تغییر رنگ شهر قم از زرد به آبی حاصل اعمال محدودیت‌های شدید و تحمل موج‌های خطرناک و سخت بود.
کد خبر: ۹۳۲۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵ 16 January 2021

به گزارش تابناک قم، بعد از 10 ماه تحمل سختی مدل‌های مختلف ویروس که یکی بعد از دیگری در قالب موج‌های تازه‌ای از بیماری در قم اکنون شهر قم به سمت رنگ آبی و در کمال آرامش به سر می‌برد اما آرامشی از نوع شکننده‌ای که ممکن است هرلحظه‌ای با یک عادی انگاری و سهل‌انگاری از سوی مردم دوباره شاهد آژیر خطر قرمز باشیم.

قم نخستین استانی بود که ویروس کرونا را در کشور کشف کرد و درحالی‌که ویروس به سمت یک‌سالگی خود پیش می‌رود قم را با موج‌سواری‌های خود دست‌خوش حوادث زیادی کرد این استان 3 موج را تجربه کرد که هرکدام تجربه تلخی برای مردم و مسئولان قمی را برای خود به یادگار گذاشت.

موج اول هرچند تلخ‌تر بود اول به لحاظ خطرناک بودن از موج دوم و سوم کم‌تر بود قمی‌ها در 3 ماه گذشته تجربه یک موج خطرناک و طولانی از موج ویروس کرونا را پشت سر گذاشتند که باوجود خطرناک بودن آن و افزایش جهش آن مرگ‌ومیرهای بسیاری به دنبال داشت بیمارستان‌های قم و کشور را دوباره با ورود بیماران کرونایی و وخیم شلوغ کرد آمار مرگ‌ومیرها تا مرز 4 رقمی پیش رفت درهر شبانه‌روز درهر 6 دقیقه، یک ایرانی قربانی کرونا می‌شد و به عبارتی تلخ  یعنی در هرروز به‌اندازه سقوط یک هواپیمای مسافربری تلفات ناشی از کرونا داشتیم.

تا جایی که اوایل آذرماه اعمال محدودیت‌ها از سوی ستاد مقابله با کرونا بر اصناف پرخطر صورت گرفت و بر ترددهای درون‌شهری و برون‌شهری هم نظارت‌های شدیدی شد در همین روزها بود که طرحی مزین به شهید قاسم سلیمانی باهدف ره‌گیری و شناسایی بیماران به‌طور هوشمند در سراسر کشور اجرا شد.

در استان قم این طرح را به 5 منطقه و 104 محله تقسیم می‌کرد و بیماران کرونایی را در همان ابتدای مسیر در خانه و محله ره‌گیری می‌کرد و باوجود گرفتن تست‌های سریع بیماران در خانه شناسایی و قرنطینه می‌شدند این طرح باگذشت تنها دو هفته از اجرا آثار و برکاتی را به همراه داشت از آن‌سو هم اصنافی که  تحریم و کرونا هر دو به کاسبی آن‌ها آسیب‌زده بود در اعمال محدودیت‌ها مشارکت جدی داشتند.

لذا موج خطرناک سوم هم با مدیریت و هم‌دلی بین مردم و کادر درمانی و مسئولان مدیریت شد و رفته‌رفته آمار مرگ‌ومیر در شهر قم کاهش و بین صفرتا 2 نفر تاکنون ثابت مانده است آمار بستری‌ها هم کاهش‌یافته اما آنچه مورد نگرانی مسئولان و دست‌اندرکاران بهداشت است بازگشت عادی انگاری‌ها است که خطر و ضربه آن می‌تواند از خود ویروس هم خطرناک‌تر باشد .

اکنون‌که بازگشایی‌های صورت گرفته و برداشتن محدودیت‌ها ویروس جدید دیگری به نام ویروس انگلیسی ابراز وجود کرده است مسئولان سلامت و بهداشتی استان را بیشتر نگران کرده است هرچند قم در وضعیت آرام و آبی است اما همچنان در حالت شکننده قرار دارد برخی آمارهای مراجعات به مطب‌های پزشکان در قم حاکی این امر دارد که بیماران کرونایی در حال افزایش هستند.

نگرانی مسئولان قمی از عادی انگاری

معاون امور بهداشتی استان قم می‌گوید: زمزمه ورود ویروس انگلیسی به کشور وجود دارد ویروسی که میزان سرایت آن 50 برابر بیشتر از ویروس کنونی است و می‌تواند کودکان و سالمندان را درگیر خود کند این در حالی است که نگرانی ما با کاهش محدودیت‌ها و بازگشت عادی انگاری‌ها بیشتر می‌شود.

سیامک محبی می‌افزاید: اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی برای مرکز بهداشت اولویت یک می‌باشد تا مانع ورود پیک بعدی در استان باشیم در این طرح 31 تیم ره‌گیری در این طرح مشارکت دارند که 7 هزار و40 نفرعضوهستند تاکنون 2 هزار و 11 نفر به مراکز سرپایی ارجاع شدند.

افزایش دوباره آمار بستری‌ها

رئیس مرکز بهداشت استان قم بیان کرد: ما نگران عادی انگاری و ساده‌انگاری‌های مردم هستیم و پیش‌بینی ورود پیک بعدی راداریم که به دنبال آن آمار بستری‌ها هم دوباره افزایش یابد در مجتمع‌های تجاری ازدحام جمعیت زیاد شده و با کاهش محدودیت‌ها این آمارها بیشتر خواهد شد.

محبی عنوان کرد: درراه آهن ما فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود هم‌چنین در آرامستان ها با مراسم شلوغی روبرو هستیم که وضعیت را نگران‌کننده کرده است قرار بود برای افرادی که مشکوک به بیماری کرونا هستند بلیطی صادر نشود ولی کارت ملی دو نفر مشکوک به کرونا مشخص‌شده است.

به گفته وی، ورود ویروس و موج جدید در بهمن‌ماه مخاطراتی به همراه دارد چراکه با اوج سرما ویروس آنفولانزا را هم به همراه خواهد داشت افزایش مراجعات به مطب‌های پزشکان در قم حامی این پیام است که آمار بیماران کرونایی در قم در حال افزایش است.

محبی گفت: میزان زدن ماسک بین مردم؛ شاغلین وادارات هم تا حدودی کاهش‌یافته است به دنبال بهبود شرایط بعد ازهر موجی عادی انگاری‌ها و ساده‌انگاری‌ها هشدار دهند است.

در جلسه این هفته ستاد استانی مقابله با کرونا دست‌اندرکاران آموزش‌وپرورش از بازگشایی محدود مدارس در بهمن‌ماه خبر می‌دهند بازگشایی که مخالفت مرکز بهداشت را به همراه داشته و بهانه نهاد تعلیم و تربیت استان افت 30 درصدی دانش آموزان قمی با تدریس مجازی است.

در این جلسه هم‌چنین از مشکلات دیگری که گریبان شهروندان قمی را گرفته هم بحث شد آن‌هم قطعی برق بدون اطلاع قبلی از سوی شرکت توزیع برق بود که درنهایت مشخص شد طبق دستور باید این شرکت به خاطر تأمین سوخت نیروگاه‌های برق این قطعی و خاموشی را باید اعمال کند خاموشی‌هایی که آسیب‌هایی به وسایل برقی و حتی برخی مشاغل در کنار ویروس کرونا به مردم وارد کرده است.

بیماران در همه بخش‌ها و روستاهای استان در طرح شهید سلیمانی ره‌گیری می‌شوند

فرماندار قم  با اشاره به آخرین وضعیت طرح شهید قاسم سلیمانی در قم گفت: این طرح در 108  محله اجرا و مورد  پایش کرونایی است، مردم با رعایت مسائل بهداشتی ادامه‌دهنده کاهش آمار بیماری در استان باشند ما بر جزییات این طرح تسلط کامل داریم و طرح شهید قاسم سلیمانی در همه بخش‌ها و روستاهای قم اجرا می‌شود.

مرتضی حیدری افزود: اکنون‌که شیوع کرونا در استان روند نزولی یافته از مردم هم خواهش داریم به دستورات بهداشتی بیشتر متکی باشند تا شاهد ریشه‌کنی کامل این ویروس در استان قم باشیم .

عادی انگاری ممکن است دوباره ما را گرفتار موج جدید کند

استاندار قم با اشاره به سیر نزولی آمار مرگ‌ومیر وبستری ها در قم گفت: این‌که امروز ما در رده سیم کشور درزمینهٔ ابتلا به بیماری هستیم خوشحال‌کننده است اما این امر تنها باتحمل یک موج خطرناک و طولانی پیش‌آمده است و هرگونه عادی انگاری ممکن است دوباره مارا در دام موج جدیدی بیندازد.

بهرام سرمست افزود: اتکای ما در بازگشایی مدارس و حدومرز آن تصمیم مسئولان بهداشتی است و هر تصمیمی که آن‌ها بگیرند ما اجرا می‌کنیم باید نگرانی‌های دانشگاه علوم پزشکی از عادی پنداری کرونا را کم‌ارزش جلوه دهیم؛ و چه‌بسا عادی انگاری این ویروس در فصل تابستان صدمات جبران‌ناپذیری به استان وارد کرد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار