کد خبر: ۹۳۶۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۸ 30 January 2021

چنانچه بیانات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب در طول سال های دهه ۹۰ را مورد توجه و تجزیه و تحلیل قرار دهیم، به صراحت اذعان خواهیم کرد که یکی از کلیدواژه های جدی حضرت آقا ناظر به اهمیت و ضرورت جریان سازی در فعالیت های فرهنگی است و این که جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در عین اهتمام نسبت به کادرسازی و تربیت نیرو، از تولید محتوای قوی و جذاب برای انبوه مخاطبان غافل نشود.

سکاندار حکیم انقلاب، اسفندماه سال ۹۵ فرمودند: "...در فرهنگ هم -مثل مسائل اقتصادی- اگر تولید نکردیم، به واردات احتیاج پیدا میکنیم. مثل مسائل اقتصادی است که شما اگر چنانچه تولید داخلی نداشته باشید، واردات می‌آید جای تولید داخلی را میگیرد. وقتی واردات آمد جایگزین شد، نتیجه این می شود که بعد تولید داخلی هم دیگر نمی تواند کمر راست کند؛ یکی از مشکلات امروز ما همین است: واردات فراوان -شاید تا حدود زیادی بی‌حساب‌وکتاب- در بخش های مختلف، در مقابلش تولید ناقص؛ فرهنگ هم همین‌جور است. اگر شما تولید فرهنگی نکردید، واردات فرهنگی -چه به صورت رسمی، چه به صورت قاچاق- وارد کشور می شوند. الان واردات فرهنگی زیاد است؛ بنده در این زمینه اطّلاعات فراوانی دارم و به مسئولین هم گاهی هشدار می دهیم"

ایشان آذرماه سال ۹۵ همچنین نکته بسیار مهمی را در این باره مورد توجه قرار داده و گفتند: "ما فقط دلمان به این خوش نباشد که حالا کتابی را تولید کردیم؛ البتّه بلاشک تولید کتاب یا تولید فیلم و تولید هنری مهم است؛ منتها در کنار این، پیدا کردن مخاطب یا به یک معنا تولید مخاطب [هم] مهم است. "

با توجه به این که در آستانه دهه مبارک فجر قرار داریم و چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می گیریم، به نظر می رسد که ارزیابی ضعف و قوت های جبهه فرهنگی انقلاب یکی از ضروری ترین مسایل باشد که به یُمن این ایام خاطره انگیز می بایست در این زمینه ها بیشتر غور و بررسی داشته باشیم.

در این که با وجود کارهای خوب صورت گرفته، متأسفانه گاهی اوقات، در عرصه فعالیت های فرهنگی، سستی و کاهلی از خود نشان می دهیم، شکی نیست، منتهای مراتب آن چه مهم است این که می بایست ضمن پرهیز از کارهای بی برنامه و دفعی و کلیشه شده و کم اثر، به سمت برنامه ریزی و انسجام و نیز اهتمام مستمر در عرصه انجام فعالیت های جبهه ای و تشکیلاتی و قوی حرکت کنیم، چه آن که مقام معظم رهبری نیز در طول سال های اخیر، بارها همین موارد را از جوانان مؤمن و انقلابی و تشکل ها و نهادهای دلسوز مطالبه کرده اند و مع الاسف، خیلی از اوقات، ما در عمل آن طور که باید و شاید به کلام ولایت در این زمینه ها لبیک نگفته ایم.

به هر حال وقتی به تعبیر رهبر و مقتدایمان، "فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است" و تلاش فرهنگی پُرحجم‌تر و مؤثرتر از تلاش های سیاسی و امنیتی است، لذا تقویت جبهه فرهنگی انقلاب در سایه اصلاح نواقص و رفع ایرادها و نقاط ضعف در این خصوص، یک تکلیف اساسی برعهده ماست؛ تکلیفی که برای اَدای آن، نیازمند اخلاص، اعتقاد راسخ به فعالیت فرهنگی، مجاهدت خستگی ناپذیر در این راستا و البته تمرین کار جمعی، هدفمند و تشکیلاتی هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار