مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قم گفت: نیروگاه حرارتی به تنهایی ۲.۵ برابر شهر قم نفت گاز می‌سوزاند و این امر باعث افزایش آلودگی هوا در قم می‌شود.
کد خبر: ۹۳۱۸۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰ 13 January 2021

به گزارش تابناک قم، سید محمود طاهری در جلسه کارگروه آلودگی هوای استان قم با بیان اینکه همه سوخت تحویل شده به نیروگاه حرارتی قم بر اساس برنامه ریزی های ملی است، گفت: این نیروگاه مازوت سوز نیست و حدود ۲۰ درصد سوخت تحویلی به آن یورو ۴ بوده است.

مصرف روزانه نفت گاز در نیروگاه حرارتی قم را ۲.۵ برابر مصرف نفت گاز در استان قم دانست و گفت: مصرف این میزان سوخت در یک نقطه متمرکز، قطعا به ایجاد آلودگی هوا منجر خواهد شد و باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

وی همچنین اظهار داشت: شرایط توزیع بنزین و نفت گاز یورو چهار در استان قم نسبت به سال گذشته روند بسیار مثبتی داشته و از ۲۰ درصد به بیش از ۷۰ درصد رسیده است، اما اختصاص میزان بیشتر سوخت یورو چهار نیازمند مکاتبات و پیگیری است.

مدیرعامل شرکت گاز استان قم نیز در این نشست گفت: بر اساس گفته مسوولان، این نیروگاه حرارتی برق در هنگام کمبود گاز، می‌تواند کاهش فعالیت جدی داشته و نقش کمتری در آلودگی هوای شهر قم داشته باشد.

علیرضا نصیری افزود: گازرسانی به نیروگاه های حرارتی در فصول سرد سال به دلیل نیاز جدی در بخش خانگی کاهش می یابد، اما در همین شرایط مقدار گاز مناسبی در اختیار نیروگاه سیکل ترکیبی قم قرار گرفته است.

وی با اشاره به عدم استفاده از مازوت در نیروگاه حرارتی قم، خاطرنشان کرد: این نیروگاه در شرایط کمبود گاز، از سوخت نفت گاز استفاده می کند، اما مقدار تخصیص یافته نفت گاز را باید مدیریت می کردند تا فعالیت خود را با کاهش ظرفیت ادامه می دادند.

مدیرعامل شرکت گاز استان قم همچنین از عدم همکاری واحدهای صنعتی در محورهای جاده کاشان، کوه سفید و رحمت آباد در استفاده از سوخت گاز خبر داد و گفت: برخی واحدهای صنعتی در این محورها برای آنکه سهمیه سوخت مایع آنها قطع نشود، با ما همکاری نمی کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۷ جایگاه CNG در استان قم فعالیت می کنند، آمادگی شرکت گاز برای توسعه این جایگاه ها را مورد توجه قرار داد و گفت: در راستای ایجاد صرفه جویی مصرف انرژی در حوزه مصرف گاز شهری، موتورخانه های واحدهای مسکونی و تجاری بدون هزینه اصلاح و بهینه سازی می شوند.

 

 بهمن ماه کم بارانی در راه است

مدیرکل هواشناسی استان قم نیز در این جلسه با بیان اینکه امیدواریم از اوایل هفته آینده با وزش باد شاهد کاهش غلظت آلاینده های جوی در این کلانشهر باشیم، خاطرنشان کرد: در هفته آینده بارش های اندکی در استان قم انجام می شود و در مجموع بهمن ماه کم بارانی را خواهیم داشت.

مهران حیدری بنی با ابراز امیدواری برای بهتر شدن وضعیت بارش با تغییر شرایط جوی در اسفندماه، تصریح کرد: افزایش تعداد ایستگاه های سنجش آلودگی هوا برای مدیریت و برنامه ریزی هرچه بهتر برای مقابله با آلودگی هوا بسیار مهم و مؤثر است.

کارگروه آلودگی هوا با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاههای اجرایی ذیربط در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد.

در روزهای گذشته با بروز پدیده وارونگی دما و غلظت آلاینده های جوی، هوای شهر قم در وضعیت ناسالم برای گروههای حساس و عموم مردم قرار داشته است.

از روز ۲۶ دی ماه لغایت ۲ بهمن ماه سال جاری به عنوان هفته هوای پاک نامگذاری شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار