گردباد کاهش جمعیت قم را در می‌نوردد؛
بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، میزان فرزندآوری مادران در استان قم، 1.8 است که این عدد یک دهم از میانگین فرزندآوری کل در کشور بالاتر است. همچنین بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال 20 هزار و 18 مورد تولد طی سال گذشته در استان قم رخ داده است که این آمار حاکی از کاهش بیش از 3 هزار نفری حجم تولد در استان قم در سال 1398 نسبت به سال 1397 است.
کد خبر: ۹۴۱۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۹ 17 February 2021

به گزارش تابناک قم، بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، در سال 1398 در بیش از 80 درصد استانهای کشور به ازای هر زن فقط 2.1 فرزند به دنیا می‌آید.

طبق این آمار که به صورت اینفوگرافیک آماده شده است، مادران در استانهای «سیستان و بلوچستان»، «خراسان جنوبی» و «خوزستان» در سال 1398 بیشترین فرزند و مادران در استانهای «گیلان»، «البرز»، «مازندران»، «سمنان»، «تهران» و «مرکزی» کمترین فرزند را به دنیا آورده‌اند.

به این ترتیب مادران در 25 درصد کشور کمتر از نرخ جانشینی، فرزندآوری دارند و از 31 استان تنها سه استان بیشتر از حد جایگزینی بچه‌دار می‌شوند.

در این اینفوگرافیک میزان فرزندآوری هر مادر به تفکیک هر استان مشخص شده است. میزان فرزندآوری کل در کشور به ازای هر زن در سن باروری 1.7 فرزند است.

قم اندکی بالاتر از میانگین کشوری!

بر اساس این آمار، میزان فرزندآوری مادران در استان قم، 1.8 است که این عدد یک دهم از میانگین فرزندآوری کل در کشور بالاتر است.

همچنین آمارهای منتشر شده توسط سازمان ثبت احوال از 20 هزار و 18 مورد تولد طی سال گذشته در استان قم خبر می‌دهد که این آمار حاکی از کاهش بیش از 3 هزار نفری حجم تولد در استان قم در سال 1398 نسبت به سال 1397 است.

به گفته مدیرکل ثبت‌ احوال استان قم از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، ۱۳ هزار و ۵۲۸ واقعه ولادت در این استان به ثبت رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال،‌ ۱۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

کاهش زاد و ولد و به دنبال آن کاهش نرخ رشد جمعیت در صورتی که کنترل نشود یعنی دوران پیرسالی قم از راه خواهد رسید، دورانی که دیگر خبری از شور و نشاط جوانی در شهر نیست و جمعیت زیادی از سالمندان بدون حمایت معنوی، مالی و عاطفی فرزندانی که جایشان خالی است، با حجمی از افسوس در گوشه‌ گوشه‌ شهر روزگار سپری می‌کنند، روزگاری که اگر به حضور گرم فرزندان جوانشان مزین می‌شد دنیا را حتی در سنین پیری جای جذابی برای زیستن می‌کرد.

کم‌فرزندی بی‌سابقه میان مادران قمی

منبع: قم نا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار