تامین روشنایی راه‌های مواصلاتی پرتردد نقش بسیار موثری در افزایش ایمنی جاده‌ها و کاهش تصادفات بین شهری خواهد داشت و این در حالی است که محور قم – قنوات با وجود حجم ترافیکی قابل توجه هنوز در زمینه تامین روشنایی با مشکلات مختلفی روبه رو است.
کد خبر: ۹۳۱۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳ 13 January 2021

به گزارش تابناک قم، امروزه با توجه به افزایش چشمگیر تعداد خودرو‌ها در جاده‌ها به ویژه مسیر‌های ارتباطی مرکز استان و بخش‌های اطراف، روشنایی کافی راه‌ها در کنار تعریض جاده‌ها می‌تواند عامل مهمی در جلوگیری از وقوع تصادفات و فرو غلتیدن جان انسان‌ها در تاریکی مرگ شود.

راه‌ها یکی از زیرساخت‌های مهم در توسعه کشور محسوب شده و افزایش ایمنی جاده‌ها از تردد سهل‌تر و امن‌تر در مسیر‌ها حاصل می‌شود و اگر چه گفته می‌شود سهم راه‌ها در تصادفات رانندگی فقط سه درصد است، اما با این وجود، رعایت استاندارد‌ها می‌تواند کمک شایانی در کاهش تصادفات داشته باشد.

آسفالت مناسب، عرض کافی جاده و نیز نصب علائم هشدار دهنده از جمله مولفه‌های استاندارد بودن راه هاست، ولی سئوال تامل برانگیز اینجاست که چرا روشنایی جاده‌ها جزء مولفه‌های استاندارد و ایمنی آن‌ها محسوب نمی‌شود؟

با توجه به تلاش‌های مسؤولان در پی حل مشکلات بخش مرکزی استان قم، ولی همچنان خاموشی‌های مقطعی و عدم آسفالت مناسب، تردد در مسیر قم - قنوات را با مشکلاتی مواجه ساخته و موجبات نارضایتی اهالی این بخش را فراهم کرده است.

شهرداری قنوات به تعهدات عمل کرد

رضا شکاری شهردار شهر قنوات در این خصوص اظهار کرد: خاموشی جاده قم - قنوات حدفاصل مرکز تعویض پلاک تا زیرگذر امیر کبیر زیرپوشش شهرداری قم بوده و خدمات دهی در این محدوده از عهده شهرداری قنوات خارج است و از خاموشی به وجود آمده از حدفاصل تابلوی تمثال شهدا در روستای مبارک آباد تا شهر قنوات که به طول تقریبی ۱۵۰۰ متر است، فقط بخشی از آن به مسافت ۴۰۰ متر در محدوده شهرداری شهر قنوات قرار دارد.

وی اضافه کرد: طی جلسه‌ای که در سال گذشته با اداره راهداری برگزار شد توافقاتی مبنی بر تقسیم وظایف رسیدگی به این مسیر صورت پذیرفت و شهرداری به تمام تعهدات خود عمل کرد که امسال شاهد نتایج آن هستیم.

شکاری افزود: اطلاع داریم که اداره راهداری برای رسیدگی به مسیر مورد تعهد خود مناقصه هم برگزار کرده است، اما بدلیل تغییر ناگهانی قیمت‌ها و بالارفتن بیش از حد هزینه‌ها با انصراف پیمانکار‌ها مواجه شدند ولی اداره راهداری طی جلسه‌ای موظف شد در سال جاری این مهم را عملی کند.

شهردار قنوات در ادامه گفت: با وجود اینکه روشنایی این محدوده جزء وظایف ما نیست، ولی چنانچه اداره راهداری نیاز به کمک داشته باشد، مجموعه‌ ما آمادگی دارد از این ۱۱۰۰ متر، حدودا ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر را بر عهده بگیرد تا شاهد بهبود در کیفیت مسیر رفت و آمد شهروندان عزیز باشیم.

سید حسن حسینی رئیس شورای شهر قنوات نیز در این خصوص تصریح کرد: رسیدگی به وضعیت روشنایی مسیر قم-قنوات از مرکز تعویض پلاک تا زیر گذر امیرکبیر در حیطه وظایف شهرداری شهر قم است که ممکن است با توجه به تنگنا‌های اقتصادی از اولویت‌های کاری این شهرداری خارج شده باشد.

قول مساعد شهردار منطقه 5 قم

وی از برگزاری جلسه با اقبالیان شهردار منطقه ۵ و قول مساعدت وی برای رسیدگی به وضعیت مسیر قم-قنوات خبر داد و افزود: ما هم اعلام آمادگی کردیم که در صورت نیاز ماشین آلات خود را در اختیارشان قرار بدهیم و انجام این طرح عزم و اراده جدی شهرداری قم و شرکت برق استان قم را می‌طلبد.

وی در ادامه گفت: یکی از مصوبات استانداری قم ایجاد روشنایی از روستای مبارک آباد تا محدوده خدماتی شهر قنوات است که رئیس شورای شهر قنوات تاکنون انجام نشده و در آخرین جلسه با راهداری، باز هم شورای شهر قنوات پیش قدم شده و از راهداری خواسته شد که ۷۵۰ متر از این مسیر را ترمیم کرده و مابقی را هم شورای شهر انجام دهد و حاضر هستیم علاوه بر ۳۵۰ متر مسیر بازسازی شده، ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر دیگر این مسیر را هم بعهده بگیریم.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: مقرر شده مدیریت شهری این طرح را انجام دهد، هر چند که در حریم بوده و مجوز خاص خودش را باید داشته باشد، ولی ما این قول را به مردم می‌دهیم که تا پایان امسال و یا شاید هم زودتر بحث روشنایی مسیر انجام شود و مابقی هم بعهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بوده که متعهد شده اند تا سال آینده این مشکل را حل کنند.

محور قم-قنوات تحت تضمین شرکت پیمانکاری است

اکبر نوروزپور معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قم در خصوص وضعیت تامین روشنایی این مسیر گفت: محور قم-قنوات تحت تضمین شرکت پیمانکاری است که طرف قرارداد با اداره راه و شهرسازی بوده و باید این شرکت برای تحویل قطعی پروژه‌ ای که انجام داده اقدام کند.

وی ادامه داد: دوره تضمین به این صورت است که هر پروژه‌ای که اجرا می‌شود یک دوره‌ تضمینی دارد و شرکت پیمانکار موظف است تا پایان دوره تضمین پروژه را حفظ کند، پروژه باید با حداقل سرویس تحویل راهداری بشود که هنوز تحویل داده نشده است.

نوروزپور خاطرنشان کرد: پیمانکار این پروژه در اداره راه و شهرسازی دوره تضمین ۵ ساله داشته و اداره مذکور باید در این مدت پیگیری‌های لازم را در خصوص رفع نواقص موجود توسط پیمانکار به عمل می‌آورده، ولی متاسفانه پیمانکار این طرح به تعهدات خود عمل نکرده است.

وی با اعلام اتمام دوره تضمین این طرح طی ۴ تا ۵ ماه آینده افزود: متأسفانه با وجود خرابی‌های موجود و با توجه به دوره تضمین ما نمی‌توانیم هیچ کاری انجام دهیم چرا که پروژه هنوز در دست اداره راه و شهرسازی است، ولی ما همچنان در حال برآورد هزینه و مکاتبه هستیم و امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم و این پروژه تحویل اداره راهداری بشود.

وی در رابطه با روشنایی جاده قم-قنوات اظهار کرد: تامین اعتبار لازم و صدور مجوز بازسازی در این خصوص صادر نشده است، ولی می‌توانیم تامین روشنایی نقطه‌ای را در برنامه کاری خود قرار دهیم که شامل محل تقاطع‌ها و محل راه‌های دسترسی است و با توجه به آیین نامه ایمنی راه ها، روشنایی محور جزء الزامات ایمنی نیست و ردیف اعتباری در خصوص روشنایی طولی نداریم، ولی با توجه به مصوبه شورای استانی، باید پیگیری کرد تا شاید از طریق منابع استانی تامین شود.

نوروزپور افزود: در برنامه کاری ما در خصوص محور روستای اسلام آباد پروژه‌ روکش حفاظتی به نام چیپسی و به طول ۲ کیلومتر اجرا می شود که کار نوینی است و در سطح استان در حال اجرا بوده و سطح سرویس مناسبی ایجاد می‌کند و همچنین در خصوص جاده حاجی آباد آقا که نیاز به آسفالت گرم دارد، به دلیل محدودیت‌های ما در استفاده از آسفالت گرم در مسیر‌های روستایی فعلا به لکه گیری این جاده بسنده شده، ولی روکش کامل این مسیر نیز جزء برنامه‌های کاری ما در سال ۱۴۰۰ است.

رسیدگی به وضعیت راه‌های مواصلاتی و بازسازی مداوم آن‌ها به منظور سهولت تردد مسافرین از مصادیق برجسته تکریم مردم هر منطقه محسوب شده و علاوه بر ایجاد آرامش روانی و از بین بردن دغدغه‌های ناشی از عدم ایمنی مسیر‌ها موجب کاهش قابل توجه سوانح رانندگی و به تبع آن کاهش تلفات و خسارات جانی و مالی را در پی خواهد داشت و خدماتی همانند تامین روشنایی جاده‌ها چنانچه باعث کاستن خطرات ناشی از رانندگی شود، می‌تواند جزء شاخصه‌های ایمنی آن جاده‌ها قرار گیرد؛ انتظار مردم از دستگاه‌های اجرایی این است که ضمن هم افزایی و بهره مندی از ظرفیت‌های یکدیگر، با عزم و اراده جدی در مسیر خدمت رسانی مطلوب به مردم و رفع مشکلات قدم بردارند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار