ساختمان‌هایی با نمای رومی و یونانی و اروپایی، المان‌های بی معنی و پرهزینه زیبنده شهر مقدس قم نیست و این شهر باید به گونه‌ای از کوچه و پس کوچه هایش نور تاریخ پرشکوه و هویت اسلامی و ایرانیش بیرون بزند که تمام گردشگران نداسته متوجه شوند وارد حریم قم شده‌اند.
کد خبر: ۹۳۴۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۶ 25 January 2021

به گزارش تابناک قم، قم یکی از مهمترین شهر‌های اسلامی ایران و جهان است و با وجود بارگاه مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران و بنا‌های تاریخی و امامزاده‌ها و مدارس علمیه اسلامی یکی از شهر‌های گردشگری و علوم اسلامی ایران هم محسوب میشود، همچنین جغرافیای این شهر و مسیر ارتباطی به چندین شهر مختلف کشور از دیگر دلایل اهمیت استان قم است.

حال این استان برای خودش در تمام عرصه‌های تاریخ از جنگ و انقلاب گرفته تا هزاران سال پیش و سفر حضرت معصومه (س) قصه‌هایی دارد که تمام این قصه‌ها تاریخ و فرهنگ و هویت این استان را رقم میزند؛ هویتی عجین شده با شهادت و اسلام، فرهنگ ناب ایرانی آمیخته به اسلامی.

هویت هم در اصل شناسنامه‌ای است که معرف هر کس و هرچیزیست و اگر از دست رود در اصل تمام شخصیت فرد یا محیط از بین رفته‌است.

استان قم حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار جمعیت و سالانه حدود ۲۰ میلیون نفر گردشگر دارد که تمام این گردشگران، تمام کودکان و نوجوانان و جوانان قمی بایستی با هویت محل زندگیشان آشنا باشند آن را مقدس بشمرند و چیزی که در این مسیر به ما کمک میکند، جدا از آموزش فرهنگسازی، ظاهر شهر است.

ساختمان‌هایی با نمای رومی و یونانی و اروپایی، المان‌های بی معنی و پرهزینه زیبنده شهر مقدس قم نیست و این شهر باید به گونه‌ای از کوچه و پس کوچه هایش نور تاریخ پرشکوه و هویت اسلامی و ایرانیش بیرون بزند که تمام گردشگران نداسته متوجه شوند وارد حریم قم شده‌اند و تمام جوانان قمی رگ و ریشه‌شان را مدام در سطح شهر ببینند.

مسئله زیباسازی شهر به تناسب هویت اسلامی، در جهان امروز و جنگ‌های فکری و تفکرات غرب زده به گونه‌ای مورد اهمیت است که بایستی جریان هوشمند سازی شهر را در مسیر هویت شهری پیش ببریم و مبادا طی هوشمند سازی شهری هویت قم را گم کنیم.

آیت الله محسن اراکی در این خصوص بیان کرد: قم با همه جای دنیا متفاوت است و باید کاری برای آن انجام شود تا پایه یک شهر اسلامی ریخته شده و به سمت شهر هوشمند اسلامی حرکت کند.

وی تاکید کرد: در قم باید با کمک یک مدیر دغدغه‌مند در یکی از شهرک‌ها به‌صورت پایلوت شهر اسلامی طراحی‌شده و به‌مرور زمان طراحی محله‌ها تغییر کند.

عضو خبرگان رهبری گفت: طلبه و نخبگان زیادی در حوزه شهرسازی اسلامی ورود کرده و می‌توانند با همکاری با شهرداری رسیدن به این هدف را تسریع کرده و روح اسلام را در شهر بدمند.

نشان دادن هویت اسلامی شهر قم به این معنا نیست که در سطح شهر صدای قرآن بلند باشد بلکه با توجه به معماری‌های بسیار زیبای ایرانی و اسلامی و طرح‌های متنوع مرتبط با هویت قم برای المان‌ها، چه احتیاجی به تقلید از غرب؟ قطعا با توجه به این مسئله استان قم بیش از پیش رنگ خدا را به خود میگیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار