مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: روزانه 670الی 700 تن پسماند از سطح شهر جمع‌آوری می‌شود که در این میان بیش از 50 درصد از پسماند تر قم تبدیل به کود می‌شود.
کد خبر: ۹۴۱۷۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲ 18 February 2021

به گزارش تابناک قم، عبدالله میرابراهیمی در جلسه هوای پاک که در معاونت عمرانی استانداری برگزار شد اظهار کرد: ماده ۲۰ قانون هوای پاک در ارتباط با ساماندهی پسماند است که باید به‌طورجدی موردتوجه قرار بگیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم افزود: روزانه ۶۷۰الی ۷۰۰ تن پسماند از سطح شهر جمع‌آوری می‌شود که در این میان بیش از ۵۰ درصد از پسماند قم تبدیل به کود می‌شود که درمجموع ۲۵ تن روزانه کود مرغوب داریم.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم ۳۳۰ تن باقی‌مانده پسماند را به کمپوست تبدیل کنیم و با همراهی مسئولان و صندوق محیط‌زیست، مرکز دوم تولید کمپوست را راه‌اندازی کنیم تصریح کرد: امیدواریم با حمایت سازمان‌های مرتبط در اجرای پروژه دوم اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی آن تأمین شود تا پایان ۱۴۰۰ این پروژه اجرایی شود.

میرابراهیمی عنوان کرد: پسماند سوزی یکی از معضلات جدی زیست‌محیطی است و باید با آن برخورد شود که در حال حاضر نیز استفاده از لاستیک به‌جای سوخت، معضلی جدی در برخی از کوره‌پز خانه‌های گچ آهک قم به شمار می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه محیط‌زیست باید کنترل بیشتری داشته باشد و در مسیر حذف پسماند سوزی اقدامات لازم را انجام دهد، گفت: سوزاندن لاستیک توسط دوره‌گردها برای تهیه سیم که ارزش اقتصادی دارد، یکی از معضلات جدی است و گشت‌ها تا حدی وضعیت را کنترل می‌کنند اما باید با همراهی این معضل را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم خاطرنشان کرد: در جمع‌آوری سرشاخه درختان نیز همکاری شد و خوشبختانه خروجی پسماند فضای سبز نداریم و سرشاخه‌ها به چرخه بازمی‌گردند و ضایعات فضای سبز در چاله کود مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه گاهی پسماند سوزی در گاراژهای ضایعاتی انجام می‌شود که به نظر می‌رسد تجمیع این گاراژها به لحاظ اجتماعی و زیست‌محیطی اهمیت زیادی دارد، اضافه کرد: دراین‌باره باید در حریم جاده کوه سفید و در زمین ۲۵ هکتاری در مجاور شهرک آهن تمهیداتی برای انتقال این مشاغل اندیشیده شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار