان با توجه به صدا درآمدن زنگ خطر در این موضوع، به قانون هوای پاک به شکل جدی توجه کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار