حدود چهار ماه از زمانی که کارگروه ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی را برای قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تصویب کرد، می گذرد. در این مدت، بارها نرخ مرغ در سطح بازار با افزایش همراه شد، به گونه ای که نرخ مرغ گرم تا ۴۰ هزار تومان هم رسید.
کد خبر: ۹۴۰۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۴ 13 February 2021

به گزارش تابناک قم، اما با ورود نهاد‌های نظارتی و طرح‌های ویژه در جهت افزایش عرضه، نرخ مرغ از قله ۴۰ هزار تومانی عقب نشینی کرد و حتی به نرخ مصوب هم رسید، ولی این روز‌ها دوباره شاهد خروج قیمت مرغ گرم از محدوده مصوب ستاد تنظیم بازار هستیم.

در این باره، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: با افزایش نرخ جهانی نهادها، بهای تمام شده مرغ برای تولیدکننده افزایش داشته، اما همچنان نرخ مصوب بر اساس نرخ‌های چندماه قبل است که این چند نرخی شدن، باعث سرگردانی مردم و تولیدکننده شده است.

حبیب اسدالله نژاد افزود: نرخ تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده در حال حاضر بین ۱۷۰۰۰ تا ۱۷۵۰۰ تومان است که بر این اساس، قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم برای مصرف کننده ۲۴۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ تومان برآورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از تعیین نرخ ۲۰۴۰۰ تومانی توسط ستاد تنظیم بازار، شاهد افزایش قیمت مولفه‌های تولید بودیم، گفت: یعنی نرخ ذرت را از ۱۵۰۰ به ۱۷۰۰ تومان افزایش داد و همچنین سویا از ۲۷۰۰ تومان به ۳۲۵۰ تومان رساند که این افزایش نرخ در کنار گران شدن جوجه از نرخ ۲۸۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان، باعث رشد قیمت تمام شده مرغ برای تولیدکننده شده است.

از سوی دیگر، در سایر بخش‌ها همچون ریزمغذی ها، دارو و واکسن نیز افزایش قیمت را داشته ایم؛ بنابراین با در نظر گرفتن نرخ‌های بالا، قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده، بین ۱۷۰۰۰ تا ۱۷۵۰۰ تومان برآورد می‌شود که نرخ مرغ گرم بر این اساس در محدوده ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان تعیین می‌شود. البته در بعضی از مرکز، با نرخ‌های بالاتر نیز مرغ گرم به فروش می‌رسد که می‌توان گفت نرخ منطقی بر اساس مولفه‌های تمام شده تولید نیست و به نوعی سودجویی است که ممکن است، توسط واسطه‌ها و دلالان و یا صنوف تخلف صورت می‌گیرد که قابلیت پیگیری دارد.

وی با اشاره به درخواست‌های متعدد مرغداران از ستاد تنظیم بازار برای بازنگری در نرخ مصوب مرغ اذعان داشت: متاسفانه درخواست ما در جلسات مطرح نمی‌شود، که این نوع سیاست گذاری‌های غلط باعث می‌شود که تولیدکننده دچار بی رغبتی در تولید و مشکلاتی از این دست می‌شود.

اگر نرخ منطقی و واقعی و بر اساس مولفه‌های تمام شده تولید را اعلام بکنند، (همانند مقطعی که نرخ ۲۰۴۰۰ تومان را برای کل کشور اعلام کردند)، شرایط به نفع مصرف کننده و تولیدکننده خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی، هیچ کمبودی از تولید و عرضه مرغ در سطح بازار نداریم، اظهار داشت: الان به هر فروشگاهی که مراجعه کنید، مرغ موجود است؛ منتهی مرغ به صورت دو نرخی در حال عرضه است که این چند نرخی بودن، هم مردم و هم تولیدکننده را اذیت و دچار مشکل می‌کند.

اگر دولت به تعهداتش در زمینه تامین نهادها، عمل کند، قیمت مرغ دست مصرف کننده، باید در محدوده ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم باشد. به عبارت دیگر با حمایت و برنامه ریزی دولت در خصوص تامین نهاده دامی با قیمت مصوب، نباید شوک قیمت مرغ را در پایان سال و شب عید شاهد باشیم. دولت در حال حاضر ۹۰ درصد نهاده‌ها را با قیمت مصوب تامین می‌کند و مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر افزایش قیمت مرغ به دو دلیل است؛ نخست ناشی از افزایش قیمت مولفه‌های تولید هست که ستاد تنظیم بازار در قیمت مصوبش اعمال نکرده و دومین دلیل هم موضوع سودجویی در بازار است که نیازمند نظارت است.

اسدالله نژاد تاکید کرد، افزایش قیمت نهاده‌ها به دلیل افزایش قیمت جهانی است و در نتیجه بهای تمام شده تولید مرغ نیز افزایش یافته و تقاضا داریم ستاد تنظیم بازار، با درخواست تولیدکنندگان برای تغییر نرخ مصوب موافقت کند تا در نهایت بازار از فضای چند نرخی مرغ رها شود و به ثبات نسبی برسد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار