هشدار به همشهریان قمی
وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان قم از وضعیت قرمز به نارنجی، از نارنجی به زرد و از زرد به آبی تغییر کرده است. اما افزایش مراجعین قمی به مراکز بهداشت در روز‌های اخیر، نگرانی‌هایی را به وجود آورده است که قطعا ناشی از توجه مردم به اوضاع آبی و بی توجهی به ریشه کن نشدن ویروس و عدم رعایت است.
کد خبر: ۹۳۴۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۱ 24 January 2021

به گزارش تابناک قم، مهرماه ۹۹ بود که قرنطینه‌ها برای بار دوم به صورت جدی اعمال شد و قصه فروردین ۹۹ دوباره در سراسر ایران رخ داد. استرس یلدا و شب نشینی ها، مسئولین و شهروندان با وجدان را فرا گرفته بود، محدودیت‌های تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد ادامه داشت تا اینکه رعایت‌ها، ماسک زدن‌ها، تعطیلی مغازه ها، محدودیت‌های رفت و آمد‌ها اثر کرد و اوضاع قرمز شهر قم با آمار تکان‌دهنده دویست و خورده‌ای از دست رفته در روز به وضعیت زرد رسید به گونه‌ای که مدتی پس از شب یلدا آمار هیچ کشته‌ای در شهر مقدس قم ثبت نشد.

شادی و شعف قمی‌ها را فرا گرفته بود و نگرانی جایش را به خوشحالی داده بود. البته این آمار و این وضعیت زرد به معنی رفع محدودیت‌های و پایان رعایت موارد بهداشتی نبود، چرا که هنوز نه واکسنی ساخته شده بود و نه جهان از شر کرونا در امان بودند. اما انگار این شادی برای قمی ها، برای سلامت و زندگیشان مضر است. بی توجهی به وجود کرونا و نگاه به وضعیت زرد انگار باعث کاهش رعایت شد و این مسئله‌ای نگران کننده است.

با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان قم از ۱۵ آذر از وضعیت قرمز به نارنجی، در ۶ دی از نارنجی به زرد و در ۲۰ دی‌ماه جاری از زرد به آبی تغییر کرده است و به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، خوشبختانه، باردیگر تعداد فوتی‌های کرونا در استان قم صفر شده است.

خوشبختانه روند نزولی کرونا در قم همچنان ادامه دارد و پذیرش اورژانس و همچنین بستری‌های کرونایی در استان رو به کاهش است، تعداد جانباختگان مشکوک و قطعی کرونا در هفته قبل نسبت به دو هفته قبل کاهش داشته است؛ اما افزایش مراجعین قمی به مراکز بهداشت در روز‌های اخیر، نگرانی‌هایی را به وجود آورده است که قطعا ناشی از توجه مردم به اوضاع آبی و بی توجهی به ریشه کن نشدن ویروس و عدم رعایت است.

رییس مرکز بهداشت قم در خصوص آمار کرونایی‌ها در استان قم بیان کرد: تعداد نمونه گیری‌های هفته گذشته در استان، ۹۳۹ مورد بوده است که از این تعداد، ۷۴۷ مورد در مراکز بهداشتی و بقیه نیز در بیمارستان‌ها انجام شده است که از این تعداد ۷ درصد کرونا مثبت بوده‌اند.

سیامک محبی، تصریح کرد: مراکز شماره گذاری خودرو، پایانه‌های مسافربری درون و برون شهری، مساجد، نانوایی ها، کافی نت ها، اغذیه فروشی‌ها و مطب‌ها از جمله مواردی هستند که نمرات نظارتی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در آن‌ها کمتر از ۷۵ بوده است.

وی خاطر نشان کرد: متوسط استفاده مردم از ماسک در اماکن عمومی از ۷۸ درصد به ۷۶ درصد کاهش داشته است، در عین حال که متوسط استفاده مردم قم از ماسک در وسائل نقلیه عمومی نیز ۶۶ درصد است.

تردیدی نیست که ادامه این روند در بین شهروندان دوباره وضعیت را به قرمز برمیگرداند. قطعا وقتی شادی ایجاد میشود تمام تلاش خود را میکنیم آن شادی را حفظ کنیم؛ اکنون برای حفظ وضعیت آبی کرونا در قم، نیازمند ادامه رعایت موارد بهداشتی هستیم.

لازم به ذکر است همشهریان قمی در صورت مشاهده هر گونه علامتی در رابطه با ویروس کرونا در خود و افراد خانواده، می‌توانند به مرکز‌های جامع سلامت امام حسن عسکری (ع) در شهرک امام حسن عسکری (ع)، امام خمینی (ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی (ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات رایگان دریافت کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار